• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Developing resources for teaching and assessing communication strategies in ELF-informed pedagogy: An empirical approach based on learners' communicative competence

研究課題

研究課題/領域番号 18K00753
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関玉川大学

研究代表者

DIMOSKI BLAGOJA  玉川大学, ELFセンター, 准教授 (10459464)

研究分担者 CHAIKUL RASAMI  玉川大学, ELFセンター, 准教授 (50594082)
黒嶋 智美  玉川大学, ELFセンター, 准教授 (50714002)
岡田 トリシャ  玉川大学, ELFセンター, 准教授 (50774064)
祐乗坊 由利  玉川大学, ELFセンター, 准教授 (80773465)
研究期間 (年度) 2018-04-01 – 2023-03-31
研究課題ステータス 完了 (2022年度)
配分額 *注記
4,420千円 (直接経費: 3,400千円、間接経費: 1,020千円)
2021年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
2020年度: 520千円 (直接経費: 400千円、間接経費: 120千円)
2019年度: 1,300千円 (直接経費: 1,000千円、間接経費: 300千円)
2018年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
キーワードnon-verbal strategies / accommodation strategies / translanguaging / extended repairs / intercultural phenomena / strategy training / assessment / online ELF corpus / lower proficiency / communication strategies / pedagogy and assessment / ELFJ Corpus / intercultural boundaries / translanguaging gestures / onomatopoeic expressions / communication problems / Communication strategies / Inter-cultural / ELF teaching materials / ELF assessment materials / ELF corpus / ELF awareness / Communicative strategies / Speaking / Writing / Culture / ELF Corpus / ELF language awareness / Teaching materials / Assessment rubrics / ELF course/program
研究成果の概要

本研究は、日本人英語初学者の「共通語としての英語(ELF)」におけるコミュニケーション・ストラテジーの解明を目的とした。その知見は、学習者のコミュニケーション能力に関する理論的理解と、彼らの学習ニーズに対応するための教育的応用に資するものである。さらに、本研究で収集したデータをもとに、国内外の研究者のための、オンラインELFコーパスを構築し、ELF研究のさらなる発展にも貢献した。

研究成果の学術的意義や社会的意義

We have shed greater light on the communicative capabilities of Japanese lower-proficiency English learners in English as a Lingua Franca contexts by providing (a) a better theoretical understanding of their strengths and challenges and (b) pedagogical applications to address their learning needs.

報告書

(6件)
  • 2022 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2021 実施状況報告書
  • 2020 実施状況報告書
  • 2019 実施状況報告書
  • 2018 実施状況報告書
  • 研究成果

    (37件)

すべて 2023 2022 2021 2020 2019 2018 その他

すべて 国際共同研究 (1件) 雑誌論文 (12件) (うち国際共著 4件、 査読あり 8件、 オープンアクセス 9件) 学会発表 (24件) (うち国際学会 14件、 招待講演 2件)

  • [国際共同研究] Goce Delcev University/Stip(マケドニア旧ユーゴスラビア共和国)

    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
  • [雑誌論文] Linguistic expertise in extended other-initiated repair sequences in ELF interactions2023

    • 著者名/発表者名
      Kuroshima, S., Dimoski, B., Okada, T., Yujobo, Y. J.., & Chaikul, R.
    • 雑誌名

      The Center for English as a Lingua Franca Forum

      巻: 3 ページ: 1-14

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] 修復の資源としての「言語境界線超越的」ジェスチャーとオノマトペの一考察2022

    • 著者名/発表者名
      Kuroshima, S., Dimoski, B., Okada, T., Yujobo, J. Y., Chaikul, R.
    • 雑誌名

      The Center for English as a Lingua Franca Forum

      巻: 2 号: 2 ページ: 68-86

    • DOI

      10.15045/00001704

    • ISSN
      2436-2867
    • URL

      https://tamagawa.repo.nii.ac.jp/records/1449

    • 年月日
      2022-04-01
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] When a request turn is segmented: Managing the deontic authority via early compliance2022

    • 著者名/発表者名
      Kuroshima Satomi
    • 雑誌名

      Discourse Studies

      巻: 25 号: 1 ページ: 114-136

    • DOI

      10.1177/14614456221136975

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Navigating boundaries through knowledge: Intercultural phenomenon in ELF interactions2022

    • 著者名/発表者名
      Kuroshima, S., Dimoski, B., Okada, T., Yujobo, J. Y., Chaikul, R.
    • 雑誌名

      Englishes in Practice

      巻: 5-1

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] The effects of communication strategy training on speaking task performance2022

    • 著者名/発表者名
      Milliner, B., Dimoski, B.
    • 雑誌名

      RELC Journal

      巻: - 号: 2 ページ: 344-363

    • DOI

      10.1177/00336882221085781

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Working Toward Group Accomplishment Through a Proposal Sequence―Conversation Analysis of a College English Learning activity―2022

    • 著者名/発表者名
      Kuroshima, S.
    • 雑誌名

      JAAL in JACET Proceedings

      巻: 4 ページ: 30-37

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] Enhancing and Assessing Learners’ Communicative Capability in ELF-informed Pedagogy: Exploring Possibilities2021

    • 著者名/発表者名
      Blagoja Dimoski
    • 雑誌名

      プロジェクト・研究会報告書 愛知大学リポジトリ Aichi University Repository Link

      巻: - ページ: 11-16

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • オープンアクセス
  • [雑誌論文] Developing inquiry-based ELF-aware Teaching Materials and Assessments for Tomorrow’s Global Citizens2021

    • 著者名/発表者名
      Yuri Jody Yujobo
    • 雑誌名

      プロジェクト・研究会報告書 愛知大学リポジトリ Aichi University Repository Link

      巻: - ページ: 5-10

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • オープンアクセス
  • [雑誌論文] Therapist and patient accountability through tactility and sensation in medical massage sessions2020

    • 著者名/発表者名
      Satomi Kuroshima
    • 雑誌名

      Social Interaction: Video-Based Studies of Human Sociality

      巻: 3

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] How did we end up here? Narratives of Filipinas teaching English in Japan Foreign female English teachers in Japanese higher education: Narratives from our quarter2020

    • 著者名/発表者名
      Tricia Okada
    • 雑誌名

      Candlinand Mynard

      巻: - ページ: 239-254

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • オープンアクセス
  • [雑誌論文] JSPS Kakenhi Report on Developing Resources for Teaching and Assessing Communication Strategies in ELF-informed Pedagogy: An Empirical Approach Based on Learners' Communicative Capability2020

    • 著者名/発表者名
      Blagoja Dimoski, Satomi Kuroshima, Tricia Okada, Rasami Chaikul, Yuri Jody Yujobo
    • 雑誌名

      The Center for English as a Lingua Franca Journal

      巻: 6 ページ: 119-127

    • NAID

      120006845641

    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • オープンアクセス
  • [雑誌論文] The initial stages of developing resources for teaching communication strategies in ELF-informed pedagogy2019

    • 著者名/発表者名
      Blagoja Dimoski, Satomi Kuroshima, Tricia Okada, Rasami Chaikul, Yuri Jody Yujobo
    • 雑誌名

      Waseda Working Papers in ELF

      巻: 8 ページ: 105-128

    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [学会発表] Collaboration between High School and University and within Colleges. Symposium: “English language education under the New Course of Study: A focus on institution-wide collaborations and teacher training programs” (Tamagawa Academy & University)2023

    • 著者名/発表者名
      Satomi Kuroshima
    • 学会等名
      JACET 4th Joint Seminar
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
  • [学会発表] Conducting research on communication strategies in spoken ELF: Aims, outcomes, and future directions2022

    • 著者名/発表者名
      Dimoski, B. (on behalf of Kuroshima, S., Okada, T., Yujobo, Y.J., & Chaikul, R.)
    • 学会等名
      The 4th & 5th JACET ELF SIG International Workshops
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
  • [学会発表] Moving towards ELF-informed pedagogy in ELT: Pedagogical applications and implications for communication strategy training (Colloquium)2022

    • 著者名/発表者名
      Dimoski, B., Kuroshima, S., Chaikul, R., Yujobo, Y. J., & Okada, T.
    • 学会等名
      13th International Conference of English as a Lingua Franca
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Doing ‘being an expert or a novice’: Extended other-initiated repair sequences in ELF interactions2022

    • 著者名/発表者名
      Kuroshima, S., Dimoski, B., Okada, T., Yujobo, Y.J., & Chaikul, R.
    • 学会等名
      13th International Conference of English as a Lingua Franca
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Communication strategies in ELF talk: Implications for ELF-aware pedagogy2022

    • 著者名/発表者名
      Dimoski, B. (on behalf of Kuroshima, S., Okada, T., Yujobo, Y.J., & Chaikul, R.)
    • 学会等名
      Forum of The Institute for Research in Humanities and Social Sciences, Aichi University (IRHSA)
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] Communication strategy training through information-gap tasks2022

    • 著者名/発表者名
      Milliner, B. & Dimoski, B.
    • 学会等名
      2022 CELF-ELTama Forum for English Language Teaching
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
  • [学会発表] Working toward group accomplishment through a proposal sequence: Conversation analysis of a college English learning activity2022

    • 著者名/発表者名
      Kuroshima, S.
    • 学会等名
      4th JAAL in JACET
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
  • [学会発表] Understanding first-contact encounters in online communication among ELF users: Prepandemic observations of transcultural and strategic language use2021

    • 著者名/発表者名
      Kuroshima, S., Dimoski, B., Okada, T., Yujobo, J. Y., Chaikul, R.
    • 学会等名
      AsiaTEFL 2021
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Translanguaging gestures and onomatopoeia as a resource for repairing the problem with speaking2021

    • 著者名/発表者名
      Dimoski, B., Kuroshima, S., Okada, T., Yujobo, J. Y., Chaikul, R.
    • 学会等名
      ELF-Aware Practices for Inclusive Multilingual Classrooms. ENRICH-2021
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] English is our language, too: Raising intercultural awareness and (promoting) Philippine English2021

    • 著者名/発表者名
      Okada, T.
    • 学会等名
      ELF-Aware Practices ENRICH-2021
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] The quarter speaks out: Women in Japanese academia2020

    • 著者名/発表者名
      Tricia Okada
    • 学会等名
      JALT 2020 Online Communities of Teachers and Learners
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
  • [学会発表] Moving toward ESTEAM Education: English as a Lingua Franca with a multidisciplinary approach of STEAM education2020

    • 著者名/発表者名
      Yuri Jody Yujobo
    • 学会等名
      Asia TEFL Korea
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] The Initial Stages of Developing Resources for Teaching and Assessing Communication Strategies in ELF-informed Pedagogy2019

    • 著者名/発表者名
      Blagoja Dimoski, Satomi Kuroshima, Tricia Okada, Rasami Chaikul, Yuri Jody Yujobo
    • 学会等名
      8th Waseda ELF International Workshop and Symposium(国際学会)
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
  • [学会発表] Conforming to native speaker norms?: An initial investigation of Japanese learners’ communicative capability in ELF interactions2019

    • 著者名/発表者名
      Blagoja Dimoski, Tricia Okada, Satomi Kuroshima, Rasami Chaikul, Yuri Jody Yujobo
    • 学会等名
      The 12th International Conference of English as a Lingua Franca (ELF 12
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Preparing learners for ELF encounters through ELF-aware pedagogical modules2019

    • 著者名/発表者名
      Blagoja Dimoski, Satomi Kuroshima, Rasami Chaikul, Yuri Jody Yujob
    • 学会等名
      JACET Summer Seminar. Tamagawa University
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
  • [学会発表] ‘Borderless’ online ELF spoken interactions: Participants’ views and perspectives through ‘accommodation’ strategies2019

    • 著者名/発表者名
      Blagoja Dimoski, Satomi Kuroshima, Rasami Chaikul
    • 学会等名
      The 58th JACET International Convention
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
  • [学会発表] Engaging in diversity and transcultural exchanges in online English as a lingua franca (ELF) communication2019

    • 著者名/発表者名
      Rasami Chaikul
    • 学会等名
      The 5th VietTESOL International Convention
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Blending English as a lingua franca and interdisciplinary STEAM education2019

    • 著者名/発表者名
      Yuri Jody Yujob
    • 学会等名
      The 16th Annual CamTESOL
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] The Initial Stages of Developing Resources for Teaching and Assessing Communication Strategies in ELF-informed Pedagogy2019

    • 著者名/発表者名
      Dimoski, B., Kuroshima, S., Okada, T., Chaikul, R., Yujobo, Y.J.
    • 学会等名
      8th Waseda ELF International Workshop and Symposium
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Materials for improving ELF-informed communication strategies and BELF (Business) competence2019

    • 著者名/発表者名
      Yuri Jody Yujobo
    • 学会等名
      The 15th Annual CamTESOL Conference on English Language Teaching
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Training for, simulating, and assessing ELF-type interactions in the classroom2018

    • 著者名/発表者名
      Blagoja Dimoski
    • 学会等名
      11th International Conference of English as a Lingua Franca
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] (Research Report) Training for, simulating, and assessing ELF-type interactions in the classroom2018

    • 著者名/発表者名
      Blagoja Dimoski
    • 学会等名
      2018 CELF- ELTama Forum for English Language Teaching
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
  • [学会発表] On the Use of a Membership Categorization Device in ELF Contexts2018

    • 著者名/発表者名
      Satomi Kuroshima
    • 学会等名
      第57回JACET International Convention
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Migrant Voices of Filipinos Teaching English in Japan2018

    • 著者名/発表者名
      Tricia Okada
    • 学会等名
      The 4th Philippine Studies Conference in Japan (PSCJ 2018)
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 国際学会

URL: 

公開日: 2018-04-23   更新日: 2024-01-30  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi