研究課題/領域番号 |
19K00797
|
研究種目 |
基盤研究(C)
|
配分区分 | 基金 |
応募区分 | 一般 |
審査区分 |
小区分02100:外国語教育関連
|
研究機関 | 神田外語大学 |
研究代表者 |
PARK Siwon 神田外語大学, グローバル・リベラルアーツ学部, 教授 (00458639)
|
研究分担者 |
杉田 めぐみ 神田外語大学, 外国語学部, 准教授 (70366938)
|
研究期間 (年度) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
研究課題ステータス |
完了 (2023年度)
|
配分額 *注記 |
3,380千円 (直接経費: 2,600千円、間接経費: 780千円)
2021年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
2020年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
2019年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
|
キーワード | heritage language / identity / diversity / inclusivity / multiethnic / interviews / positioning / plurilingual competency / second generation / qualitative inquiry / higher education / Vietnamese / Thai / Indonesian / multiethnic learners / HL learners / heritage learners / heritage education / multiethnic students |
研究開始時の研究の概要 |
To understand the landscapes where heritage language students of Vietnamese, Indonesian, and Thai are situated, this project will look into their demographics at Japanese universities, their sociolinguistic profiles, and the changes and development of their attitudes, motivation, and identities.
|
研究成果の概要 |
本研究では、継承語学習者の大学卒業後の複言語使用に関する傾向が明らかになった。複言語使用は彼らのキャリア形成だけでなくアイデンティティとも関係し、社会文化的な複雑さを浮き彫りにしている。さらに両親との別居がしばしば継承語の習熟度の低下を招くことや、継承語の習熟度や学習モチベーションにおける生活環境の役割を明確にした。 また、継承語話者が日本語を優先する場面など、より広いコミュニティへの統合のための意図的な言語選択も見られた。さらに、エスニック・マイノリティが言語的・文化的アイデンティティを維持する上で直面する課題を明らかにし、言語的多様性を維持するための社会的支援の重要性を強調した。
|
研究成果の学術的意義や社会的意義 |
Our research on HL learners reveals how post-graduation settings affect their careers and identities. It reveals the intricate relationship between language learning and social integration and informs the importance of supporting HL learners to preserve linguistic diversity and foster inclusivity.
|