• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

アジアの教育における「21世紀型スキル」育成のためのICT活用に関する比較研究

研究課題

研究課題/領域番号 15K01017
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
研究分野 教育工学
研究機関東京工業大学

研究代表者

山口 しのぶ  東京工業大学, 学術国際情報センター, 教授 (40345369)

研究分担者 山下 幸彦  東京工業大学, 環境・社会理工学院, 准教授 (90220350)
研究期間 (年度) 2015-04-01 – 2018-03-31
研究課題ステータス 完了 (2017年度)
配分額 *注記
4,680千円 (直接経費: 3,600千円、間接経費: 1,080千円)
2017年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
2016年度: 1,560千円 (直接経費: 1,200千円、間接経費: 360千円)
2015年度: 1,690千円 (直接経費: 1,300千円、間接経費: 390千円)
キーワード21世紀型スキル / ICTと教育 / アジア太平洋地域 / 参加型データベース / 教育データベース / 21世紀スキル / ICTと教育
研究成果の概要

ユネスコバンコク事務所との連携のもと,アジア地域において,「21世紀型スキル」の育成のためにICTが教育現場にどの様に活用されているかの国際比較を通じて,共通点・相違点を整理し,その利点と留意点を分析することを目的とした.また,教育現場における聞き取り調査,授業観察を通じた情報収集に努めた.更に,現在ユネスコバンコク事務所で共同開発中の参加型教育政策データベースを活用し,上記の比較分析報告および事例集を含めたコンテンツの積極的な情報発信を目的とした.本研究は,教育の質の向上を目指すSustainable Development Goals(SDGs)4の地域会議に貢献することが期待される.

報告書

(4件)
  • 2017 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2016 実施状況報告書
  • 2015 実施状況報告書
  • 研究成果

    (15件)

すべて 2018 2017 2016 2015

すべて 雑誌論文 (5件) (うち査読あり 5件、 オープンアクセス 2件) 学会発表 (9件) (うち国際学会 7件、 招待講演 1件) 図書 (1件)

  • [雑誌論文] The Influence of Interactive Learning Materials on Self-Regulated Learning and Learning Satisfaction of Primary School Teachers in Mongolia2018

    • 著者名/発表者名
      Li, S., Yamaguchi, S., and Takada, J.
    • 雑誌名

      Sustainability

      巻: 10 ページ: 1093-1093

    • 関連する報告書
      2017 実績報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] Understanding factors affecting primary school teachers’ use of ICT for student-centered education in Mongolia.2018

    • 著者名/発表者名
      Li, S., Yamaguchi, S., & Takada, J.
    • 雑誌名

      International Journal of Education and Development using ICT

      巻: 14(1)

    • 関連する報告書
      2017 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] A study on teacher’s self-efficacy for promoting ICT integrated education in primary schools in Mongolia.2016

    • 著者名/発表者名
      Yamamoto, Y., & Yamaguchi, S. Y.
    • 雑誌名

      Journal of International Cooperation in Education

      巻: 18 (2) ページ: 1-15

    • NAID

      120006333990

    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] Policies and Practices of School Leadership in Japan: A case of Leadership Development Strategies in Akita2016

    • 著者名/発表者名
      Yamamoto, Y., Enomoto, N., & Yamaguchi, S. Y.
    • 雑誌名

      Journal of Educational Considerations

      巻: 43 (3) ページ: 27-36

    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] School and Teaching Practices-Japan 2014 Case Study: Integrating Transversal Competencies in Education Policy and Practice (Phase II)2016

    • 著者名/発表者名
      Yamaguchi, S., Enomoto, N., Yamamoto, Y., & Ueno, A.
    • 雑誌名

      National Education Systems and Policies in Asia-Pacific

      巻: -

    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [学会発表] The effects of interactive learning materials on self-regulated learning and learning outcome in the case of Mongolian primary school teachers2018

    • 著者名/発表者名
      Li, S., Yamaguchi, S., Takada, J., and Sukhbaatar, J.
    • 学会等名
      62nd Annual Conference of Comparative and International Education Society
    • 関連する報告書
      2017 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Relationships between ICT implementation at school level and factors related to transformative leadership: A case of Mongolian primary school2018

    • 著者名/発表者名
      Yamamoto, Y., Yamaguchi, S.
    • 学会等名
      62nd Annual Conference of Comparative and International Education Society
    • 関連する報告書
      2017 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Comparative Analysis on 21st century skills in 10 countries in Asia and the Pacific2017

    • 著者名/発表者名
      Yamaguchi, S.
    • 学会等名
      Asia and the Pacific Ministry of Education Conference, Bangkok, Thailand.
    • 関連する報告書
      2017 実績報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] A study on teacher’s self-efficacy for promoting ICT integrated education in primary schools in Mongolia2016

    • 著者名/発表者名
      Yamamoto, Y., Yamaguchi, S. Y.
    • 学会等名
      The Japan Society for International Development (JASID)
    • 発表場所
      Hiroshima University
    • 年月日
      2016-11-26
    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Factors related to the positive perceptions on the ICT integrated education: A case of Mongolian primary school leaders2016

    • 著者名/発表者名
      Yamaguchi, S. Y., Enomoto, N., Yamamoto, Y.
    • 学会等名
      Comparative and International Education Society
    • 発表場所
      Vancouver, Canada
    • 年月日
      2016-03-06
    • 関連する報告書
      2015 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Transversal competencies in education policies and practices in Asia-Pacific2016

    • 著者名/発表者名
      Enomoto, N. A.,Yano, S., Yamaguchi, S.
    • 学会等名
      Comparative and International Education Society
    • 発表場所
      Vancouver, Canada
    • 年月日
      2016-03-06
    • 関連する報告書
      2015 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Integrating Non-cognitive Skills in Education Policy and Practice Case of Japan2016

    • 著者名/発表者名
      Yamaguchi, S. Y., Enomoto, N., Yamamoto, Y.
    • 学会等名
      Asia-Pacific Education Research Institute Network (ERI-Net) Annual Meeting
    • 発表場所
      Tokyo, Japan
    • 年月日
      2016-02-22
    • 関連する報告書
      2015 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Sustainable Management and Use of Participatory Education Database for Knowledge Exchange and Sharing2015

    • 著者名/発表者名
      Inoue, T., Yamaguchi, S. & Takada, J.
    • 学会等名
      Asia-Oceania Top University League on Engineering Deans Meeting and Student Conference
    • 発表場所
      Singapore
    • 年月日
      2015-11-01
    • 関連する報告書
      2015 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Motivations of Content Development in Online Research Database: Towards Sustainable Platform for Knowledge Exchange and Sharing2015

    • 著者名/発表者名
      Inoue, T., Yamaguchi, S. & Takada, J.
    • 学会等名
      the 7th Multidisciplinary International Student Workshop
    • 発表場所
      Tokyo, Japan
    • 年月日
      2015-08-06
    • 関連する報告書
      2015 実施状況報告書
  • [図書] Analyzing Mobile Learning Acceptance in the World Heritage Town of Luang Prabang, Lao PDR. In: Murphy A., Farley H., Dyson L., Jones H. (eds) Mobile Learning in Higher Education in the Asia-Pacific Region. Education in the Asia-Pacific Region: Issues2017

    • 著者名/発表者名
      Poong Y.S., Yamaguchi S.Y., Takada J.
    • 総ページ数
      651
    • 出版者
      Springer
    • ISBN
      9789811049439
    • 関連する報告書
      2017 実績報告書

URL: 

公開日: 2015-04-16   更新日: 2019-03-29  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi