研究課題/領域番号 |
19K01462
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研究種目 |
基盤研究(C)
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配分区分 | 基金 |
応募区分 | 一般 |
審査区分 |
小区分06010:政治学関連
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研究機関 | 同志社大学 |
研究代表者 |
FELDMAN Ofer 同志社大学, 政策学部, 教授 (50208906)
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研究期間 (年度) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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研究課題ステータス |
完了 (2022年度)
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配分額 *注記 |
4,290千円 (直接経費: 3,300千円、間接経費: 990千円)
2021年度: 390千円 (直接経費: 300千円、間接経費: 90千円)
2020年度: 1,560千円 (直接経費: 1,200千円、間接経費: 360千円)
2019年度: 2,340千円 (直接経費: 1,800千円、間接経費: 540千円)
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キーワード | political interviews / political symbols / media interviews / political rhetoric / Japan / political communication / discourse analysis / Political Communication / Political interviews / Political Rhetoric / Symbolic interaction / Political symbols / Japanese politicians / political discourse / media effect / communication |
研究開始時の研究の概要 |
This research utilizes the Symbolic Politics Theory to detail the symbols used in the public sphere, and their function, within the broad framework of political behavior in Japan. The research aims (1) to distinguish and examine the characteristics, role, and the usage of political symbols in Japan; (2) to assess the way and the extent politicians, government bureaucrats, and the media employ these symbols to "speak" to public constituencies; and (3) to specify the part symbols play within Japanese political culture, and their affect, in a comparative, cross-cultural, cross-national context.
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研究成果の概要 |
本研究は、政治的行動とコミュニケーションという枠組みの中で、日本の公共圏で使用されるシンボルの形態と機能などを検討した。データは、2019年から2020年にかけて、テレビインタビュー番組における国会議員や地方政治家、専門家を含む125人に対して行った2,458の質問を特定した。また、インタビュー回答者が使用した情報源の種類を識別し、情報源を使用した理由を明らかにし、情報源とインタビュー対象者の属性、質問の仕方、使用されたシンボルとの関係を示している。分析により、文化的側面がインタビューに与える影響や、「顔」への脅威がインタビュー参加者のコミュニケーション戦略に果たした役割を明らかにした。
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研究成果の学術的意義や社会的意義 |
the study revealed it is not only the interview environment and the fashion in which questions are asked, but also the culture and political culture of a society that determine the types, use, and frequency of cited sources and symbols during political interviews, as they affect political behavior.
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