• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Mental Health Needs and Support for Multicultural/International Adolescents in Japan

研究課題

研究課題/領域番号 16K13556
研究種目

挑戦的萌芽研究

配分区分基金
研究分野 教育社会学
研究機関愛知県立大学

研究代表者

Carlson Andrea  愛知県立大学, 外国語学部, 准教授 (20268048)

研究期間 (年度) 2016-04-01 – 2020-03-31
研究課題ステータス 完了 (2019年度)
配分額 *注記
1,950千円 (直接経費: 1,500千円、間接経費: 450千円)
2018年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2017年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2016年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
キーワードmulticultural youth / psychological crisis / international schools / mental health / emotional wellbeing / diversity / interventions / student support staff / multicultural / mental health provision / crisis planning / mental health support / adolescents / diverse backgrounds / social support / emotional support / counseling / schools / international / Japan
研究成果の概要

この研究は2つの部分から構成される。最初に、インターナショナルスクールに通う80人の中高生徒を対象に、心配していることの種類についてのアンケート調査を実施した。結果は限定的だが、自分の心身の健康について深く心配している生徒がいることが示された。研究の第2部では、学校に対し生徒へのメンタルヘルスと心理的危機に関する取り組みについての調査を行った。学校によって取り組んでいるサポートはさまざまであり、一部の学校は財政的、地理的、および言語的な障壁に直面している事が判明した。

研究成果の学術的意義や社会的意義

The findings highlight the need for schools to gather information from students about their emotional wellbeing and the importance of mental health literacy and targeted prevention programs, diversity-sensitive mental health provision, and relationships with mental health professionals.

報告書

(5件)
  • 2019 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2018 実施状況報告書
  • 2017 実施状況報告書
  • 2016 実施状況報告書
  • 研究成果

    (13件)

すべて 2020 2019 2017 2016

すべて 雑誌論文 (6件) (うちオープンアクセス 2件、 査読あり 1件) 学会発表 (7件)

  • [雑誌論文] Suicide and Diverse Communities: Cultural Considerations in Support for Multicultural Individuals in Japan2020

    • 著者名/発表者名
      Andrea Carlson
    • 雑誌名

      Journal of the Faculty of Foreign Studies, Aichi Prefectural University

      巻: 52 ページ: 239-247

    • NAID

      120006896219

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • オープンアクセス
  • [雑誌論文] Creating Connections: Empowerment for Diverse Japan: A Report on the 2019 Symposium’.2020

    • 著者名/発表者名
      Andrea Carlson
    • 雑誌名

      共生の文化研究

      巻: 14 ページ: 136-140

    • NAID

      120006847544

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
  • [雑誌論文] 自殺と多様なコミュニティ:日本のLGBTQ+、多文化共生、その他のマイノリティーへの支援における文化的配慮2020

    • 著者名/発表者名
      Andrea Carlson
    • 雑誌名

      自殺予防と危機介入

      巻: 40(2)

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] Considerations regarding school-based mental health promotion and provision at international schools in Japan2019

    • 著者名/発表者名
      Andrea Carlson
    • 雑誌名

      Journal of the Faculty of Foreign Studies at Aichi Prefectural University

      巻: 51 ページ: 221-233

    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • オープンアクセス
  • [雑誌論文] We Are All Allies: Social and Emotional Support for Children and Young People with Diverse Backgrounds2017

    • 著者名/発表者名
      Andrea Carlson, Melisanda Berkowitz
    • 雑誌名

      The Society for International Education Training and Research (SIETAR) Japan 32nd Annual Conference Proceedings

      巻: 1 ページ: 63-64

    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
  • [雑誌論文] Considering Social, Emotional and Mental Health Support for Multicultural/International Children and Teenagers in Japan2017

    • 著者名/発表者名
      Andrea Carlson
    • 雑誌名

      The Journal of the Faculty of Foreign Studies, Aichi Prefectural University

      巻: 49 ページ: 163-176

    • NAID

      120006243227

    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書
  • [学会発表] Allies for Support2019

    • 著者名/発表者名
      Andrea Carlson & Luci Willis
    • 学会等名
      Creating Connections: Empowerment for Diverse Japan, Nagoya International School
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
  • [学会発表] 自殺と多様なコミュニティ:日本のLGBTQIA、多文化共生、その他のマイノリティーへの支援における文化的配慮2019

    • 著者名/発表者名
      Andrea Carlson
    • 学会等名
      43rd Japanese Association for Suicide Prevention Conference, Nanzan University
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
  • [学会発表] Support for the Multicultural LGBTQ+ Community in Japan2019

    • 著者名/発表者名
      Andrea Carlson
    • 学会等名
      Differences Conference, Kyoto Sangyo University
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
  • [学会発表] 日本のインターナショナルスクールにおける生徒の情緒的ウェルビーイングに関する課題2019

    • 著者名/発表者名
      Andrea Carlson
    • 学会等名
      Japan School Psychology 21st Annual Congress, Seitoku University
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
  • [学会発表] 実践報告:多文化に生きる児童のウェルネスを支えるダイバーシティ理解シンポジウム2017

    • 著者名/発表者名
      Andrea Carlson, Melisanda Berkowitz
    • 学会等名
      Japan Association 35th Annual Japan Association of International Education Conference
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
  • [学会発表] We Are All Allies: Social and Emotional Support for Children and Young People with Diverse Backgrounds2017

    • 著者名/発表者名
      Andrea Carlson, Melisanda Berkowitz
    • 学会等名
      Society for International Education Training and Research (SIETAR)
    • 関連する報告書
      2017 実施状況報告書
  • [学会発表] Mental Health Support for Multicultural Children and Young People Outside the Greater Tokyo Area2016

    • 著者名/発表者名
      Andrea Carlson
    • 学会等名
      Special Educational Needs in Asia (SENIA) Japan
    • 発表場所
      Canadian Academy, Kobe
    • 関連する報告書
      2016 実施状況報告書

URL: 

公開日: 2016-04-21   更新日: 2021-02-19  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi