研究課題/領域番号 |
19K14096
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研究種目 |
若手研究
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配分区分 | 基金 |
審査区分 |
小区分09010:教育学関連
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研究機関 | 九州大学 |
研究代表者 |
陳 思聡 九州大学, 人間環境学研究院, 准教授 (80733162)
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研究期間 (年度) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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研究課題ステータス |
完了 (2022年度)
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配分額 *注記 |
2,080千円 (直接経費: 1,600千円、間接経費: 480千円)
2021年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2020年度: 780千円 (直接経費: 600千円、間接経費: 180千円)
2019年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
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キーワード | citizenship education / social justice / Japan / China / East Asia / Taiwan / Asia / official discourse / justice and injustice / politics / social justice education / public schools / education policy / education practice / educational discourse |
研究開始時の研究の概要 |
This comparative research provides empirical evidence on education for social justice in schools in Japan, China and Taiwan. It explores two key questions: What are teachers’ perceptions of social justice? What are the objectives, approaches, strategies, and challenges about teaching social justice?
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研究成果の概要 |
本研究では、社会正義のためのシティズンシップ教育は日本と中国でどのように解釈されているかを実証的に調査・比較した。 教育の言説分析のために社会正義の三次元枠組みを開発したうえ、公式ポリシー、国のカリキュラム、政府公認の教科書など一連の文書を分析しました。 また、中国の学校教師にもインタビューした。調査の結果として、日本と中国の社会正義言説は包括的で、変革的で、グローバルな社会正義教育を推進するには至らないことを明らかにした。また、中国の言説において正義が不正義を上回ることを批判した。社会正義のための教育は、社会的不正を無くす教育として方向付けられるべきであると提案した。
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研究成果の学術的意義や社会的意義 |
This research seems to be the first in the field that takes a direct and comparative look at citizenship education for social justice in Japan and China. It sends a clear and compelling message that education for social justice should be oriented as education against social injustice.
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