研究課題/領域番号 |
19K13279
|
研究種目 |
若手研究
|
配分区分 | 基金 |
審査区分 |
小区分02100:外国語教育関連
|
研究機関 | 関西大学 |
研究代表者 |
RAMONDA Kris 関西大学, 外国語学部, 教授 (10626427)
|
研究期間 (年度) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
研究課題ステータス |
完了 (2023年度)
|
配分額 *注記 |
2,730千円 (直接経費: 2,100千円、間接経費: 630千円)
2022年度: 390千円 (直接経費: 300千円、間接経費: 90千円)
2021年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2020年度: 910千円 (直接経費: 700千円、間接経費: 210千円)
2019年度: 780千円 (直接経費: 600千円、間接経費: 180千円)
|
キーワード | study abroad / COVID-19 / student experiences / remote learning / social distancing / pandemic / perceptions / metaphorical idioms / coronavirus / coping strategies / global perspectives / personality traits |
研究開始時の研究の概要 |
In order to investigate the effects of a one-year dual-language study abroad on proficiency and affect in the L2 and L3, data from monthly Skype interviews during the study abroad and proficiency tests upon program completion will be analyzed and triangulated with pre-departure data.
|
研究成果の概要 |
COVID-19のパンデミックは2020年1月に宣言され、教育分野に大きな影響を与えました。本研究では、日本の学部生の留学体験に焦点を当て、パンデミックが学業成績、文化的没入、および全体的な満足度にどのような影響を与えたかを詳細に調査しました。調査結果は、社会的距離とリモート学習が学生の経験に与える正負の影響を示しています。特に、社会的距離措置が友人作りや文化交流に及ぼした影響、リモート学習が学習効率やモチベーションに及ぼした影響について具体的な事例を通して分析しました。これにより、パンデミック時の留学プログラムの改善策についても考察しました。
|
研究成果の学術的意義や社会的意義 |
This study investigated the impact of COVID-19 on Japanese undergraduates' study abroad experiences. It revealed the effects of social distancing and remote learning on cultural immersion and learning efficiency. The research provides key insights for improving educational programs during pandemics.
|