• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Investigating multiethnic students' learning of their heritage languages at Japanese universities

研究課題

研究課題/領域番号 19K00797
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関神田外語大学

研究代表者

PARK Siwon  神田外語大学, グローバル・リベラルアーツ学部, 教授 (00458639)

研究分担者 杉田 めぐみ  神田外語大学, 外国語学部, 准教授 (70366938)
研究期間 (年度) 2019-04-01 – 2024-03-31
研究課題ステータス 完了 (2023年度)
配分額 *注記
3,380千円 (直接経費: 2,600千円、間接経費: 780千円)
2021年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
2020年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
2019年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
キーワードheritage language / identity / diversity / inclusivity / multiethnic / interviews / positioning / plurilingual competency / second generation / qualitative inquiry / higher education / Vietnamese / Thai / Indonesian / multiethnic learners / HL learners / heritage learners / heritage education / multiethnic students
研究開始時の研究の概要

To understand the landscapes where heritage language students of Vietnamese, Indonesian, and Thai are situated, this project will look into their demographics at Japanese universities, their sociolinguistic profiles, and the changes and development of their attitudes, motivation, and identities.

研究成果の概要

本研究では、継承語学習者の大学卒業後の複言語使用に関する傾向が明らかになった。複言語使用は彼らのキャリア形成だけでなくアイデンティティとも関係し、社会文化的な複雑さを浮き彫りにしている。さらに両親との別居がしばしば継承語の習熟度の低下を招くことや、継承語の習熟度や学習モチベーションにおける生活環境の役割を明確にした。
また、継承語話者が日本語を優先する場面など、より広いコミュニティへの統合のための意図的な言語選択も見られた。さらに、エスニック・マイノリティが言語的・文化的アイデンティティを維持する上で直面する課題を明らかにし、言語的多様性を維持するための社会的支援の重要性を強調した。

研究成果の学術的意義や社会的意義

Our research on HL learners reveals how post-graduation settings affect their careers and identities. It reveals the intricate relationship between language learning and social integration and informs the importance of supporting HL learners to preserve linguistic diversity and foster inclusivity.

報告書

(6件)
  • 2023 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2022 実施状況報告書
  • 2021 実施状況報告書
  • 2020 実施状況報告書
  • 2019 実施状況報告書
  • 研究成果

    (8件)

すべて 2023 2022 2021 2020

すべて 雑誌論文 (4件) (うちオープンアクセス 3件) 学会発表 (4件) (うち国際学会 2件)

  • [雑誌論文] Exploring Language Use and Identity of Heritage Language Speakers: A Case Study of Second-Generation Adolescent Immigrants in Japan2022

    • 著者名/発表者名
      Megumi Sugita
    • 雑誌名

      言語教育研究

      巻: 33 ページ: 1-17

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
  • [雑誌論文] Critical Pedagogy for Minority Education: Implications for Heritage Language Education in Japan2022

    • 著者名/発表者名
      Sugita Megumi & Park Siwon
    • 雑誌名

      The Journal of Kanda University of International Studies

      巻: 34 ページ: 133-150

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • オープンアクセス
  • [雑誌論文] Negotiating Multiple Identities in Heritage Language Learning: Learners of Vietnamese in Higher Education in Japan2020

    • 著者名/発表者名
      Megumi Sugita
    • 雑誌名

      Studies in Linguistics and Language Teaching

      巻: 31 ページ: 35-55

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • オープンアクセス
  • [雑誌論文] Situating Heritage Language Learners in Japan: Social Identification and Academic Learning2020

    • 著者名/発表者名
      Sugita Megumi and Siwon Park
    • 雑誌名

      The Journal of Kanda University of International Studies

      巻: 32 ページ: 1-17

    • NAID

      120006821000

    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • オープンアクセス
  • [学会発表] 複言語・複文化主義にもとづく CLILアプローチー学習者をエンパワーする英語授業を目指して―2023

    • 著者名/発表者名
      杉田めぐみ
    • 学会等名
      横浜国立大学英語教育学会第3回研究会
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
  • [学会発表] 「継承語」話者の複言語能力とアイデンティティー在日ベトナム系移民2世の言語意識ー2022

    • 著者名/発表者名
      杉田めぐみ
    • 学会等名
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会2022年度研究大会
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
  • [学会発表] L2 and L3 Learning and Use by Heritage Language Learners: An Investigation of Multilingual University Students' Identity2021

    • 著者名/発表者名
      Sugita Megumi & Park Siwon
    • 学会等名
      Multilingual Learning: Policies and Practices (MLPP)
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Identity and Heritage Language Learning: Learners of Vietnamese in Higher Education in Japan2020

    • 著者名/発表者名
      Siwon Park and Megumi Sugita
    • 学会等名
      The International Conference of Language, Identity & Education in Multilingual Contexts
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会

URL: 

公開日: 2019-04-18   更新日: 2025-01-30  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi