• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

The Development of Foreign Language Motivation in Secondary School: A Longitudinal Investigation

研究課題

研究課題/領域番号 16K02924
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
研究分野 外国語教育
研究機関早稲田大学 (2017-2018)
福岡教育大学 (2016)

研究代表者

オオガボールドウィン クィント  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (20536304)

研究協力者 フライヤー ルーク  
研究期間 (年度) 2016-04-01 – 2019-03-31
研究課題ステータス 完了 (2018年度)
配分額 *注記
2,470千円 (直接経費: 1,900千円、間接経費: 570千円)
2018年度: 780千円 (直接経費: 600千円、間接経費: 180千円)
2017年度: 780千円 (直接経費: 600千円、間接経費: 180千円)
2016年度: 910千円 (直接経費: 700千円、間接経費: 210千円)
キーワードmotivation / secondary school / foreign language / junior high school / achievement / Motivation / Foreign language / Junior high school / Achievement / Secondary School / EFL / National Language / Mathematics / Self-concept / Longitudinal model / Classroom climate / Longitudinal Analysis / Latent Transition / English
研究成果の概要

結果として、中学生の英語に対する動機が内発的から外発的に移動した。どの科目に対しても、生徒が自分の将来の為に勉強しているという意見が強かったが、3年目の終わりにその数値が弱めてきた。この傾向はどの全ての参加した学校でも見られた。他の研究でも同じような結果が以前発揮されたので、予測通りである。長期的なモデルで3つの教科(英語、国語、算数)では長期的に見て、教員からの支援が自己効力感や内発的動機へ影響を及ぼした。国語や数学では、自己効力感と内発的動機が学業成績へ強い影響を及ぼしたが、英語ではどの心理的な要因が成績へ影響及ぼしていなかった。また、英語と国語への動機の比較で、その動機の相関が高かった。

研究成果の学術的意義や社会的意義

These results offer an important indication for teachers in junior high school. When students receive appropriate teacher support, they feel more competent, motivated, and thus learn more. Further, these results indicate that the motivation to learn English and Japanese do not strongly differ.

報告書

(4件)
  • 2018 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2017 実施状況報告書
  • 2016 実施状況報告書
  • 研究成果

    (21件)

すべて 2019 2018 2017 2016 その他

すべて 国際共同研究 (1件) 雑誌論文 (3件) (うち国際共著 3件、 査読あり 3件、 オープンアクセス 1件、 謝辞記載あり 1件) 学会発表 (16件) (うち国際学会 12件、 招待講演 2件) 図書 (1件)

  • [国際共同研究] University of Hong Kong(Hong Kong)

    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
  • [雑誌論文] Schools can improve motivational quality: Profile transitions across early foreign language learning experiences2018

    • 著者名/発表者名
      Oga-Baldwin, W. L. Quint、Fryer, Luke K.
    • 雑誌名

      Motivation & Emotion

      巻: 42 号: 4 ページ: 527-545

    • DOI

      10.1007/s11031-018-9681-7

    • 関連する報告書
      2018 実績報告書 2017 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] One more reason to learn a new language: Testing academic self-efficacy transfer at junior high school2017

    • 著者名/発表者名
      Fryer, Luke K.、Oga-Baldwin, W. L. Quint
    • 雑誌名

      Frontline Learning Research

      巻: 5 号: 4 ページ: 61-75

    • DOI

      10.14786/flr.v5i4.301

    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Motivating young language learners: A longitudinal model of self-determined motivation in elementary school foreign language classes2017

    • 著者名/発表者名
      W.L. Quint Oga-Baldwin,Yoshiyuki Nakata, Philip Parker, Richard M. Ryan
    • 雑誌名

      Contemporary Educational Psychology

      巻: 49 ページ: 140-150

    • DOI

      10.1016/j.cedpsych.2017.01.010

    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著 / 謝辞記載あり
  • [学会発表] Still learning a language: Similarities and differences in motivation to learn own and new languages2019

    • 著者名/発表者名
      Oga-Baldwin W. L. Quint
    • 学会等名
      CamTESOL 2019
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
  • [学会発表] Do no harm: The pernicious negative effects of external control across three school subjects2018

    • 著者名/発表者名
      Oga-Baldwin W. L. Quint、Fryer Luke K.
    • 学会等名
      AERA 2019 New York
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Engaging Students2018

    • 著者名/発表者名
      Oga-Baldwin W. L. Quint
    • 学会等名
      JALT Pan-SIG 2018
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] External control predicts decreasing quality of motivation across2018

    • 著者名/発表者名
      Oga-Baldwin W. L. Quint、Fryer Luke K.
    • 学会等名
      International Conference on Motivation 2018
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Catalysts for change in Japanese middle schools2018

    • 著者名/発表者名
      Oga-Baldwin, W. L. Quint、Fryer, Luke K.
    • 学会等名
      JALT 2018
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
  • [学会発表] 自己決定理論に基づいた児童・生徒の長期的な動機のプロフィールの推移2018

    • 著者名/発表者名
      Oga-Baldwin W. L. Quint、Fryer Luke K.
    • 学会等名
      ソーシャルモチベーション研究会
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] The Self in the Walled Garden: A theoretical review of motivation and engagement in the Japanese educational context2017

    • 著者名/発表者名
      Oga-Baldwin W. L. Quint、Fryer Luke K.
    • 学会等名
      Ninth SELF Biennial International Conference
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Learning a foreign language supports own language studies2017

    • 著者名/発表者名
      Fryer, Luke K.、Oga-Baldwin, W. L. Quint
    • 学会等名
      Ninth SELF Biennial International Conference
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Quality of motivation in Japanese secondary school: The first in a three-year cohort study2017

    • 著者名/発表者名
      Oga-Baldwin W. L. Quint、Fryer Luke K.
    • 学会等名
      EARLI 2017
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Learning a new language is even better than you thought2017

    • 著者名/発表者名
      Fryer, Luke K.、Oga-Baldwin, W. L. Quint
    • 学会等名
      ALANZ 2017
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Adjusting to the extrinsic reality of Junior High School: Longitudinal person-centred changes in value for math, native and foreign language subjects2017

    • 著者名/発表者名
      Oga-Baldwin W. L. Quint、Fryer Luke K.
    • 学会等名
      Ninth SELF Biennial International Conference
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Intrinsic and extrinsic motivations to learn English during Japanese elementary school: Latent subgroup and gender differences2017

    • 著者名/発表者名
      Fryer, Luke K.、Oga-Baldwin, W. L. Quint
    • 学会等名
      Ninth SELF Biennial International Conference
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] A comparison of motivation to learn English in Japanese elementary and secondary schools2017

    • 著者名/発表者名
      Fryer, Luke K.、Oga-Baldwin, W. L. Quint
    • 学会等名
      Japan Association for Language Teaching National Conference 2017
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] A comparison of motivation to learn English in Japanese elementary and secondary schools2017

    • 著者名/発表者名
      Oga-Baldwin W. L. Quint、Fryer Luke K.
    • 学会等名
      Japan Association for Language Teaching National Conference 2017
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] How motivation develops across two years of elementary school: A person-centered approach2016

    • 著者名/発表者名
      W. L. Quint Oga-Baldwin, Luke Fryer
    • 学会等名
      International Conference on Motivation 2016
    • 発表場所
      Thessaloniki, Greece
    • 年月日
      2016-08-24
    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Motivational Profiles, Motivational Changes2016

    • 著者名/発表者名
      W. L. Quint Oga-Baldwin, Luke Fryer
    • 学会等名
      The 6th International Conference on Self-Determination Theory
    • 発表場所
      Victoria, Canada
    • 年月日
      2016-06-02
    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [図書] Asian Education Miracles: In search of sociocultural and psychological explanations2019

    • 著者名/発表者名
      Oga-Baldwin, W. L. Quint、Fryer, Luke K.
    • 総ページ数
      17
    • 出版者
      Routledge
    • ISBN
      9781138745513
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書

URL: 

公開日: 2016-04-21   更新日: 2022-02-22  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi