• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Written Genres in CLIL-based University Level History Courses: A Study of Their Language and Instruction

研究課題

研究課題/領域番号 18K00881
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関慶應義塾大学

研究代表者

大野 真澄  慶應義塾大学, 法学部(日吉), 准教授 (50704657)

研究分担者 ミスコウ ゴードン  神田外語大学, 言語科学研究科, 准教授 (80595398)
研究期間 (年度) 2018-04-01 – 2025-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
2,210千円 (直接経費: 1,700千円、間接経費: 510千円)
2021年度: 780千円 (直接経費: 600千円、間接経費: 180千円)
2020年度: 910千円 (直接経費: 700千円、間接経費: 210千円)
2019年度: 390千円 (直接経費: 300千円、間接経費: 90千円)
2018年度: 130千円 (直接経費: 100千円、間接経費: 30千円)
キーワードL2 writing / appraisal / discussion genre / CLIL / grammar pattern / evaluative language / history / SFL / biography genre / history subject-matter / written genres / classroom discourse
研究実績の概要

We aimed to investigate L2 writers' use of evaluative language in arguing essay genres in CLIL-based (Content and Language Integrated Learning) English medium world history courses. We planned to analyze L2 university students’ use of key discourse features of the Discussion, Exposition, and Challenge essays using the pedagogical analytic framework we developed. With the valuable feedback on our analytical methods at an International SFL conference in Tunisia (Myskow, 2023), we have considered the pedagogical use of our conceptual, heuristic tool to help learners navigate the complex discourse and detect the ways readers are positioned by writers (overtly and covertly) to take up particular viewpoints.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

3: やや遅れている

理由

We have considered writing a proposal for a book chapter based on the analysis and discussion we have made so far. However, more textual and questionnaire data need to be analyzed to obtain profound findings and pedagogical implications.

今後の研究の推進方策

In our final year, we plan to write a paper based on our analysis and conceptualization using the analytical and pedagogical framework.

報告書

(6件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 2022 実施状況報告書
  • 2021 実施状況報告書
  • 2020 実施状況報告書
  • 2019 実施状況報告書
  • 2018 実施状況報告書
  • 研究成果

    (10件)

すべて 2023 2022 2020 2019 2018 その他

すべて 国際共同研究 (1件) 雑誌論文 (4件) (うち国際共著 1件、 オープンアクセス 1件、 査読あり 3件) 学会発表 (3件) (うち国際学会 2件) 図書 (2件)

  • [国際共同研究] Birkbeck, University of London(英国)

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
  • [雑誌論文] Genres as social processes: The engines of content and language integration2023

    • 著者名/発表者名
      Myskow, Gordon
    • 雑誌名

      Studies in Language Sciences: Graduate School of Language Sciences

      巻: 29 ページ: 1-17

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • オープンアクセス
  • [雑誌論文] Direct quotations in the rhetorical structure of literature PhD thesis introductions2022

    • 著者名/発表者名
      Ono, Masumi & Petric, Bojana
    • 雑誌名

      English Text Construction

      巻: 15(1) 号: 1 ページ: 30-67

    • DOI

      10.1075/etc.00049.ono

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] A matter of facts: L2 writers’ use of evidence and evaluation in biographical essays2018

    • 著者名/発表者名
      Myskow, G., & Ono, M.
    • 雑誌名

      Journal of Second Language Writing

      巻: 41 ページ: 55-70

    • DOI

      10.1016/j.jslw.2018.08.002

    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] Construing emotion in academic writing: L2 writers’ use of Affect in historical explanation essays2018

    • 著者名/発表者名
      Myskow, G., & Ono, M.
    • 雑誌名

      Writing & Pedagogy

      巻: 10 号: 1-2 ページ: 191-219

    • DOI

      10.1558/wap.32850

    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [学会発表] SFL arguing genres and the logical fallacies they afford2023

    • 著者名/発表者名
      Myskow, Gordon
    • 学会等名
      48th International Systemic Functional Linguistics Conference
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Linguistic challenges of inductive discourse: Analysis of L2 writers' historical discussion essays2020

    • 著者名/発表者名
      Ono, M., & Myskow, G.
    • 学会等名
      The 12th Symposium on Writing Centers in Asia
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
  • [学会発表] FACTS matter: Connecting evidence and evaluation in the historical biography genre2019

    • 著者名/発表者名
      Myskow, G., & Ono, M.
    • 学会等名
      The 11th Symposium on Writing Centers in Asia
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [図書] The buried grammar of racial injustice and the pedagogical practices for unearthing it. In G. P. Glasgow (Ed.), Multiculturalism, language, and race in English education in Japan: Agency, pedagogy, and reckoning2023

    • 著者名/発表者名
      Myskow, Gordon
    • 総ページ数
      410
    • 出版者
      Candlin & Mynard ePublishing
    • ISBN
      9798378771400
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
  • [図書] The buried grammar of racial injustice and the pedagogical practices for unearthing it. In G.P. Glasgow (Ed.). Multiculturalism, language, and race in English education in Japan: Agency, pedagogy, and reckoning.2022

    • 著者名/発表者名
      Myskow, Gordon.
    • 出版者
      Candlin & Mynard e-publishing
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書

URL: 

公開日: 2018-04-23   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi