• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Investigating multi-faceted aspects of vocabulary and oral ability

研究課題

研究課題/領域番号 19K00881
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関広島大学

研究代表者

CLENTON JONATHAN  広島大学, 人間社会科学研究科(総), 准教授 (80762434)

研究期間 (年度) 2019-04-01 – 2023-03-31
研究課題ステータス 完了 (2022年度)
配分額 *注記
3,510千円 (直接経費: 2,700千円、間接経費: 810千円)
2021年度: 520千円 (直接経費: 400千円、間接経費: 120千円)
2020年度: 260千円 (直接経費: 200千円、間接経費: 60千円)
2019年度: 2,730千円 (直接経費: 2,100千円、間接経費: 630千円)
キーワードVocabulary / multi-faceted / oral / ability / vocabulary / production / spoken / bilingual / assessment / fluency / research / task / use / productive vocabulary / speaking / development / multiple
研究開始時の研究の概要

Over the three years, I plan to explore multi-faceted aspects of fluency based on recent fluency papers (e.g. De Jong 2012, 2013, 2015, 2019; Tavakoli, 2016) and to compare findings with recent advances in vocabulary research papers (e.g. Clenton et al, 2019; Fitzpatrick and Clenton 2010, 2017). The research takes the form of first piloting a study that compares fluency and vocabulary at intermediate learner levels, I then explore data based on recent approaches not exclusive to using second language corpora.

研究成果の概要

本課題では、語彙と口頭伝達能力の間の多面的な側面を明らかにし、語彙が発話様式に応じて様々な形をとることを示した。この研究結果は論文集1章として出版された。この本より、これに関連する新たな研究分野に展開されている。この研究では、語彙知識と流暢なスピーチとの関係はある程度熟練度に依存するという、以前の研究(例:De Jong、2013)との結果の比較に基づいた調査結果が報告されています。

研究成果の学術的意義や社会的意義

The research resulted in the culmination of an edited volume (vocabulary and the four skills) which served to demonstrate and support the multi-faceted construct view of vocabulary knowledge.

報告書

(5件)
  • 2022 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2021 実施状況報告書
  • 2020 実施状況報告書
  • 2019 実施状況報告書
  • 研究成果

    (12件)

すべて 2022 2021 2020 2019

すべて 雑誌論文 (1件) (うち国際共著 1件、 査読あり 1件) 学会発表 (8件) (うち国際学会 8件、 招待講演 1件) 図書 (3件)

  • [雑誌論文] Investigating the extent to which vocabulary knowledge and skills can predict aspects of fluency for a small group of pre-intermediate Japanese L1 users of English (L2)2022

    • 著者名/発表者名
      Jon Clenton , Nivja H. de Jong , Dion Clingwall , Simon Fraser
    • 雑誌名

      Vocabulary and the Four Skills

      巻: 1 ページ: 1-20

    • DOI

      10.4324/9780429285400

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [学会発表] Multifaceted aspects of vocabulary knowledge2021

    • 著者名/発表者名
      Jon Clenton
    • 学会等名
      Hiroshima Lexical Research Forum
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Investigating vocabulary use in fluency: exploring potential task, spoken output, and skill influences.,2021

    • 著者名/発表者名
      Jon Clenton
    • 学会等名
      Research Days in Education (RDE)
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Investigating whether speaking tasks influence second language vocabulary and fluency2020

    • 著者名/発表者名
      Jon Clenton, Dion Clingwall
    • 学会等名
      LTRC/ALTAANZ
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Investigating vocabulary use in fluency: exploring potential task, spoken output, and skill influences.,2020

    • 著者名/発表者名
      Jon Clenton
    • 学会等名
      Research Days in Education (RDE) 2020
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] What do tests of lexical competence actually measure? Reflections on productive vocabulary knowledge in a French context. November 2019.,2019

    • 著者名/発表者名
      Jon Clenton Amanda Edmonds Hosam Elmetaher
    • 学会等名
      Lexical Studies Conference, Lyon. France.,
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] Exploring potential relationships between vocabulary knowledge and fluency measures: a task-based approach2019

    • 著者名/発表者名
      Dion Clingwall and Jon Clenton
    • 学会等名
      6th Annual International Conference of the Asian Association for Language Assessment (AALA), Hanoi, Vietnam, October 16 to 18, 2019,
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Capturing and Quantifying Individual Differences in Bilingual learners: A task-based study. Sept. 20192019

    • 著者名/発表者名
      Jon Clenton Hosam Elmetaher
    • 学会等名
      Capturing and Quantifying Individual Differences in Bilingualism, Tromso, Norway
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Investigating whether vocabulary knowledge profiles can predict vocabulary use. August, 2019,2019

    • 著者名/発表者名
      Dion Clingwall and Jon Clenton
    • 学会等名
      EuroSLA 29,
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [図書] Vocabulary and the Four Skills2022

    • 著者名/発表者名
      Jon Clenton Paul Booth
    • 総ページ数
      250
    • 出版者
      Routledge
    • ISBN
      9780429285400
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
  • [図書] Vocabulary and the Four Skills Pedagogy, Practice, and Implications for Teaching Vocabulary, 1st Edition2020

    • 著者名/発表者名
      Jon Clenton & Paul Booth
    • 総ページ数
      256
    • 出版者
      Routledge
    • ISBN
      9780367249977
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
  • [図書] First Language Influences on Multilingual Lexicons2020

    • 著者名/発表者名
      Paul Booth & Jon Clenton
    • 総ページ数
      200
    • 出版者
      Routledge
    • ISBN
      9780367143497
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書

URL: 

公開日: 2019-04-18   更新日: 2024-01-30  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi