• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Comparing the role of History in Chinese propaganda (schooling and museums) relating to 'minority' regions, Hong Kong and Taiwan

研究課題

研究課題/領域番号 19K02530
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分09020:教育社会学関連
研究機関九州大学

研究代表者

Edward Vickers  九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (50631751)

研究期間 (年度) 2019-04-01 – 2023-03-31
研究課題ステータス 完了 (2022年度)
配分額 *注記
2,600千円 (直接経費: 2,000千円、間接経費: 600千円)
2021年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2020年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
2019年度: 910千円 (直接経費: 700千円、間接経費: 210千円)
キーワードChina / History / Politics / Education / colonialism / minorities / Taiwan / Hong Kong / Tibet / Xinjiang / Mongolia / education / heritage / politics / identity / Propaganda / Museums / Minorities / HIstory / nationalism
研究開始時の研究の概要

This study analyzes the portrayal of ‘minorities,’ and of Hong Kong and Taiwan, in Chinese public culture. Its results will enhance understanding of the politics of schooling and state propaganda, of the dynamics of Chinese nationalism, and their implications for stability around China’s periphery.

研究成果の概要

このプロジェクトは、中国共産党がファシズムと国内植民地主義の融合に向けて決定的なイデオロギー的転換をとったことを決定的に示した。近年、中国全土での愛国教育のテーマは一貫性を増しており、中国人のアイデンティティの根底にあるビジョンはますます一枚岩になっている。 「漢人」であれ「少数派」であれ、すべてのコミュニティは今日、多数派の漢民族を中心とした「中国的優秀伝統文化」に基づく「中国らしさ」の考えに同化することが求められている。したがって、国家のアイデンティティと歴史に関する現在のメッセージは、中国共産党を平等主義の擁護者から儒教の「正義の階層」の擁護者に変えたイデオロギーの旅の頂点を表している。

研究成果の学術的意義や社会的意義

This research reveals the essentially fascist underpinnings of Chinese nationalist discourse, as expressed in the school curriculum and through public history. It also shows the increasingly colonial and assimilatory character of China's strategy for governing peripheral regions.

報告書

(5件)
  • 2022 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2021 実施状況報告書
  • 2020 実施状況報告書
  • 2019 実施状況報告書
  • 研究成果

    (32件)

すべて 2023 2022 2021 2020 2019

すべて 雑誌論文 (16件) (うち国際共著 16件、 査読あり 14件、 オープンアクセス 5件) 学会発表 (10件) (うち国際学会 8件、 招待講演 5件) 図書 (6件)

  • [雑誌論文] Editorial EAJPC 9.12023

    • 著者名/発表者名
      Heylen Ann、Taylor-Jones Kate、Vickers Edward
    • 雑誌名

      East Asian Journal of Popular Culture

      巻: 9 号: 1 ページ: 3-8

    • DOI

      10.1386/eapc_00085_2

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際共著
  • [雑誌論文] Rebranding Gandhi for the 21st century: science, ideology and politics at UNESCO’s Mahatma Gandhi Institute (MGIEP)2022

    • 著者名/発表者名
      Vickers Edward
    • 雑誌名

      Compare: A Journal of Comparative and International Education

      巻: 53 号: 5 ページ: 1-19

    • DOI

      10.1080/03057925.2022.2108374

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Huxleyan utopia or Huxleyan dystopia? “Scientific humanism”, Faure’s legacy and the ascendancy of neuroliberalism in education2022

    • 著者名/発表者名
      Mochizuki Yoko、Vickers Edward、Bryan Audrey
    • 雑誌名

      International Review of Education

      巻: 68 号: 5 ページ: 709-730

    • DOI

      10.1007/s11159-022-09982-6

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] General editorial: <i>EAJPC</i> 8.22022

    • 著者名/発表者名
      Vickers Edward、Heylen Ann、Taylor-Jones Kate
    • 雑誌名

      East Asian Journal of Popular Culture

      巻: 8 号: 2 ページ: 179-182

    • DOI

      10.1386/eapc_00072_2

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際共著
  • [雑誌論文] Introduction: Education, Identity, and Development in Contemporary Taiwan2022

    • 著者名/発表者名
      Vickers Edward、Lin Tzu-Bin
    • 雑誌名

      International Journal of Taiwan Studies

      巻: 5 号: 1 ページ: 5-18

    • DOI

      10.1163/24688800-20211302

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Accelerating Hong Kong’s reeducation: ‘mainlandisation’, securitisation and the 2020 National Security Law2022

    • 著者名/発表者名
      Vickers Edward、Morris Paul
    • 雑誌名

      Comparative Education

      巻: 58 号: 2 ページ: 187-205

    • DOI

      10.1080/03050068.2022.2046878

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Towards Meritocratic Apartheid? Points Systems and Migrant Access to China's Urban Public Schools2021

    • 著者名/発表者名
      Wan Yi、Vickers Edward
    • 雑誌名

      The China Quarterly

      巻: 249 ページ: 210-238

    • DOI

      10.1017/s0305741021000990

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Smothering Diversity: Patriotism in China’s School Curriculum Under Xi Jinping2021

    • 著者名/発表者名
      Vickers Edward
    • 雑誌名

      Journal of Genocide Research

      巻: Forum 号: 2 ページ: 1-13

    • DOI

      10.1080/14623528.2021.1968142

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Towards national socialism with Chinese characteristics?2021

    • 著者名/発表者名
      Vickers Edward
    • 雑誌名

      World Yearbook of Education 2022

      巻: NA ページ: 46-65

    • DOI

      10.4324/9781003137801-5

    • ISBN
      9781003137801
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Introduction: The “Comfort Women” as Public History - Scholarship, Advocacy and the Commemorative Impulse2021

    • 著者名/発表者名
      Mark Frost and Edward Vickers
    • 雑誌名

      Asia-Pacific Journal: Japan Focus

      巻: 19 ページ: 1-21

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Slaves to rival nationalisms: UNESCO and the politics of ‘comfort women’ commemoration2021

    • 著者名/発表者名
      Edward Vickers
    • 雑誌名

      Asia-Pacific Journal: Japan Focus

      巻: 19 ページ: 1-18

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Reconstructing the History of the “Comfort Women” System: The Fruits of 28 years of Investigation into the “Comfort Women” Issue in China2021

    • 著者名/発表者名
      Su Zhilliang, translated by Edward Vickers
    • 雑誌名

      Asia-Pacific Journal: Japan Focus

      巻: 19 ページ: 1-17

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Debating Shusenjo - the Main Battlefield of the Comfort Women Issue: Director Miki Dezaki in conversation with Mark R. Frost and Edward Vickers2021

    • 著者名/発表者名
      Miki Dezaki, Mark Frost and Edward Vickers
    • 雑誌名

      Asia-Pacific Journal: Japan Focus

      巻: 19 ページ: 1-16

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Critiquing coloniality, ‘epistemic violence’ and western hegemony in comparative education ? the dangers of ahistoricism and positionality2019

    • 著者名/発表者名
      Vickers Edward
    • 雑誌名

      Comparative Education

      巻: - 号: 2 ページ: 1-25

    • DOI

      10.1080/03050068.2019.1665268

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書 2019 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Editorial: Asian perspectives on diversity and its implications for education2019

    • 著者名/発表者名
      Vickers Edward、Un Leang
    • 雑誌名

      Asia Pacific Journal of Education

      巻: 39 号: 2 ページ: 159-164

    • DOI

      10.1080/02188791.2019.1629754

    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Portraying “minorities” in Chinese history textbooks of the 1990s and 2000s: the advance and retreat of ethnocultural inclusivity2019

    • 著者名/発表者名
      Yan Fei、Vickers Edward
    • 雑誌名

      Asia Pacific Journal of Education

      巻: 39 号: 2 ページ: 190-208

    • DOI

      10.1080/02188791.2019.1621800

    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [学会発表] Education or Psychological Manipulation: Reasons for Mixed Feelings about Social and Emotional Learning2023

    • 著者名/発表者名
      Edward Vickers
    • 学会等名
      Jesus and Mary College, University of Delhi
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] Sub-regional Workshop on a Common Curriculum for Peace Education in Northeast Asia2023

    • 著者名/発表者名
      Edward Vickers, Sicong Chen (as organisers)
    • 学会等名
      UNESCO-APCEIU, Kyushu University UNESCO Chair, Comparative Education Society of Asia (as co-hosts)
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] Patriotic History” and the (Re)Nationalization of Memory: Global Perspectives2022

    • 著者名/発表者名
      Edward Vickers, Tamara Trost, Sabine Volk, Andrea Peto
    • 学会等名
      Memory Studies Association
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] School Curricula and Changing Approaches to the Socialization of Hong Kong Youth2021

    • 著者名/発表者名
      Vickers, Edward
    • 学会等名
      Association of Asian Studies
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Science, Ideology and the Global Education Policyscape: Reflections on UNESCO’s ‘International Scientific and Evidence-based Education Assessment’ (ISEEA)2021

    • 著者名/発表者名
      Vickers, Edward; Gupta, Latika; Pherali, Tejendra; van Herwegen, Jo
    • 学会等名
      Comparative Education Society of Asia
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] China, the Holocaust and Transnational Heritage Politics - the case of Shanghai's Jewish Refugees Museum2020

    • 著者名/発表者名
      Edward Vickers
    • 学会等名
      Association of Asian Studies
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Slaves to rival nationalisms? UNESCO and the politics of ‘comfort women’ commemoration in contemporary East Asia2020

    • 著者名/発表者名
      Edward Vickers
    • 学会等名
      Association of Critical Heritage Studies
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] The Commemorative landscape of war-related heritage in Kyushu2020

    • 著者名/発表者名
      Edward Vickers
    • 学会等名
      Association of Critical Heritage Studies
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Carving out a niche for UNESCO in the global educational governance debate2019

    • 著者名/発表者名
      Vickers Edward
    • 学会等名
      Comparative and International Education Society
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Cure or disease? History education and the politics of reconciliation in East Asia2019

    • 著者名/発表者名
      Vickers Edward
    • 学会等名
      Universiti Kebangsaan Malaysia and Goethe Institute International Workshop: Negotiating Ethnic Diversity and National Identity in History Education: An East-West Comparison
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書
    • 招待講演
  • [図書] Frontiers of Memory in the Asia Pacific: Difficult Heritage and the Transnational Politics of Postcolonial Nationalism2022

    • 著者名/発表者名
      Shu-Mei Huang, Hyun Kyung Lee and Edward Vickers
    • 総ページ数
      247
    • 出版者
      Hong Kong University Press
    • ISBN
      9789888754144
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
  • [図書] Education in Context, in Reimagining Education: The International Science and Evidence-based Education Assessment2022

    • 著者名/発表者名
      Vickers, Edward; Pugh, Kenneth; Gupta, Latika
    • 総ページ数
      369
    • 出版者
      UNESCO MGIEP
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
  • [図書] Taiwan: Manipulation of Ideology and Struggle for Identity2021

    • 著者名/発表者名
      Edward Vickers (volume editor: Chris Shei)
    • 出版者
      Routledge
    • ISBN
      9781138485860
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
  • [図書] Academic Freedom Under Siege: Higher Education in East Asia, the US and Australia2020

    • 著者名/発表者名
      Edward Vickers (volume editors Zhidong Hao and Peter Zabielskis)
    • 出版者
      Springer
    • ISBN
      9783030491185
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
  • [図書] International Understanding and Cooperation in the Post-Corona World2020

    • 著者名/発表者名
      Edward Vickers
    • 出版者
      UNESCO-APCEIU
    • ISBN
      9791187819356
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
  • [図書] Remembering Asia's World War Two2019

    • 著者名/発表者名
      Frost Mark, Schumacher Daniel, Vickers Edward
    • 総ページ数
      288
    • 出版者
      Routledge
    • ISBN
      9780367111328
    • 関連する報告書
      2019 実施状況報告書

URL: 

公開日: 2019-04-18   更新日: 2024-01-30  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi