研究課題/領域番号 |
18F18355
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研究種目 |
特別研究員奨励費
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配分区分 | 補助金 |
応募区分 | 外国 |
審査区分 |
小区分24020:船舶海洋工学関連
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研究機関 | 東京大学 |
研究代表者 |
トレンティンゴンカルヴス ロドルフォ (2020) 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 助教 (70822675)
鈴木 英之 (2018-2019) 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 教授 (00196859)
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研究分担者 |
TRENTIN GONCALVE RODOLFO 東京大学, 工学(系)研究科(研究院), 外国人特別研究員
TRENTIN GONCALVES RODOLFO 東京大学, 大学院工学系研究科, 外国人特別研究員
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研究期間 (年度) |
2018-11-09 – 2021-03-31
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研究課題ステータス |
完了 (2020年度)
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配分額 *注記 |
2,200千円 (直接経費: 2,200千円)
2020年度: 1,100千円 (直接経費: 1,100千円)
2019年度: 1,000千円 (直接経費: 1,000千円)
2018年度: 100千円 (直接経費: 100千円)
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キーワード | flow-induced motions / vortex-induced motions / galloping / FOWT / multi-column platforms / model tests / 浮体式洋上風車 / 渦励起運動 / Vortex Induced Motion / コラム / ポンツーン |
研究実績の概要 |
FIM (flow-induced motions) phenomenon was investigated experimentally around multi-column FOWT (floating offshore wind turbines). Different geometries were studied as spacing ratio and column section shape. The results showed the best configurations to avoid the low frequency and high amplitudes of the motions due to the flow around the system. Two main mechanisms were observed: VIM (vortex-induced motions) due to the vortex shedding and resonance; and galloping due to the instability phenomenon caused by the asymmetric incidence of the flow. From these results, it is possible to propose the best geometry regarding the FIM amplitudes and also investigate new suppression devices to mitigate the FIM. The experimental results were compared with CFD calculations. The comparison showed a good agreement between them. Therefore, it is possible to conclude that the CFD can be a useful tool for designing procedure.
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現在までの達成度 (段落) |
令和2年度が最終年度であるため、記入しない。
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今後の研究の推進方策 |
令和2年度が最終年度であるため、記入しない。
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