• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

An investigation into Japanese students' note-taking skills in EMI/CLIL courses

研究課題

研究課題/領域番号 19K00920
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関学校法人文京学院 文京学院大学 (2020-2023)
桜美林大学 (2019)

研究代表者

Broadbridge James  学校法人文京学院 文京学院大学, 外国語学部, 准教授 (30645198)

研究分担者 楠元 洋子  東京工科大学, 教養学環, 准教授 (10749310)
研究期間 (年度) 2019-04-01 – 2025-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
4,420千円 (直接経費: 3,400千円、間接経費: 1,020千円)
2022年度: 780千円 (直接経費: 600千円、間接経費: 180千円)
2021年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
2020年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
2019年度: 1,300千円 (直接経費: 1,000千円、間接経費: 300千円)
キーワードTeaching Methods / Learning Strategies / Study Skills / Teaching methods / Learning strategies / Study skills / Notetaking / EMI / EAP
研究開始時の研究の概要

This research will investigate the effects of explicit instruction in note-taking skills in a Japanese university setting. Taking notes in a foreign language is a complex procedure that research has shown can be improved through explicit instruction. This research will build on previous studies by examining whether explicit instruction in note-taking skills, using Siegel's (2018) 4-step procedure, can lead to changes in quality of notes taken during lectures, and increased comprehension of lectures as displayed through performance on comprehension tests.

研究実績の概要

During the past year, the focus of the project has been on completing analysis of the most recent iterations of the study. Results from the analysis found that the fifth step was vital to helping learners store the knowledge they had taken note of. We have also focused on preparing the study for publication and presenting the findings of the study at academic conferences both nationally and internationally. In the past year, the study has been presented at the British Association of Applied Linguistics national conference in the UK, the Korean TESOL national conference in Korea, and the Japan Association for Language Teaching PanSIG conference in Japan.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

4: 遅れている

理由

Due to the COVID-19 Pandemic and the resultant changes to teaching styles in 2020 and 2021, the study fell behind. This was compounded by work commitments in the past year, that meant less time than planned was available to focus on the study. It is hoped that now the study has entered its final year, we will be able to focus on bringing the study to completion in the coming year.

今後の研究の推進方策

The coming year will be spent on writing and presenting the findings of the whole study.

報告書

(5件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 2022 実施状況報告書
  • 2021 実施状況報告書
  • 2020 実施状況報告書
  • 2019 実施状況報告書
  • 研究成果

    (11件)

すべて 2023 2022 2021 2020 2019

すべて 学会発表 (11件) (うち国際学会 8件)

  • [学会発表] Effects of note-taking instruction on EFL students’ note-taking skills and lecture comprehension2023

    • 著者名/発表者名
      Yoko Kusumoto, James Broadbridge
    • 学会等名
      British Association for Applied Linguistics 56th Annual Conference (国際学会)
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
  • [学会発表] Teaching note-taking for academic lectures: An Action Research Study2023

    • 著者名/発表者名
      James Broadbridge, Yoko Kusumoto
    • 学会等名
      KOTESOL International Conference. May, 2023. (国際学会)
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
  • [学会発表] Preparing Students for EMI Courses: Notetaking in academic lectures2023

    • 著者名/発表者名
      James Broadbridge, Yoko Kusumoto
    • 学会等名
      JALT PanSIG 2023 Conference. Kyoto, Japan. 2023 (国際学会)
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
  • [学会発表] Teaching note-taking for academic lectures: Reports from Action Research2022

    • 著者名/発表者名
      Yoko Kusumoto, James Broadbridge
    • 学会等名
      The 8th IAFOR International Conference on Education. Honolulu, Hawaii. 2023
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Teaching note-taking for academic lectures2022

    • 著者名/発表者名
      James Broadbridge, Yoko Kusumoto
    • 学会等名
      JALT International Conference. Fukuoka, Japan.
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] James Broadbridge, Yoko Kusumoto2022

    • 著者名/発表者名
      Note-taking in Academic Lectures
    • 学会等名
      World CLIL International Conference. The Hague, Netherlands.
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] How to teach notetaking in ELT: Reports from action research2021

    • 著者名/発表者名
      James Broadbridge, Yoko Kusumoto, Joseph Siegel
    • 学会等名
      World Congress of Applied Linguistics, AILA 2021
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Action research on note-taking instruction2021

    • 著者名/発表者名
      Kusumoto, Yoko & Broadbridge, James.
    • 学会等名
      The 6th IAFOR International Conference on Education Honolulu, Hawaii
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Developing note-taking skills for EMI courses in Japan2020

    • 著者名/発表者名
      James Broadbridge and Yoko Kusumoto
    • 学会等名
      6th International Conference on Education, Honolulu, USA
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Student perception of note-taking and the effects of note-taking instruction2019

    • 著者名/発表者名
      Yoko Kusumoto, James Broadbridge, Joseph Siegel
    • 学会等名
      6th Integrated Content and Language in Higher Education Conference, Castellon, Spain
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Notetaking Materials: Commercial and Authentic2019

    • 著者名/発表者名
      James, Broadbridge, Joseph Siegel, Yoko Kusumoto, Michael Crawford, Andrew Lawson
    • 学会等名
      Japan Association of Language Teachers International Conference, Nagoya, Japan
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会

URL: 

公開日: 2019-04-18   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi