• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

コンテキスト間の空似言葉学習支援のための研究

研究課題

研究課題/領域番号 19J15167
研究種目

特別研究員奨励費

配分区分補助金
応募区分国内
審査区分 小区分09070:教育工学関連
研究機関京都大学

研究代表者

ABOU KHALIL Victoria  京都大学, 学術情報メディアセンター, 特別研究員(PD)

研究期間 (年度) 2019-04-25 – 2021-03-31
研究課題ステータス 完了 (2020年度)
配分額 *注記
2,100千円 (直接経費: 2,100千円)
2020年度: 1,000千円 (直接経費: 1,000千円)
2019年度: 1,100千円 (直接経費: 1,100千円)
キーワードPersonalization / Vocabulary learning / Language learning / Recommender system / Translation / CALL / Learner-centered / Vocabulary / Informal learning / Language Learning
研究開始時の研究の概要

This research target second language learning. The aim is to create a system that identifies false friends based on the learner’s activity and other learners’ activities, suggest the adequate translation to the student and prevents the learner from making future false friends’ mistakes.

研究実績の概要

During the last year, I showed through a case study that currently available language learning curriculum have does not answer the real-life needs of language learners as the words taught cover a very small part of the words language learners need. Consequently, I proposed to take advantage of today's availability of learner data and proposed a framework for personalized vocabulary learning. The framework consists of two main parts. The first part provides language learners translation based on their learning logs. The second part is a demographic based, purpose-based and content-based recommendation system. The recommendation system suggests vocabulary that other people with the same demographics or purpose searched for in their digital dictionaries. Learners' data also enables content-based recommendations by suggesting vocabulary that is thematically similar to the one translated by the learner in the past. Additionally, the past logs are used to detect a change in purpose or recommend words based on the situated context of the learner.
We tested each part of the system separately, and showed that the personalized translation can detect the intended meaning of the learner better than Google Translate. We also showed that recommending vocabulary to language learners using their past learning activity increases their learning achievement and motivation.

現在までの達成度 (段落)

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

今後の研究の推進方策

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

報告書

(2件)
  • 2020 実績報告書
  • 2019 実績報告書
  • 研究成果

    (9件)

すべて 2021 2020 2019 その他

すべて 国際共同研究 (2件) 雑誌論文 (6件) (うち国際共著 4件、 査読あり 4件、 オープンアクセス 1件) 学会発表 (1件) (うち招待講演 1件)

  • [国際共同研究] Humboldt University(ドイツ)

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
  • [国際共同研究] Lebanese American university(レバノン)

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
  • [雑誌論文] Vocabulary Recommendation Approach for Forced Migrants using Informal Language Learning Tools.2021

    • 著者名/発表者名
      Victoria Abou-Khalil, Samar Helou, Alice-Mei Reng Chen, Brendan Flanagan, Louis Lecaillez, Niels Pinkwart, Hiroaki Ogata
    • 雑誌名

      Universal Access in the Information Society

      巻: TBD

    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Emergency Online Learning in Low-Resource Settings: Effective Student Engagement Strategies2021

    • 著者名/発表者名
      Abou-Khalil Victoria、Helou Samar、Khalif? Eliane、Chen MeiRong Alice、Majumdar Rwitajit、Ogata Hiroaki
    • 雑誌名

      Education Sciences

      巻: 11 号: 1 ページ: 24-24

    • DOI

      10.3390/educsci11010024

    • NAID

      120006951681

    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Personal vocabulary recommendation to support real life needs2021

    • 著者名/発表者名
      Victoria Abou-Khalil, Brendan Flanagan, Hiroaki Ogata
    • 雑誌名

      AIED

      巻: TBD

    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Emergency remote teaching in low-resource contexts: How did teachers adapt?2020

    • 著者名/発表者名
      Victoria Abou-Khalil, Samar Helou, Eliane Khalife, Rwitajit Majumdar, Hiroaki Ogata
    • 雑誌名

      28th International Conference on Computers in Education, Proceedings

      巻: 28 ページ: 686-688

    • NAID

      120006940281

    • 関連する報告書
      2020 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Learning isolated polysemous words: identifying the intended meaning of language learners in informal ubiquitous language learning environments2019

    • 著者名/発表者名
      Abou-Khalil Victoria、Helou Samar、Flanagan Brendan、Chen Mei-Rong Alice、Ogata Hiroaki
    • 雑誌名

      Smart Learning Environments

      巻: 6 号: 1

    • DOI

      10.1186/s40561-019-0095-0

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
  • [雑誌論文] Language Learning Tool for Refugees: Identifying the Language Learning Needs of Syrian Refugees Through Participatory Design2019

    • 著者名/発表者名
      Abou-Khalil Victoria、Helou Samar、Flanagan Brendan、Pinkwart Niels、Ogata Hiroaki
    • 雑誌名

      Languages

      巻: 4 号: 3 ページ: 71-71

    • DOI

      10.3390/languages4030071

    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
  • [学会発表] Learner Centered Vocabulary Learning2020

    • 著者名/発表者名
      Victoria Abou-Khalil
    • 学会等名
      京都大学第14回ICTイノベーション
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 招待講演

URL: 

公開日: 2019-05-29   更新日: 2024-03-26  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi