• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Integrated Instructional System for Students Who Have Experienced School Non-Attendance at Evening High School

Research Project

Project/Area Number 26590238
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMeiji Gakuin University (2015-2016)
University of Miyazaki (2014)

Principal Investigator

ONO Masahiko  明治学院大学, 心理学部, 教授 (40280143)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords不登校経験者 / 定時制高校 / 学力 / 教育を受ける権利 / 不登校特例校 / 学習支援 / 教育を保障される権利 / 語彙 / 計算 / 高校生
Outline of Final Research Achievements

In this study, achievement tests were conducted in an evening high school of which 80% of new students had experienced school non-attendance, at the enrollment as well as the end of academic year, throughout two years. As a result, it clarified that academic skills of the new students were mostly fourth grade-level in arithmetic and seventh grade-level in vocabulary. Furthermore, by conducting independent sessions for high school and college students who experienced school non-attendance, the result showed possibility of supplementary to their academic skills by precise assessment. This can be considered as the first Japanese study to clarify actual conditions of those who experienced school non-attendance in their academic skills.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 6 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 不登校経験者の受け入れ先である定時制高等学校における教育の権利保障-ある定時制高等学校の到達学力調査結果から-2017

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Journal Title

      スクール・コンプライアンス研究

      Volume: 5 Pages: 44-53

    • NAID

      40021113932

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 不登校経験者の在籍する定時制高校の高校1年生時の学力2016

    • Author(s)
      小野昌彦・井陽介
    • Journal Title

      日本生徒指導学会第17回大会発表要旨集録2016

      Volume: 17 Pages: 23-23

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 不登校問題をめぐる現状と課題-回避メカニズムを踏まえた不登校児童生徒の学校と同等の教育を受ける権利の復権へ-2016

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Journal Title

      スクールコンプライアンス研究

      Volume: 4 Pages: 20-28

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 不登校経験者が在籍する定時制高校における学力評価-A高校の取り組みに着目して-2016

    • Author(s)
      小野昌彦・大場充・井陽介
    • Journal Title

      生徒指導学研究

      Volume: 15 Pages: 12-24

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日本において不登校児童生徒数が減少しない要因に関する一考察と対策提言-児童生徒の欠席理由別及び累積欠席日数毎の対応ガイドライン案の提案-2015

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Journal Title

      スクール・コンプライアンス研究

      Volume: 3 Pages: 56-67

    • NAID

      120007121274

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 不登校の現状と課題-学力状況を中心として-(仮)2015

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Journal Title

      スクール・コンプライアンス研究

      Volume: 4

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 不登校経験者の在籍する定時制高校の高校1年生時の学力2016

    • Author(s)
      小野昌彦・井陽介
    • Organizer
      日本生徒指導学会第17回大会
    • Place of Presentation
      文教大学(湘南キャンバス 神奈川県茅ヶ崎市)
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校への行動論的包括的支援アプローチ-学校単位の不登校ゼロから市単位の不登校半減へ-2016

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第42回大会
    • Place of Presentation
      アスティとくしま(徳島市 主催校 徳島大学)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 不登校問題の現状と課題-回避行動の視点から-2015

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Organizer
      日本スクール・コンプライアンス学会第3回大会公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2015-02-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] ハンディシリーズ『発達障害支援・特別支援教育ナビ』「発達障害のある子/ない子の学校適応・不登校対応」2017

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 考える福祉2016

    • Author(s)
      小野昌彦(酒井潔・岡野浩編著)
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      東洋館出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] ケースで学ぶ行動分析学による問題解決2015

    • Author(s)
      小野昌彦(山本淳一ほか編)
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      金剛出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 行動分析学による問題解決2015

    • Author(s)
      小野昌彦(山本淳一編)
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      金剛出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 考える福祉2015

    • Author(s)
      小野昌彦(酒井潔・岡野浩)
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      東洋館出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 改訂版 初めての特別支援教育-教職を目指す大学生のために-』2014

    • Author(s)
      小野昌彦(柘植雅義・渡部匡隆ほか編)
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi