• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Inclusive Education in Branch & Unit of Special Schools in Regular Schools in Japan

Research Project

Project/Area Number 26381341
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo Kasei University (2016)
Tokoha University (2014-2015)

Principal Investigator

Yanagimoto Yuji  東京家政大学, 子ども学部, 教授 (30114143)

Research Collaborator ISHIDA Sachiyo  東京成徳大学, 応用心理学部, 教授
NAGASAKI Yoshio  静岡県立東部特別支援学校, 伊豆下田分校, 副校長
NISHI Yoshinori  大阪府立むらの高等支援学校, 教諭
OHNAKA Miyuki  兵庫県立阪神昆陽特別支援学校, 主幹教諭
SUDO Norimasa  東京福祉大学, 教育学部, 講師
TAKAHASHI Mikinori  山形県立米沢養護学校, 校長
TAKISAKA Shinichi  帝京科学大学, 生命環境学部, 教授
TAKO Yasuhiro  須坂市立須坂小学校, 教諭
URASAKI Genji  群馬大学, 教育学部, 教授
WATANABE Hiromichi  愛知県立豊川特別支援学校, 本宮校舎, 教諭
YAMADA Hiroaki  静岡県立東部特別支援学校, 川奈分校, 副校長
YAMASHITA Hiroki  香川県立香川東部養護学校, 教諭
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords特別支援学校 / 分校・分教室 / 共生・共育 / インクルーシブ教育 / 交流及び共同学習 / 特別支援教育推進計画 / 特別支援学校分校・分教室 / インクルーシブ教育システム / 地域性・共同性 / 地域性・専門性
Outline of Final Research Achievements

The study attempted to analyze current situations of co-education in the branches and units of special schools attached regular schools in advanced examples of several prefectures in Japan and to discuss the future issues of inclusive education practices. In result, as the background factors the administrative measures dissolving the extreme large schoolscale and narrow facilities and reducing over-burden of students' schooling as well as attempts producing inclusive education system based on normalization concept are considered.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report

Research Products

(14 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 長野県における通常学校に併設の分校・分教室の取り組み2017

    • Author(s)
      柳本雄次
    • Journal Title

      運動障害教育・福祉研究

      Volume: 12 Pages: 49-58

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 滋賀県のめざす特別支援教育のあり方2017

    • Author(s)
      柳本雄次
    • Journal Title

      運動障害教育・福祉研究

      Volume: 12 Pages: 75-87

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 群馬県における特別支援学校分校の本校化2017

    • Author(s)
      柳本雄次
    • Journal Title

      運動障害教育・福祉研究

      Volume: 12 Pages: 106-112

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 横浜市の小規模特別支援学校の動向2017

    • Author(s)
      柳本雄次
    • Journal Title

      運動障害教育・福祉研究

      Volume: 12 Pages: 113-117

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 川崎市のたんぽぽ学級の特別支援学校分教室への移行2017

    • Author(s)
      柳本雄次
    • Journal Title

      運動障害教育・福祉研究

      Volume: 12 Pages: 118-123

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援学校分校・分教室の現状と今後の展望(3)2016

    • Author(s)
      柳本雄次他
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 53巻

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援学校分校・分教室の現状と今後の課題(2)2015

    • Author(s)
      柳本雄次他
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 52巻 Pages: 450-451

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 通常学校に設置された特別支援学校分校・分教室に関する研究(2)―都道府県の特別支援教育推進計画と先進な取り組み―2015

    • Author(s)
      柳本雄次
    • Journal Title

      常葉大学研究紀要(教育学部)

      Volume: 35号 Pages: 247-267

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 通常学校設置の特別支援学校分校・分教室の今後の諸課題―インクルーシブ教育システムの観点からみた-2017

    • Author(s)
      柳本雄次
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Place of Presentation
      日本・名古屋市
    • Year and Date
      2017-09-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校分校・分教室の現状と今後の展望(4)2016

    • Author(s)
      柳本雄次他
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      日本・新潟市
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常学校設置の特別支援学校分校・分教室の現状及び課題(1)2016

    • Author(s)
      柳本雄次
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      新潟・朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 分校・分教室設置に関する全国的な状況2015

    • Author(s)
      柳本雄次
    • Organizer
      日本特殊教育学会第53回大会
    • Place of Presentation
      東北大学川内キャンパス
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校分校・分教室の設置に関する国的状況2014

    • Author(s)
      柳本雄次
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 静岡県の通常学校に設置した分校の取り組み2014

    • Author(s)
      長崎良夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi