• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Adaptive model for teaching strategy of computer literacy in a multicultural environment

研究課題

研究課題/領域番号 18K02953
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分09080:科学教育関連
研究機関筑波大学

研究代表者

VASILACHE SIMONA  筑波大学, システム情報系, 助教 (30606934)

研究期間 (年度) 2018-04-01 – 2021-03-31
研究課題ステータス 完了 (2020年度)
配分額 *注記
2,730千円 (直接経費: 2,100千円、間接経費: 630千円)
2020年度: 910千円 (直接経費: 700千円、間接経費: 210千円)
2019年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
2018年度: 780千円 (直接経費: 600千円、間接経費: 180千円)
キーワードcomputer literacy / multicult. environments / cultural differences / multicult. environment / multiculturalism / LMS / internationalization
研究成果の概要

この研究では、多文化環境におけるコンピュータリテラシー教育戦略の適応モデルを開発しました。我々のモデルは、文化特有のクラスの好み、LMS (Learning Management System) の認識、生徒のレベルの格差など、クラスの条件に適応できます。また、コンピューターリテラシーのクラスを教える際の文化の違いの重要性を理解する事に役立ちました。

研究成果の学術的意義や社会的意義

This research helped to understand the importance of cultural differences when teaching computer literacy. It highlighted the need of an adaptive teaching approach, tailored to the needs of students from various cultural backgrounds and with various knowledge levels.

報告書

(4件)
  • 2020 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2019 実施状況報告書
  • 2018 実施状況報告書
  • 研究成果

    (15件)

すべて 2021 2020 2019 2018

すべて 雑誌論文 (8件) (うち国際共著 8件、 査読あり 8件、 オープンアクセス 1件) 学会発表 (7件) (うち国際学会 5件、 招待講演 3件)

  • [雑誌論文] Building an Academic Identity: Benefits and Drawbacks in Multicultural Engineering Classrooms2021

    • 著者名/発表者名
      Simona Vasilache
    • 雑誌名

      Transactions on Engineering Technologies

      ページ: 121-131

    • DOI

      10.1007/978-981-15-8273-8_10

    • ISBN
      9789811582721, 9789811582738
    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Students’ Response to Emergency Remote Teaching in an Academic Discussion Course2020

    • 著者名/発表者名
      Simona Vasilache
    • 雑誌名

      Proceedings of the 14th International Conference Language, Culture, Civilization

      ページ: 232-238

    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] “Ad Meliora”: Towards an Improved Approach to Global Software Engineering Curriculum2020

    • 著者名/発表者名
      Simona Vasilache
    • 雑誌名

      Communications in Computer and Information Science

      巻: 1225 ページ: 343-348

    • DOI

      10.1007/978-3-030-50729-9_49

    • ISBN
      9783030507282, 9783030507299
    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] “Do You Care Where I Come from?” Cultural Differences in the Computer Literacy Classroom2019

    • 著者名/発表者名
      Simona Vasilache
    • 雑誌名

      Stephanidis C. (eds) HCI International 2019 - Posters. HCII 2019. Communications in Computer and Information Science

      巻: 1034 ページ: 306-312

    • DOI

      10.1007/978-3-030-23525-3_40

    • ISBN
      9783030235246, 9783030235253
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Science Language: Universal or Culturally Dependent? Multicultural Instruction and Engineering Students’ Perception2019

    • 著者名/発表者名
      Simona Vasilache
    • 雑誌名

      Lecture Notes in Engineering and Computer Science: Proceedings of the World Congress on Engineering 2019 (WCE 2010)

      巻: - ページ: 121-125

    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Communication and In-Class Participation of Japanese Students in Multicultural Academic Settings2019

    • 著者名/発表者名
      Simona Vasilache
    • 雑誌名

      Proceedings of the 13th International Conference Language, Culture, Civilization 2019

      巻: - ページ: 220-225

    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] From an International Classroom to a Distributed Work Environment: Student Perspectives on Global Software Engineering2018

    • 著者名/発表者名
      Simona Vasilache
    • 雑誌名

      2018 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering (TALE)

      巻: - ページ: 825-828

    • DOI

      10.1109/tale.2018.8615225

    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] I Don't Want to Disagree: Communication Barriers in a Multicultural Context2018

    • 著者名/発表者名
      Simona Vasilache
    • 雑誌名

      Proceedings of the 12th International Conference Language, Culture, Civilization, University Politehnica of Bucharest

      巻: - ページ: 291-295

    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [学会発表] “Ad Meliora”: Towards an Improved Approach to Global Software Engineering Curriculum2020

    • 著者名/発表者名
      Simona Vasilache
    • 学会等名
      International Conference on Human-Computer Interaction: HCI International 2020
    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Science Language: Universal or Culturally Dependent? Multicultural Instruction and Engineering Students’ Perception2019

    • 著者名/発表者名
      Simona Vasilache
    • 学会等名
      World Congress on Engineering 2019 (WCE 2010)
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Testing: art, craft or engineering?2019

    • 著者名/発表者名
      Simona Vasilache
    • 学会等名
      The 9th International Congress on Engineering and Information (ICEI 2019)
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] From an International Classroom to a Distributed Work Environment: Student Perspectives on Global Software Engineering2018

    • 著者名/発表者名
      Simona Vasilache
    • 学会等名
      018 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering (TALE 2018)
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Cultivating Global Engineering Skills: Challenges in Higher Engineering Education2018

    • 著者名/発表者名
      Simona Vasilache
    • 学会等名
      Global Engineering & Applied Science Conference 2018 (GEASC 2018)
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] Factors Influencing Student Participation in Multicultural Settings: Empirical Observations2018

    • 著者名/発表者名
      Simona Vasilache
    • 学会等名
      The Asian Conference on Education 2018 (ACE 2018)
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Intercultural exchanges in class: Do they make a difference?2018

    • 著者名/発表者名
      Roxana Sandu and Simona Vasilache
    • 学会等名
      15th CEGLOC FD Panel Discussion - Global Interactions on Campus, University of Tsukuba
    • 関連する報告書
      2018 実施状況報告書
    • 招待講演

URL: 

公開日: 2018-04-23   更新日: 2022-01-27  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi