• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

An Investigation into the Applicability of English Writing Centers in Japanese Secondary Education

研究課題

研究課題/領域番号 19K00833
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関上智大学

研究代表者

HARWOOD Chris  上智大学, 国際教養学部, 准教授 (90816076)

研究期間 (年度) 2019-04-01 – 2023-03-31
研究課題ステータス 完了 (2022年度)
配分額 *注記
2,470千円 (直接経費: 1,900千円、間接経費: 570千円)
2021年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
2020年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2019年度: 780千円 (直接経費: 600千円、間接経費: 180千円)
キーワードAccess / Inclusivity / Videoconferencing / Writing support / High school / Writing Center / Online lerning / Sociocultural theory / Dialogic interaction / Japanese education / analysis / synthesis / writing center / tutorials / academic writing / obuchenie / Secondary Schools / Zoom / Qualitative / Case Study / Secondary Education / Mediation / Writing / English / School
研究開始時の研究の概要

April 2019 ; March 2020: Case Study Research (Micro-analysis)
Three first year students from Sophia University will be studied for one year as case studies. alysis will be used to pinpoint, examine, and recording patterns within data..
April 2020-March 2022: Fact finding and data gathering in United States
In 2019 and 2020 the applicant will attend the annual IWCA Conferences for fact finding and data gathering purposes.
By March 2022 a final report will be written up and submitted to an international peer-reviewed journal, such as International Journal of Educational Research.

研究成果の概要

本研究は、英語のライティング能力の育成を支援するために、ライティングセンターが日本の高校教師と生徒をどのように支援できるかを調査する。研究方法は、ライティングセンター研究の包括的レビュー、ドキュメント分析、チューターとのインタビュー、セッションの観察、ケーススタディ、ライティングデータの談話分析、テーマ分析を用いる。分析の結果、バーチャルライティングセンター(VWC)は、チュートリアルへアクセスがより増える、国際基督教大学高等学校に類似するピア チューター モデルを行うことができる等の利点があることが示唆される。

研究成果の学術的意義や社会的意義

The research is useful for all students. However, modern technology needs to be harnessed to provide greater access to all students. Leveraging videoconferencing technoology such as ZOOM to provide access to writing tutorials for students from socioeconomically disadvantaged is vital.

報告書

(5件)
  • 2022 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2021 実施状況報告書
  • 2020 実施状況報告書
  • 2019 実施状況報告書
  • 研究成果

    (7件)

すべて 2023 2020 2019

すべて 雑誌論文 (2件) (うち査読あり 1件、 オープンアクセス 1件) 学会発表 (5件) (うち国際学会 5件)

  • [雑誌論文] Factors to Consider When Moving a Cooperative Academic Literacy Activity Online2023

    • 著者名/発表者名
      Harwood Chris
    • 雑誌名

      The European Conference on Education 2022: Official Conference Proceedings. UK. (10), 515-527

      巻: 10 ページ: 360-379

    • DOI

      10.4018/978-1-6684-6076-4.ch020

    • ISBN
      9781668460764, 9781668460771
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
  • [雑誌論文] Creating Virtual Writing Centers to Support Self-regulated Learning2020

    • 著者名/発表者名
      Chris Harwood and Dennis Koyama
    • 雑誌名

      Studies in Self-Access Learning Journal, .

      巻: 11 ページ: 164-186

    • DOI

      10.37237/110306

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [学会発表] Obuchenie in Writing Centre Tutorials: Searching for an Aha Moment.2023

    • 著者名/発表者名
      Christopher Harwood
    • 学会等名
      The IAFOR International Conference on Education. January 6, Hawaii, USA.
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Factors to Consider When Moving a Writing Center Online.2023

    • 著者名/発表者名
      Christopher Harwood
    • 学会等名
      Asian Conference for Innovation in Education, February 15, Bangkok, Thailand
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Learning How to Learn in Writing Center Tutorials.2023

    • 著者名/発表者名
      Christopher Harwood
    • 学会等名
      CamTESOL, February 18, Institute of Technology, Phnom Penh, Cambodia.
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Could English Writing Centers Work in Japanese High Schools?2019

    • 著者名/発表者名
      Chris Harwood
    • 学会等名
      International Writing Center Association Conference
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Writing Centers in Japanese High Schools2019

    • 著者名/発表者名
      Chris Harwood
    • 学会等名
      Japanese Association for Language Teaching (JALT) Conference
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会

URL: 

公開日: 2019-04-18   更新日: 2024-01-30  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi