• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and evaluation of an ICT education program to enhance critical nurses' reflection skills

Research Project

Project/Area Number 26463266
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionOsaka Medical College (2018)
Graduate School of Health Care Science, Jikei Institute (2014-2017)

Principal Investigator

Etsuko Ikenishi  大阪医科大学, 看護学部, 教授 (90280106)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 真継 和子  大阪医科大学, 看護学部, 教授 (00411942)
山下 哲平  滋慶医療科学大学院大学, 医療管理学研究科, 講師 (50617420)
田村 由美  日本赤十字看護大学, 看護学部, 教授 (90284364)
Research Collaborator Takehara Michiyo  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords臨床看護師 / リフレクション / 批判的分析スキル / 学習スタイル / 教育プログラム / 批判的リフレクションスキル / ICT教育プログラム / ICT教材 / 看護教育 / 看護学 / ICT教育
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop and evaluate an Information and Comunication Technology (following ICT) education program that enhances the critical reflection skills of clinical nurses. Clinical nurses prefer a learning style that reflects their experience; the challenge was in applying theoretical knowledge to practice. We developed an ICT program that animated nursing practice cases and presented multiple theoretical knowledge for analysis. No significant difference was observed in the nurses’ learning style and critical thinking attitude before and after the implementation. However, their analytical viewpoint was expanded, and the number of problem extractions they completed increased. The results suggested that the program promoted the nurses’ multifaceted analysis skills.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究によって、臨床看護師の学習スタイルの特徴を明らかとなり、その特徴に対応した臨床看護師の批判的リフレクションスキルを強化する教育プログラムが開発できた。
また、スマホなど身近にあるインターネット環境からアクセス可能で、場所や時間の制約をうけないICT教育プログラムが開発できたことで、交代勤務を行う臨床看護師が参加しやすい学習環境を整備することができた。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 看護学生と臨床看護師の学習スタイルと批判的思考態度の特徴および関係性2019

    • Author(s)
      池西悦子、真継和子、山下哲平、田村由美
    • Journal Title

      大阪医科大学看護研究雑誌

      Volume: 9 Pages: 27-36

    • NAID

      40021848147

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 看護師の学習スタイルと批判的思考態度の特徴および関連性2016

    • Author(s)
      真継和子、池西悦子、山下哲平、田村由美
    • Journal Title

      大阪医科大学看護研究雑誌

      Volume: 7 Pages: 43-54

    • NAID

      40021847976

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 臨床看護師のリフレクション思考・自己アセスメント指標の信頼性・妥当性の検証2017

    • Author(s)
      池西悦子、田村由美
    • Organizer
      日本看護学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 看護リフレクションにおける批判的分析スキルを促す発話機能の検討2016

    • Author(s)
      池西 悦子, 真継 和子, 田村 由美
    • Organizer
      日本看護科学学会、第36回学術集会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 臨床看護師の個人特性およびリフレクションの経験が批判的思考態度に与える影響2016

    • Author(s)
      池西悦子、真継和子、山下哲平、田村由美
    • Organizer
      日本看護学教育学会、第26回学術集会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2016-08-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 臨床看護師の個人特性およびリフレクション学習の経験が批判的思考態度に与える影響2016

    • Author(s)
      池西悦子、真継和子、山下哲平、田村由美
    • Organizer
      日本看護学教育学会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2016-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 看護のためのリフレクションスキルトレーニング2017

    • Author(s)
      田村由美、池西悦子
    • Total Pages
      100
    • Publisher
      看護の科学社
    • ISBN
      4878041005
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi