• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Data-Driven Learning for English Language Beginners: An Empirically-Grounded and Evidence-Based Investigation

研究課題

研究課題/領域番号 16K02878
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
研究分野 外国語教育
研究機関新潟大学

研究代表者

G.S Hadley  新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (70311008)

研究分担者 ハドリー 浩美  新潟大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (60534732)
研究期間 (年度) 2016-04-01 – 2019-03-31
研究課題ステータス 完了 (2018年度)
配分額 *注記
4,030千円 (直接経費: 3,100千円、間接経費: 930千円)
2018年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
2017年度: 910千円 (直接経費: 700千円、間接経費: 210千円)
2016年度: 1,690千円 (直接経費: 1,300千円、間接経費: 390千円)
キーワードCorpus Linguistics / Data-Driven Learning / Extensive Reading / Mixed Methods Research / 教育工学・教材・教育メディア一般 / コーパス言語学
研究成果の概要

This project used English books known as 'Graded Readers' to create an corpus that could be used to enhance the vocabulary and grammar of beginning students, as well as improve their reading speeds within an Extensive Reading program. Reading speeds of the experimental groups improved significantly.

研究成果の学術的意義や社会的意義

This project has established the ways that beginning students of Extensive Reading can improve through DDL. We have discovered procedures that will help teachers to successfully use this approach in their classrooms, and we have contributed to improvement of English education in Japan.

報告書

(4件)
  • 2018 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2017 実施状況報告書
  • 2016 実施状況報告書
  • 研究成果

    (19件)

すべて 2019 2018 2017 2016 その他

すべて 国際共同研究 (1件) 雑誌論文 (2件) (うち国際共著 1件、 オープンアクセス 2件、 査読あり 1件) 学会発表 (13件) (うち国際学会 10件、 招待講演 3件) 図書 (3件)

  • [国際共同研究] University of Oxford(United Kingdom)

    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
  • [雑誌論文] 新潟大学全学英語教育カリキュラム改定の成果検証(2)2018

    • 著者名/発表者名
      ハドリー浩美
    • 雑誌名

      新潟大学言語文化研究

      巻: 22 ページ: 25-32

    • NAID

      120006763354

    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • オープンアクセス
  • [雑誌論文] Enhancing extensive reading with data-driven learning2017

    • 著者名/発表者名
      Gregory HADLEY, Maggie CHARLES
    • 雑誌名

      Language Learning & Technology

      巻: 21 ページ: 131-152

    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [学会発表] DDL and Extensive Reading: An Inclusive Approach2018

    • 著者名/発表者名
      G. S. Hadley
    • 学会等名
      JALT2018 Conference
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Textbooks in ELT: What Are They Good for Anyway?2018

    • 著者名/発表者名
      G.S. Hadley
    • 学会等名
      JALT2018 Conference
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] Investigating Data-Driven Learning with Receptive Skills: A Contemporary Approach2018

    • 著者名/発表者名
      G.S. Hadley
    • 学会等名
      Teaching and Language Corpora
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Data-Driven Insight or Information Overload? Researching Foreign and Second Language Learning with Grounded Theory2018

    • 著者名/発表者名
      G.S. Hadley
    • 学会等名
      University of Oxford
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] Data-Driven Learning with Extensive Reading: Investigating the Language Gains and Affective Responses of High Beginner and Low Intermediate Learners- 22017

    • 著者名/発表者名
      Gregory Hadley
    • 学会等名
      American Association of Applied Linguistics
    • 発表場所
      Marriott Portland Downtown Waterfront
    • 年月日
      2017-03-18
    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Data-Driven Learning with Extensive Reading: Language Gains and Affective Responses2017

    • 著者名/発表者名
      Gregory Hadley
    • 学会等名
      American Association of Applied Linguistics
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Investigating the Impact of Data-Driven Learning with Extensive Reading2017

    • 著者名/発表者名
      Gregory Hadley
    • 学会等名
      University of Oxford, Department of Education
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] Investigating the Impact of Data-Driven Learning with Extensive Reading2017

    • 著者名/発表者名
      Gregory Hadley
    • 学会等名
      英語コーパス学会 第 43 回
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
  • [学会発表] Data-Driven Learning with Extensive Reading: Investigating the Language Gains and Affective Responses among False Beginners - 22016

    • 著者名/発表者名
      Gregory Hadley
    • 学会等名
      JALT2016: Transformation in Language Education
    • 発表場所
      Aichi Industry & Labor Center WINC Aichi Nagoya, Aichi Prefecture, Japan
    • 年月日
      2016-11-25
    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Data-Driven Learning with Extensive Reading: Investigating the Language Gains and Affective Responses among False Beginners - 22016

    • 著者名/発表者名
      Gregory Hadley
    • 学会等名
      9th ER Seminar
    • 発表場所
      Nanzan University, Nagoya
    • 年月日
      2016-10-01
    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
  • [学会発表] Data-Driven Learning with Extensive Reading: Investigating the Language Gains and Affective Responses among False Beginners2016

    • 著者名/発表者名
      Gregory Hadley, Maggie Charles
    • 学会等名
      12th Teaching and Language Corpora Conference
    • 発表場所
      Justus Liebig University Giessen, Germany
    • 年月日
      2016-07-20
    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Linking Student Constructs to Educational Innovations: International Dynamics within a Japanese Context2016

    • 著者名/発表者名
      Gregory Hadley, Hiromi Hadley
    • 学会等名
      The XIIIth European Personal Construct Association Conference
    • 発表場所
      Galzignano Terme, Padua, Italy
    • 年月日
      2016-07-07
    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Extensive Reading, False-Beginners, and Vocabulary Development: Investigating the Impact of Data-Driven Learning2016

    • 著者名/発表者名
      Gregory Hadley
    • 学会等名
      NEAR Niigata Conference
    • 発表場所
      Niigata Prefectural University
    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [図書] Using Research to Inform Materials Development (in The Routledge Handbook of Materials Development for Language Teaching, edited by Julie Norton and Heather Buchanan)2019

    • 著者名/発表者名
      G.S. Hadley, ハドリー浩美
    • 出版者
      Routledge
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
  • [図書] Learning Through Textbooks (in The Cambridge Guide to Learning English as a Second Language, edited by Anne Burns and Jack C. Richards)2018

    • 著者名/発表者名
      G.S. Hadley
    • 総ページ数
      9
    • 出版者
      Cambridge University Press
    • ISBN
      9781108408417
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
  • [図書] Grounded Theory in Applied Linguistics Research: A Practical Guide2017

    • 著者名/発表者名
      Gregory Hadley
    • 総ページ数
      183
    • 出版者
      Routledge
    • ISBN
      9781138795105
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書

URL: 

公開日: 2016-04-21   更新日: 2020-03-30  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi