研究課題/領域番号 |
19K00869
|
研究種目 |
基盤研究(C)
|
配分区分 | 基金 |
応募区分 | 一般 |
審査区分 |
小区分02100:外国語教育関連
|
研究機関 | 近畿大学 |
研究代表者 |
|
研究分担者 |
ハリス ジャスティン 近畿大学, 経済学部, 教授 (70613199)
|
研究期間 (年度) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
研究課題ステータス |
完了 (2023年度)
|
配分額 *注記 |
3,510千円 (直接経費: 2,700千円、間接経費: 810千円)
2021年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
2020年度: 910千円 (直接経費: 700千円、間接経費: 210千円)
2019年度: 1,560千円 (直接経費: 1,200千円、間接経費: 360千円)
|
キーワード | motivation / language learning / longitudinal / autonomy / SDT / English study / Rasch / Motivation / Rasch Analysis / University / Mixed-methods / English language |
研究開始時の研究の概要 |
The research sets out to measure motivational changes in university students over the first two years of compulsory English classes. Growth in language proficiency will also be tracked. Qualitative data is used to identify students who will be interviewed to discover reasons for motivational change.
|
研究成果の概要 |
この研究プロジェクトは非常に実り多いもので、目標を達成することができた。まず、私たちはアンケートを作成し、学生グループに試用させた。このアンケートを用いて、大学生約600名のモチベーションを測定した。アンケートは1学年の間に3回実施し、同じ学生を2年間追跡することができた。また、語学力の測定も行い、2年間で8人の学生にインタビューを行うことができた。このインタビューによって、生徒のモチベーションについてさらなる洞察を得ることができた。私たちはいくつかの国際会議で研究結果を発表し、私たちの専門分野の高いレベルの学術誌に2本の論文を発表することができた。また、3本目の論文は学術誌に投稿済みである。
|
研究成果の学術的意義や社会的意義 |
Through our research we showed that in order to increase the motivation and therefore proficiency of students, teachers need to ensure that classroom activities are intrinsically motivating, and also provide students with experiences of success. This provides clear guidance for teachers.
|