研究課題/領域番号 |
19K00832
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研究種目 |
基盤研究(C)
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配分区分 | 基金 |
応募区分 | 一般 |
審査区分 |
小区分02100:外国語教育関連
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研究機関 | 杏林大学 |
研究代表者 |
Malcolm Field 杏林大学, 総合政策学部, 教授 (50381281)
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研究期間 (年度) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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研究課題ステータス |
完了 (2022年度)
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配分額 *注記 |
2,730千円 (直接経費: 2,100千円、間接経費: 630千円)
2021年度: 390千円 (直接経費: 300千円、間接経費: 90千円)
2020年度: 520千円 (直接経費: 400千円、間接経費: 120千円)
2019年度: 1,820千円 (直接経費: 1,400千円、間接経費: 420千円)
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キーワード | Research Methodology / EMI / Learning / Content and L2 Learning / EMI Teaching / Higher Education / L2 education / CLIL / educational pedagogy / learning / L2 prequisites / unknown result / education / Second language learning / Learning Gain / Pedagogy / Curriculum Design / Second Language |
研究開始時の研究の概要 |
This study investigates CLIL’s effectiveness by controlling the variables that limit transferability of educational research, compares learning gains between courses, infrastructure, pedagogy, student selection, support systems, and curricula. Our study aims for a template that can be replicated.
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研究成果の概要 |
L2習熟度の高い教育機関、中程度の教育機関、低い教育機関を対象とした。ケース1の低レベルはEMIコースであった。全員がチャプターの前に内容のプレテストを受けた。ケース1以外は1週間以内に読解の質問テストを受けた。ケース1では、その単元について2週間の授業があり、授業中に読解後のアンケートに答えることが求められた。ケース1以外は事前テストと事後テストで改善した。ケース1の平均点は52.42%から47.22%とマイナスになった。ケース1の回答はコピーペーストとして提示されたため、プレテストの平均点に偏りが生じた可能性がある。
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研究成果の学術的意義や社会的意義 |
The study demonstrates more research of content learning gains in EMI courses in controlled studies is necessary. EMI courses are problematic when learners’ L2 proficiencies are insufficient. The evidence indicates that guidelines need to be established to accredit EMI or global courses.
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