• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Multicultural Japan: Effective Methodologies for Teaching Language and Culture to Japanese University Students

研究課題

研究課題/領域番号 16K02945
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
研究分野 外国語教育
研究機関大手前大学

研究代表者

安藤 幸一  大手前大学, 総合文化学部, 教授 (20310691)

研究分担者 Jackson John  大手前大学, 現代社会学部, 講師 (40737657)
C・M Browne  明治学院大学, 文学部, 教授 (50286225)
アリポンガ ジョナサン  関西国際大学, 教育学部, 教授 (50388873)
田中 キャサリン  大手前大学, 総合文化学部, 准教授 (50740049)
Carlson Gordon  大手前大学, メディア・芸術学部, 准教授 (60736057)
ロバート シェリダン  近畿大学, 農学部, 講師 (70648245)
タン ダニエル (タンダニエル)  大手前大学, 現代社会学部, 講師 (60781052)
アンドウ シャーリー  大手前大学, 現代社会学部, 准教授 (90441162)
研究期間 (年度) 2016-04-01 – 2020-03-31
研究課題ステータス 完了 (2019年度)
配分額 *注記
4,420千円 (直接経費: 3,400千円、間接経費: 1,020千円)
2019年度: 910千円 (直接経費: 700千円、間接経費: 210千円)
2018年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2017年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
2016年度: 1,820千円 (直接経費: 1,400千円、間接経費: 420千円)
キーワードEFL / CLIL / English Language / Education / Culture / culture / Japan / English education / University education / language education / university education / cultural famailiarity / textbook design / student interest / materials design / TESOL / Japanese culture / culture in EFL / university EFL textbooks / English in Japan / University EFL textbooks
研究成果の概要

学習者の文化的背景を基礎とした英語テキストの有効性について調査研究を行い、語学力4スキルの伸長を確認することができた。①上記文化的背景を盛り込んだ教材は英語学習効果に顕著な影響を与える。②英語習熟度全レベルにおいて非常に高い教育効果を示す。③ 教材は、初級から上級レベルまで容易に準備し教育現場に適用可能。研究成果まとめとして、英語以外の他言語や文化への適用が可能であることを確認した。

研究成果の学術的意義や社会的意義

We presented research at numerous conferences and published many articles that detail our methodology, materials development, and results. We hosted a symposium to share ideas and research on this topic (Multicultural Japan Research and Methodologies for Teaching Language and Culture, Dec 2019).

報告書

(5件)
  • 2019 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2018 実施状況報告書
  • 2017 実施状況報告書
  • 2016 実施状況報告書
  • 研究成果

    (34件)

すべて 2020 2019 2018 2017 2016

すべて 雑誌論文 (9件) (うち国際共著 3件、 査読あり 9件、 オープンアクセス 6件、 謝辞記載あり 1件) 学会発表 (22件) (うち国際学会 13件、 招待講演 2件) 学会・シンポジウム開催 (3件)

  • [雑誌論文] Constructing Culturally Familiar Listening Materials for English Language Learners.2020

    • 著者名/発表者名
      Carlson, Gordon
    • 雑誌名

      Journal of Research and Pedagogy: Multicultural Japan Research and Methodologies for Teaching Language and Culture

      巻: 6 ページ: 49-61

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] Letting Students Choose: How Culture Influences Text Selection in EFL Reading Courses.2020

    • 著者名/発表者名
      Sheridan, Robert & Condon, Barry
    • 雑誌名

      The Journal of Asia TEFL

      巻: 17(2)

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] An Interview with Stephen Krashen2020

    • 著者名/発表者名
      Carlson, Gordon.
    • 雑誌名

      Journal of Research and Pedagogy; Multicultural Japan Research and Methodologies for Teaching Language and Culture

      巻: 6 ページ: 151-156

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] Listening Comprehension Through Culturally Familiar Contexts: A Case Study in Japan2019

    • 著者名/発表者名
      Carlson, Gordon
    • 雑誌名

      PASAA: Journal of Language Teaching and Learning

      巻: 58 ページ: 41-61

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Foreign Language, Local Culture: How Familiar Contexts Impact Learning and Engagement2019

    • 著者名/発表者名
      Sheridan, Robert, Tanaka, Kathryn M. & Hogg, Nicholas
    • 雑誌名

      TESL-EJ

      巻: 23(1) ページ: 5-33

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] The Benefits and Use of Culturally Familiar Materials in Japanese University EFL Classrooms2019

    • 著者名/発表者名
      Sheridan, Robert, Tanaka, Kathryn M., Tang, Daniel
    • 雑誌名

      Osaka JALT Journal

      巻: 6 ページ: 5-33

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] Culture and Constructivism: A New Approach to Student-Centered English Language Education in Japan.2018

    • 著者名/発表者名
      Robert Sheridan, Kathryn M. Tanaka, & Jeanette M. Kobayashi
    • 雑誌名

      Kindai University Center for Liberal Arts and Foreign Language Education Journal (Foreign Language Edition)

      巻: 9(2) ページ: 33-56

    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] An Interview with Lindsay Clandfied2018

    • 著者名/発表者名
      Robert Sheridan & Kathryn M. Tanaka
    • 雑誌名

      The Language Teacher

      巻: 43(2) ページ: 17-20

    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] English Through Culturally Familiar Contexts: A Pilot Study in Japan2016

    • 著者名/発表者名
      Sheridan, R., Tanaka K. M.,& Hogg, N.
    • 雑誌名

      Language Education in Asia

      巻: 7(2) ページ: 88-99

    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著 / 謝辞記載あり
  • [学会発表] Letting Students Choose: How culture influences text selection in EFL reading courses.2020

    • 著者名/発表者名
      Sheridan Robert, & Condon Barry
    • 学会等名
      The 16th Annual CamTESOL: 21st Century ELT: Approaches for Effective Practices
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
  • [学会発表] Transforming Learners’ Intercultural Perceptions. Presentation, Transforming Learners' Intercultural Perceptions2019

    • 著者名/発表者名
      Gordon Carlson
    • 学会等名
      45th Japanese Association for Language Teaching (JALT)
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Constructing Culturally Familiar Listening Materials for Japanese Learners2019

    • 著者名/発表者名
      Gordon Carlson
    • 学会等名
      Multicultural Japan - Research and Methodologies for Teaching Language and Culture
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
  • [学会発表] Bridging Pedagogical Gaps With Learner Agency2019

    • 著者名/発表者名
      Tanaka Kathryn M, Sheridan Robert, Daniel Tang & Kobayashi Jeanette M.
    • 学会等名
      JALT 2019全国語学教育学会第45回年次国際大
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
  • [学会発表] The Impact of Culturally Familiar Materials on Reading and Vocabulary2019

    • 著者名/発表者名
      Sheridan Robert & Tanaka Kathryn M.
    • 学会等名
      Multicultural Japan Research and Methodologies for Teaching Language and Culture symposium
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Speak about what your students know: the effects of culturally familiar material on speech2018

    • 著者名/発表者名
      Daniel Tang
    • 学会等名
      16th Annual CamTESOL Conference on English Language Teaching
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Developing Cultural-Familiar Listening Materials2018

    • 著者名/発表者名
      Gordon Carlson, John Jackson, Shirley Ando
    • 学会等名
      44th Annual International Conference on Language Teaching and Learning
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
  • [学会発表] EFL Students' Perceptions of Using Local and International Social Issue Texts in the Classroom2018

    • 著者名/発表者名
      Jonathan Aliponga
    • 学会等名
      5th International Conference on Language and Literacy Education
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Culture-based Approaches to Language Policy and Material Design2018

    • 著者名/発表者名
      Robert Sheridan, Kathryn M. Tanaka & Jeanette M. Kobayashi
    • 学会等名
      Multidisciplinary Approaches in Language Policy & Planning Conference
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Working Chapters from a Culturally Based EFL Textbook: A Methodology Workshop2018

    • 著者名/発表者名
      Robert Sheridan, Jonathan Aliponga, Gordon Carlson, John Jackson
    • 学会等名
      World Englishes, Bilingualism, and Cross-Cultural Education in Japan
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
  • [学会発表] Culturally-Based Constructivist Materials Design2018

    • 著者名/発表者名
      Robert Sheridan, Kathryn M. Tanaka & Jeanette M. Kobayashi
    • 学会等名
      全国語学教育学会第44回年次国際大会教材展示会発表 全国語学教育学会
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
  • [学会発表] New Approaches to Bilingual Education: A Pilot Program in a Japanese University2017

    • 著者名/発表者名
      Ando, K., Ando, S., & Tanaka, K. M.
    • 学会等名
      13th Annual CamTESOL Conference on English Language Teaching, Building a Regional Community: English Across Platforms
    • 発表場所
      Phnom Penh, Cambodia.
    • 年月日
      2017-02-18
    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Culture and textbooks in English language education2017

    • 著者名/発表者名
      Robert Sheridan, Shirley Ando, John Jackson, Gordon Carlson, and Daniel Tang
    • 学会等名
      JALT Annual Conference
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
  • [学会発表] Using Cultural Familiar Texts Across Levels to Increase Learning2017

    • 著者名/発表者名
      Robert Sheridan, John Jackson
    • 学会等名
      The 25th Korea TESOL International Conference
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] Using cultural familiarity in language curriculum policy to increase learning2017

    • 著者名/発表者名
      Robert Sheridan, Kathryn M. Tanaka
    • 学会等名
      Multidisciplinary Approaches in Language Policy and Planning
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Strength in Diversity: Evaluating university-level textbooks for multicultural classrooms2017

    • 著者名/発表者名
      Robert Sheridan, Jonathan Aliponga, Gordon Carlson
    • 学会等名
      Multilingualism and ESL
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Designing Instructional Materials That Are Socio-culturally Appropriate for Students2017

    • 著者名/発表者名
      John Jackson
    • 学会等名
      University of The Philippines Cebu Master of Education-CTU Moalboal International Graduate School Research Forum
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Evaluating University-level Textbooks for Multicultural Classrooms2017

    • 著者名/発表者名
      Robert Sheridan,John Jackson
    • 学会等名
      Thailand TESOL International Conference
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] The Role of Culture in Textbook Selection at the Tertiary Level: A Pilot Survey in Japan2017

    • 著者名/発表者名
      John Jackson
    • 学会等名
      8th International Conference on Language, Literature, Culture and Education
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Evaluating University-level Textbooks for Multicultural Classrooms2017

    • 著者名/発表者名
      Jackson, J. & Ando, S.
    • 学会等名
      University of the Philippines Cebu International Graduate Research Forum
    • 発表場所
      Cebu Technological University, Moalboal Campus, Cebu, Philippines
    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] Strength in Diversity: Evaluating University-level Textbooks for Multicultural Classrooms2017

    • 著者名/発表者名
      Sheridan, R., Aliponga, J., & Carlson, G.
    • 学会等名
      2017 Hawaii TESOL Conference: Multilingual ESL
    • 発表場所
      Hilo, Hawaii, U.S.A
    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Culturally Familiar Content in EFL Education2016

    • 著者名/発表者名
      Sheridan, R. & Tanaka K. M.
    • 学会等名
      JALT2016: Transformation in Language Education
    • 発表場所
      WINC Aichi, Nagoya, Japan
    • 年月日
      2016-11-25
    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会・シンポジウム開催] Multicultural Japan - Research and Methodologies for Teaching Language and Culture2019

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
  • [学会・シンポジウム開催] : A Symposium on Culturally Familiar Material in Language Education2017

    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
  • [学会・シンポジウム開催] Japan in the World, the World in Japan: A Methodological Approach, Second Annual Symposium2016

    • 発表場所
      Otemae University, Sakura Shukugawa Campus
    • 年月日
      2016-12-02
    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書

URL: 

公開日: 2016-04-21   更新日: 2021-02-19  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi