研究課題/領域番号 |
19K16302
|
研究種目 |
若手研究
|
配分区分 | 基金 |
審査区分 |
小区分46030:神経機能学関連
|
研究機関 | 沖縄科学技術大学院大学 |
研究代表者 |
KATIC Jelena 沖縄科学技術大学院大学, 臨界期の神経メカニズム研究ユニット, ポストドクトラルスカラー (10834947)
|
研究期間 (年度) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
研究課題ステータス |
完了 (2022年度)
|
配分額 *注記 |
4,290千円 (直接経費: 3,300千円、間接経費: 990千円)
2020年度: 520千円 (直接経費: 400千円、間接経費: 120千円)
2019年度: 3,770千円 (直接経費: 2,900千円、間接経費: 870千円)
|
キーワード | song learning / neuronal circuits / Noradrenaline / LC-NCM neuronal circuit / zebra finch / development / memory formation / auditory responsiveness / attention / learning / song / Songbirds / Auditory system / Attention / Song learning |
研究開始時の研究の概要 |
The objective of this project is to understand how the activity of LC neurons changes the selectivity of NCM neurons to the tutor song and how that affects learning. I will record and compare the NCM neuronal activities in juvenile birds listening to the ‘live’ tutor song with those exposed passively to the tutor song while exciting or inhibiting LC neurons.
|
研究成果の概要 |
コミュニケーションを学ぶには、社会的な交流が不可欠です。社会的音声学習の神経メカニズムはまだ不明です。このプロジェクトは、キンカチョウにおける社会情報と歌の学習を統合するための神経回路を特徴付けることを目的としていました。大人の家庭教師から歌の学習をしている間、私は幼鳥の注意センター LC の神経活動を記録しました。 LC活性は、聴覚記憶領域NCMにおける歌選択的神経反応を調節した。 NCM の LC 末端の光遺伝学的阻害により、生の家庭教師の歌に対するニューロンの反応性が低下し、歌の学習が障害されました。 LC-NCM 神経回路は、社会的相互作用の感覚的証拠を統合して、歌の学習を指示します。
|
研究成果の学術的意義や社会的意義 |
These findings suggest a general mechanism for validating social information in brain development.
|