研究課題/領域番号 |
18K00881
|
研究種目 |
基盤研究(C)
|
配分区分 | 基金 |
応募区分 | 一般 |
審査区分 |
小区分02100:外国語教育関連
|
研究機関 | 慶應義塾大学 |
研究代表者 |
大野 真澄 慶應義塾大学, 法学部(日吉), 准教授 (50704657)
|
研究分担者 |
ミスコウ ゴードン 神田外語大学, 言語科学研究科, 准教授 (80595398)
|
研究期間 (年度) |
2018-04-01 – 2025-03-31
|
研究課題ステータス |
交付 (2023年度)
|
配分額 *注記 |
2,210千円 (直接経費: 1,700千円、間接経費: 510千円)
2021年度: 780千円 (直接経費: 600千円、間接経費: 180千円)
2020年度: 910千円 (直接経費: 700千円、間接経費: 210千円)
2019年度: 390千円 (直接経費: 300千円、間接経費: 90千円)
2018年度: 130千円 (直接経費: 100千円、間接経費: 30千円)
|
キーワード | L2 writing / appraisal / discussion genre / CLIL / grammar pattern / evaluative language / history / SFL / biography genre / history subject-matter / written genres / classroom discourse |
研究実績の概要 |
We aimed to investigate L2 writers' use of evaluative language in arguing essay genres in CLIL-based (Content and Language Integrated Learning) English medium world history courses. We planned to analyze L2 university students’ use of key discourse features of the Discussion, Exposition, and Challenge essays using the pedagogical analytic framework we developed. With the valuable feedback on our analytical methods at an International SFL conference in Tunisia (Myskow, 2023), we have considered the pedagogical use of our conceptual, heuristic tool to help learners navigate the complex discourse and detect the ways readers are positioned by writers (overtly and covertly) to take up particular viewpoints.
|
現在までの達成度 (区分) |
現在までの達成度 (区分)
3: やや遅れている
理由
We have considered writing a proposal for a book chapter based on the analysis and discussion we have made so far. However, more textual and questionnaire data need to be analyzed to obtain profound findings and pedagogical implications.
|
今後の研究の推進方策 |
In our final year, we plan to write a paper based on our analysis and conceptualization using the analytical and pedagogical framework.
|