• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Application of functional behavior analysis approaches to the behavior problems for special needs students

Research Project

Project/Area Number 26381314
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

Kato Tetsubumi  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (90224518)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井澤 信三  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (50324950)
松岡 勝彦  山口大学, 教育学部, 教授 (70312808)
村中 智彦  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (90293274)
Research Collaborator WAKABAYASHI Kazusa  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 主任研究員
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords機能的アセスメント / 発達障害 / 行動問題 / 応用行動分析 / 行動コンサルテーション / 教師研修プログラム / 特別な支援を必要とする児童生徒 / 機能的アセスメント・アプローチ
Outline of Final Research Achievements

This study aim to develop the teacher training program for teachers of the special school and the regular class as utilization of the functional assessment approach to the student with behavior problems. At first year, a simple model functional assessment tool and the use manual to use it were made. And the next and the third year, the training program for teachers carried it out using them for two years. And were assessed of acquisition of the knowledge about the functional assessment of the teachers and the completeness of behavior support program planning to evaluate the effect of the teacher training program.
As a result, the effects (before and after training and subsequent follow-up survey) of the training program was shown in all participation teachers.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (38 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (26 results) (of which Peer Reviewed: 14 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] わが国の行動コンサルテーションの研究動向と課題2017

    • Author(s)
      増田創星・加藤哲文
    • Journal Title

      上越教育大学心理教育相談研究

      Volume: 16 Pages: 33-41

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 通常学級に在籍するADHD児の担任教員と母親に対する協働型行動コンサルテーション2017

    • Author(s)
      稲見康明・加藤哲文
    • Journal Title

      上越教育大学心理教育相談研究

      Volume: 16 Pages: 43-53

    • NAID

      40021172554

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム児における行動的介入内容の経年的な変化の事例的検討2017

    • Author(s)
      井澤信三・山本真也・山本多佳美
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 50 Pages: 29-36

    • NAID

      120005983659

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 定時制高等学校における行動コンサルテーションの実践を通した教師の介入厳密性を高める支援の検討2016

    • Author(s)
      若林上総・中野聡・加藤哲文
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 30 Pages: 145-156

    • NAID

      130006832821

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学級に在籍する特別な支援を必要とする児童の宿題遂行と提出の促進2016

    • Author(s)
      宮田賢吾・村中智彦
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 54 Pages: 87-99

    • NAID

      130007617101

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学生スタッフ派遣方式によるダウン症児への登校準備行動の形成2016

    • Author(s)
      中本歩美・松岡勝彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論巌

      Volume: 65 Pages: 323-332

    • NAID

      120005726273

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学生スタッフ派遣方式による自閉症生徒に対する買い物スキルの指導2016

    • Author(s)
      藤井智之・松岡勝彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論巌

      Volume: 65 Pages: 315-321

    • NAID

      120005726272

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「きょうだい喧嘩」から「仲良しへ」-応用行動分析から子育て支援への示唆2016

    • Author(s)
      貞光由希・松岡勝彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論巌

      Volume: 65 Pages: 263-268

    • NAID

      120005971100

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラムのある青年における外食場面のソーシャルスキル獲得と般化の検討2016

    • Author(s)
      山本多佳美・井澤信三
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 54 Pages: 179-187

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム障害児への介入研究の動向2016

    • Author(s)
      井澤信三
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 38 Pages: 14-19

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 行動問題の機能的アセスメントに関する教師研修プログラムの現状と課題-主として介入整合性(treatment integrity)の観点から-2016

    • Author(s)
      木谷文香・印銀清佳・北村大明・加藤哲文
    • Journal Title

      上越教育大学心理教育相談研究

      Volume: 15 Pages: 35-46

    • NAID

      40020837185

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 感情表現レパートリー拡大に及ぼす表情画課題指導の効果2015

    • Author(s)
      岩本佳世・野呂文行・加藤哲文
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 24 Pages: 254-263

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自閉症生徒における「乗車中は排泄を我慢する」行動への支援2015

    • Author(s)
      松岡勝彦・大濵貴江・兼澤準子
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 64 Pages: 261-166

    • NAID

      120005596057

    • Related Report
      2015 Research-status Report 2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的発達症のある児童における微細運動スキルの形成-「蝶々結び」に焦点をあてて-2015

    • Author(s)
      浦川加奈・須藤邦彦・松岡勝彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 64 Pages: 267-279

    • NAID

      120005596058

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 高機能自閉症スペクトラムのある者における継続就労に関する検討-心理・精神的状態を観点として-2015

    • Author(s)
      池田浩之・井澤信三 井澤信三
    • Journal Title

      児童青年精神医学とその近接領域

      Volume: 56 Pages: 801-808

    • NAID

      40020784509

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Rett症候群の指さし理解と選択行動に関する研究2015

    • Author(s)
      平本厚美・井上雅彦・井澤信三
    • Journal Title

      発達心理臨床研究(兵庫教育大学附属発達心理臨床研究センター)

      Volume: 21 Pages: 71-79

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別支援学校のセンター的機能を活用した早期支援と関係機関との連携の実態:全国の特別支援学校への質問紙調査結果の分析から2015

    • Author(s)
      井上和久・井澤信三
    • Journal Title

      小児保健研究

      Volume: 74 Pages: 685-691

    • NAID

      40020604497

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム傾向が高い大学生の対処資源が将来志向コーピングに及ぼす影響2015

    • Author(s)
      市川哲・井澤信三・岡村章司
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 28 Pages: 63-71

    • NAID

      120005674899

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] カラオケ利料金の支払い場面における自閉性障害生徒の援助行動の指導2015

    • Author(s)
      若林上総・加藤哲文
    • Journal Title

      兵庫教育大学連合大学院「教育実践論集」

      Volume: 16 Pages: 11-21

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的発達症のある児童における微細運動スキルの形成2015

    • Author(s)
      浦川加奈・小山芙美・須藤邦彦・松岡勝彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 64 Pages: 267-279

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スクールカウンセラーと担当教員の考える連携の目的2014

    • Author(s)
      土居正城・加藤哲文
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス

      Volume: 17 Pages: 5-17

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 行動問題を示す発達障害児をもつ母親と教師の協働的アプローチにおける協議ツールの効果と支援行動の維持の検討2014

    • Author(s)
      岡本邦広・井澤信三
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 52 Pages: 115-125

    • NAID

      130005110548

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援教育における発達障害のある児童生徒へのアプローチ2014

    • Author(s)
      井澤信三
    • Journal Title

      デイケア実践研究

      Volume: 17 Pages: 58-63

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援教育のセンター的機能を活用した発達障害児等への早期支援に係る実態調査2014

    • Author(s)
      井上和久・井澤信三・井上とも子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 23 Pages: 331-339

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的障害者におけるキャリア発達に関係する諸要因について2014

    • Author(s)
      椎橋克夫・井澤信三
    • Journal Title

      兵庫教育大学発達心理臨床センター紀要

      Volume: 20 Pages: 101-107

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障害のある成人における長時間入浴行動の改善2014

    • Author(s)
      植田隆博・松岡勝彦
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 11 Pages: 55-62

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小集団学習における集団随伴性がASD児の相互交渉に及ぼす効果2016

    • Author(s)
      村中智彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟県コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学級介入が特別な支援を要する児童のめあての遂行と教師の支援行動に及ぼす効果2016

    • Author(s)
      國田早希・村中智彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟県コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生スタッフ派遣方式による障害のある児童生徒への支援(1)2015

    • Author(s)
      松岡勝彦・須藤邦彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育に向けた発達障害幼児の早期療育事業の役割2015

    • Author(s)
      村中智彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小集団指導における集団随伴性がPDD児の相互交渉に及ぼす効果 (1) ―仲間への働きかけの分析―2015

    • Author(s)
      坂本のぞみ・村中智彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小集団指導における集団随伴性がPDD児の相互交渉に及ぼす効果(2)―仲間への応答行動の分析―2015

    • Author(s)
      村中智彦・坂本のぞみ
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 最新研究レクチャー「特別支援教育の授業づくり」2015

    • Author(s)
      村中智彦
    • Organizer
      日本発達障害学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2015-07-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 行動問題の解決ツール:機能的アセスメントを教育現場に普及させるために2014

    • Author(s)
      加藤哲文・村中智彦・井澤信三・松岡勝彦・若林上総
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 広汎性発達障害児の家庭生活スキルの形成2014

    • Author(s)
      太田有紀・村中智彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害児の小集団指導における子ども同士のやりとり行動の促進(1)2014

    • Author(s)
      平澤真梨奈・村中智彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害児の小集団指導における子ども同士のやりとり行動の促進(2)2014

    • Author(s)
      村中智彦・平澤真梨奈
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 発達障害(青年): ケースで学ぶ行動分析学による問題解決2015

    • Author(s)
      山本淳一・武藤崇・鎌倉やよい責任編集)井澤信三
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      金剛出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi