研究課題/領域番号 |
18K00753
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研究種目 |
基盤研究(C)
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配分区分 | 基金 |
応募区分 | 一般 |
審査区分 |
小区分02100:外国語教育関連
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研究機関 | 玉川大学 |
研究代表者 |
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研究分担者 |
CHAIKUL RASAMI 玉川大学, ELFセンター, 准教授 (50594082)
黒嶋 智美 玉川大学, ELFセンター, 准教授 (50714002)
岡田 トリシャ 玉川大学, ELFセンター, 准教授 (50774064)
祐乗坊 由利 玉川大学, ELFセンター, 准教授 (80773465)
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研究期間 (年度) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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研究課題ステータス |
完了 (2022年度)
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配分額 *注記 |
4,420千円 (直接経費: 3,400千円、間接経費: 1,020千円)
2021年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
2020年度: 520千円 (直接経費: 400千円、間接経費: 120千円)
2019年度: 1,300千円 (直接経費: 1,000千円、間接経費: 300千円)
2018年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
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キーワード | non-verbal strategies / accommodation strategies / translanguaging / extended repairs / intercultural phenomena / strategy training / assessment / online ELF corpus / lower proficiency / communication strategies / pedagogy and assessment / ELFJ Corpus / intercultural boundaries / translanguaging gestures / onomatopoeic expressions / communication problems / Communication strategies / Inter-cultural / ELF teaching materials / ELF assessment materials / ELF corpus / ELF awareness / Communicative strategies / Speaking / Writing / Culture / ELF Corpus / ELF language awareness / Teaching materials / Assessment rubrics / ELF course/program |
研究成果の概要 |
本研究は、日本人英語初学者の「共通語としての英語(ELF)」におけるコミュニケーション・ストラテジーの解明を目的とした。その知見は、学習者のコミュニケーション能力に関する理論的理解と、彼らの学習ニーズに対応するための教育的応用に資するものである。さらに、本研究で収集したデータをもとに、国内外の研究者のための、オンラインELFコーパスを構築し、ELF研究のさらなる発展にも貢献した。
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研究成果の学術的意義や社会的意義 |
We have shed greater light on the communicative capabilities of Japanese lower-proficiency English learners in English as a Lingua Franca contexts by providing (a) a better theoretical understanding of their strengths and challenges and (b) pedagogical applications to address their learning needs.
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