• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

オンライン学習におけるピア・コラボレーションと自律学習の関係性について

研究課題

研究課題/領域番号 18F18781
研究種目

特別研究員奨励費

配分区分補助金
応募区分外国
研究分野 言語学
研究機関神田外語大学

研究代表者

MYNARD Joanne  神田外語大学, 外国語学部, 教授 (70515543)

研究分担者 PEETERS WARD  神田外語大学, 外国語学部, 外国人特別研究員
研究期間 (年度) 2018-11-09 – 2021-03-31
研究課題ステータス 完了 (2020年度)
配分額 *注記
1,500千円 (直接経費: 1,500千円)
2020年度: 400千円 (直接経費: 400千円)
2019年度: 700千円 (直接経費: 700千円)
2018年度: 400千円 (直接経費: 400千円)
キーワードonline interaction / computer mediation / Strategies / language learning / peer interaction / online learning / Google classroom / Digital content analysis / learner autonomy / online collaboration / self-directed learning / self-regulated learning / self-access learning / peer collaboration / advising
研究実績の概要

This study has built on new insights in the field of education, in which studies have harnessed the power of technology to create and integrate tailored online peer interaction spaces in education, supplemented with made-to-measure instructions, prompts and tasks.
This study investigated how learners of a foreign language at a Japanese university interacted with one another in a tailored online space as part of their learning trajectory, how they made use of their peers as potential sources of information and support, and what kind of language they used to do so.
The study integrated Google Classroom groups as peer interaction spaces in the optional, but credit-bearing Effective Learning Modules (ELMs) and Effective Language Learning Courses (ELLCs) offered by the university.
Using multiple data collection and analysis methods, the results showed the range of strategies students in Japanese higher education can use when collaborating with their peers online for effective learning purposes. The interactions in the Google Classroom groups stayed close to the tasks learners had to complete, with learners introducing their plans, asking for resources and discussing their use of strategies. In addition, there seemed to be room for self-disclosure and self-expression. Future studies should focus on how to foster more in-depth discussions between peers about both planning and learning gains.
This project informs current and future practice of supporting learners in several contexts, ranging from formal, classroom-based education to self-access learning environments.

現在までの達成度 (段落)

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

今後の研究の推進方策

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

報告書

(3件)
  • 2020 実績報告書
  • 2019 実績報告書
  • 2018 実績報告書
  • 研究成果

    (38件)

すべて 2021 2020 2019 2018 その他

すべて 雑誌論文 (14件) (うち国際共著 13件、 査読あり 12件、 オープンアクセス 9件) 学会発表 (20件) (うち国際学会 19件、 招待講演 10件) 図書 (3件) 備考 (1件)

  • [雑誌論文] Using Psychological Networks to Reveal the Interplay between Foreign Language Students’ Self-Regulated Learning Tactics2021

    • 著者名/発表者名
      Mohammed Saqr, Olga Viberg, Ward Peeters
    • 雑誌名

      Harnessing the Potentials of Technology to Support Self-Directed Language Learning in Online Learning Settings Proceedings of the 2020 STELLA Symposium Stockholm, Sweden, October 15th to 16th, 2020.

      巻: 1 ページ: 1-12

    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Promoting Self-directed Language Learning: Transitioning from Paper-based Materials to Online Learning Apps2021

    • 著者名/発表者名
      Dominique Vola Ambinintsoa, Jo Mynard, Kie Yamamoto
    • 雑誌名

      Harnessing the Potentials of Technology to Support Self-Directed Language Learning in Online Learning Settings Proceedings of the 2020 STELLA Symposium Stockholm, Sweden, October 15th to 16th, 2020.

      巻: 1 ページ: 1-12

    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Understanding learner autonomy through research: A summary of a forum at JALT 2019.2020

    • 著者名/発表者名
      Mynard, J., Ohashi, L., Peeters, W., Shelton-Strong, S. J., Tweed, A. D., Watkins, S., & Wongsarnpigoon, I.
    • 雑誌名

      Studies in Self-Access Learning Journal

      巻: 11 ページ: 53-63

    • DOI

      10.37237/110106

    • 関連する報告書
      2020 実績報告書 2019 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Facebook or Fail-book: Exploring ‘community’ in a virtual community of practice.2020

    • 著者名/発表者名
      Peeters, W. & Pretorius, M.
    • 雑誌名

      ReCALL

      巻: 77 号: 3 ページ: 1-17

    • DOI

      10.1017/s0958344020000099

    • 関連する報告書
      2020 実績報告書 2019 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Peer interaction and scaffolded support on social media: Exercising learner autonomy2020

    • 著者名/発表者名
      Peeters Ward
    • 雑誌名

      Supporting Learners and Educators in Developing Language Learner Autonomy

      巻: 1 ページ: 118-152

    • DOI

      10.47908/8/5

    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Research agenda for supporting learners and educators in developing language learner autonomy2020

    • 著者名/発表者名
      Peeters Ward
    • 雑誌名

      Supporting Learners and Educators in Developing Language Learner Autonomy

      巻: 1 ページ: 153-162

    • DOI

      10.47908/8/6

    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Identifying emotions and thoughts related to speaking anxiety: Laying the groundwork for designing CBT-based support materials for anxious learners.2020

    • 著者名/発表者名
      Curry, N., Maher, K., Peeters, W.
    • 雑誌名

      Journal for the Psychology of Language Learning

      巻: 2(1) ページ: 57-89

    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Applying learning analytics to map students’ self-regulated learning tactics in an academic writing course.2020

    • 著者名/発表者名
      Peeters, W., Saqr, M., Viberg, O.
    • 雑誌名

      Proceedings of the 28th Internat. Conference on Computers in Education

      巻: 1 ページ: 245-254

    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Peer Collaboration and Learner Autonomy in Online Interaction Spaces.2019

    • 著者名/発表者名
      Peeters, W., & Mynard, J.
    • 雑誌名

      Relay Journal

      巻: 2 ページ: 245-458

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Shifting identities in a social learning space.2019

    • 著者名/発表者名
      Hooper, D., Mynard, J., Sampson, R., & Taw, P.
    • 雑誌名

      Learner Development Journal

      巻: 3 ページ: 25-43

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Perspective on self-access in Japan: Are we simply catching up with the rest of the world?2019

    • 著者名/発表者名
      Mynard, J.
    • 雑誌名

      Melanges Crapel: Revue en didactique des langues et sociolinguistique,

      巻: 40 ページ: 14-27

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Learner autonomy: Research and practice.2019

    • 著者名/発表者名
      MYNARD, Jo
    • 雑誌名

      Humanising Language Teaching

      巻: 21(2) ページ: 1-5

    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] The peer interaction process on Facebook: A social network analysis of learners’ online conversations2019

    • 著者名/発表者名
      PEETERS, Ward
    • 雑誌名

      Education and Information Technologies

      巻: (pre-pub online) 号: 5 ページ: 1-28

    • DOI

      10.1007/s10639-019-09914-2

    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Autonomy and interdependence in a self-directed learning course.2019

    • 著者名/発表者名
      MOORE, P., MYNARD, J., WONGSARNPIGOON, I., & YAMAMOTO, K
    • 雑誌名

      Relay Journal

      巻: 2(1) ページ: 218-227

    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • オープンアクセス
  • [学会発表] Facebook or Failbook. Exploring ‘community’ in a virtual community of practice2020

    • 著者名/発表者名
      Ward Peeters and Marilize Pretorius
    • 学会等名
      Belgian Association of Anglicists in Higher Education Conference, online conference, 17 Dec. 2020
    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Creating opportunities for online peer interaction in self-directed learning: Aiming for autonomy2020

    • 著者名/発表者名
      Ward Peeters
    • 学会等名
      Asia Teachers of English as a Foreign Language Conference, online conference, 28 Nov. 2020
    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Applying learning analytics to map students’ self-regulated learning tactics in an academic writing course.2020

    • 著者名/発表者名
      Ward Peeters Olga Viberg and Mohammed Saqr
    • 学会等名
      International Conference on Computers in Education, online conference, 25 Nov. 2020
    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Transferring self-directed learning skills online: A structured awareness raising approach.2020

    • 著者名/発表者名
      Jo Mynard and Ward Peeters
    • 学会等名
      Japan Association of Language Teaching, online conference, 21 Nov. 2020
    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Transferring self-regulated language learning skills online: Awareness raising approaches for computer-supported collaboration2020

    • 著者名/発表者名
      Ward Peeters
    • 学会等名
      KTH - KUIS symposium, online symposium, 15 Oct. 2020
    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Promoting Self-directed Language Learning: Transitioning from Paper-based Materials to Online Learning Apps2020

    • 著者名/発表者名
      Dominique Vola Ambinintsoa, Jo Mynard, Kie Yamamoto
    • 学会等名
      KTH - KUIS symposium, online symposium, 15 Oct. 2020
    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Using psychological networks to reveal the interplay between foreign language students’ self-regulated learning tactics.2020

    • 著者名/発表者名
      Ward Peeters, Olga Viberg and Mohammed Saqr
    • 学会等名
      KTH - KUIS symposium, online symposium, 15 Oct. 2020
    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
  • [学会発表] Peer collaboration and learner autonomy in online interaction spaces: Connecting the dots2020

    • 著者名/発表者名
      Ward Peeters
    • 学会等名
      Japan Association of Language Teaching, Hokkaido, Japan, 2 Feb. 2020
    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] The development of peer collaboration and Learner Autonomy in online social networking spaces2019

    • 著者名/発表者名
      Ward Peeters
    • 学会等名
      Japan Association of Self-Access Learning Conference, Osaka, Japan
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] Understanding Learner Autonomy Through Research2019

    • 著者名/発表者名
      Jo Mynard, Ward Peeters and colleagues
    • 学会等名
      Japan Association of Language Teachers Annual Conference, Research Symposium
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] CALL and the discord between Japanese and foreign language teachers of English: Recommendations from the Japanese public schooling system2019

    • 著者名/発表者名
      Ward Peeters, Michelle Lees and Andria Lorentzen
    • 学会等名
      EUROCALL Conference, Louvain-la-Neuve, Belgium
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] Facebook or Fail-book: Exploring ‘community’ in a virtual community of practice2019

    • 著者名/発表者名
      Ward Peeters
    • 学会等名
      CALL Research Conference, Hong Kong
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] Engaging the reader: The "interpersonal first" principle applied to writer development2019

    • 著者名/発表者名
      Ward Peeters
    • 学会等名
      European Systemic Functional Linguistics Conference, Leiria, Portugal
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] Self-Access Learning Environments: Spaces for Promoting Reflective Dialogue (plenary)2019

    • 著者名/発表者名
      Jo Mynard and Satoko Kato
    • 学会等名
      Encuentro internacional de centros de autoacceso, Mexico City, Mexico
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] Autonomy-Supportive Self-Access Learning: Meeting the Needs of our Students (plenary)2019

    • 著者名/発表者名
      Jo Mynard
    • 学会等名
      14th Nordic workshop, Hannover, Germany
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] Fostering Language Learner Autonomy for Lifelong Learning (plenary)2019

    • 著者名/発表者名
      Jo Mynard
    • 学会等名
      CONAPLIN The Twelfth Conference on Applied Linguistics (CONAPLIN 12), Bandung, Indonesia
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] Emotional Dimensions of Language Learning: A New Era of Self-access (plenary)2019

    • 著者名/発表者名
      Jo Mynard
    • 学会等名
      Encuentro de centros de Autoacceso de la Universidad Veracruzana, Mexico
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] Facilitating Reflective Dialogue with Technology (featured workshop)2019

    • 著者名/発表者名
      Jo Mynard
    • 学会等名
      Japan Association of Language Teachers Pre Conference featured workshops
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] Peer interaction on Facebook - What does it take to communicate?2019

    • 著者名/発表者名
      PEETERS, Ward
    • 学会等名
      IATEFL Conference, Liverpool (UK)
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Self-regulation of Language Learning Motivation Beyond the Classroom.2018

    • 著者名/発表者名
      MYNARD, Jo and McLOUGHLIN, David
    • 学会等名
      CLAsIC Conference, Singapore
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • 国際学会
  • [図書] Supporting Learners and Educators in Developing Language Learner Autonomy.2020

    • 著者名/発表者名
      J, Mynard, M. Tamala & W. Peeters
    • 総ページ数
      163
    • 出版者
      Candlin & Mynard
    • ISBN
      9798644809264
    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
  • [図書] Dynamics of a social language learning community: Beliefs, membership and identity.2020

    • 著者名/発表者名
      Mynard, J., Burke, M., Hooper, D., Kushida, B., Lyon, P., Sampson, R., & Taw. P.
    • 総ページ数
      216
    • 出版者
      Multilingual Matters
    • ISBN
      9781788928892
    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
  • [図書] Advising and self-access learning: Promoting language learner autonomy beyond the classroom. Chapter in H. Reinders, S. Ryan, & S. Nakamura (Eds.) Innovations in language learning and teaching: The case of Japan2019

    • 著者名/発表者名
      MYNARD, Jo
    • 出版者
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      9783030125660
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
  • [備考] Modules and Courses

    • URL

      http://kuis8.com/modules/

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書

URL: 

公開日: 2018-11-12   更新日: 2024-03-26  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi