• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

GOAL Project: Developing Technology Support for Acquisition of Self Direction Skill

研究課題

研究課題/領域番号 19K20942
補助金の研究課題番号 18H05746 (2018)
研究種目

研究活動スタート支援

配分区分基金 (2019)
補助金 (2018)
審査区分 0109:教育学およびその関連分野
研究機関京都大学

研究代表者

Majumdar Rwito  京都大学, 学術情報メディアセンター, 特定研究員 (30823348)

研究期間 (年度) 2018-08-24 – 2020-03-31
研究課題ステータス 完了 (2019年度)
配分額 *注記
2,990千円 (直接経費: 2,300千円、間接経費: 690千円)
2019年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
2018年度: 1,560千円 (直接経費: 1,200千円、間接経費: 360千円)
キーワードGOAL / Self-directed Learning / Learning Analytics / DAPER model / Quantified Self / Wearable trackers / Self Direction Skills / GOAL system / Self-directedness / Self-direction skills
研究開始時の研究の概要

For the 21st century learner, self-direction is a crucial skill. This proposal outlines an interdisciplinary data driven approach to support acquisition of Self-Direction Skill. It envisions to design and develop Goal Oriented Active Learner (GOAL) system to synchronize-visualize-analyze multisource data regarding student’s learning and physical activities. Synchronous logging of learner’s learning and physical activities shall generate a data poll that potentially opens up further research opportunities at the intersection of LA (Learning Analytics) and QS (Quantified-Self) research.

研究成果の概要

GOALプロジェクトにおいては、学習者の学習量及び活動量を収集するプラットフォームを構築し、各データをDAPER(データ収集-分析-計画-実行監視-リフレクション)モデルを元に活用し、自己学習スキルを向上させます。我々は各学校、大学に在籍する生徒の自己学習スキルを高めることに焦点を当てて分析を行っており、二度に及び設計の修正と改善を行っています。生徒は、データ駆動型モデルを踏襲し、初期に収集されたデータに基づいて、計画をたて、実行に移し改善を図ることで能力の向上と自主的な学習能力獲得に取り組みます。本プラットフォームは各生徒の各生徒の学習行動を分析するためにも利用できます。

研究成果の学術的意義や社会的意義

The GOAL introduced a data-driven approach for measuring and adaptively supporting self-directed skills following the proposed DAPER process. The technical foundation paves way for further research using student's learning and physical activity data.

報告書

(3件)
  • 2019 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2018 実績報告書
  • 研究成果

    (20件)

すべて 2020 2019 2018 その他

すべて 学会発表 (18件) (うち国際学会 15件、 招待講演 1件) 備考 (2件)

  • [学会発表] Exploring Student Approaches to Learning through Sequence Analysis of Reading2020

    • 著者名/発表者名
      Gokhan Akapinar, Alice Mei Rong Chen, Rwitajit Majumdar, Brendan Flanagan, Hiroaki Ogata
    • 学会等名
      International Conference on Learning Analytics and Knowledge. Frankfurt, Germany March 2019
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] The 2nd Workshop on Predicting Performance Based on the Analysis of Reading Behavior2020

    • 著者名/発表者名
      Brendan Flanagan, Rwitajit Majumdar, Atsushi Shimada, Hiroaki Ogata
    • 学会等名
      International Conference on Learning Analytics and Knowledge. Frankfurt, Germany March 2019
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] LA Platform in Junior High School: Trends of Usage and Students Performance2020

    • 著者名/発表者名
      Rwitajit Majumdar, Hiroyuki Kuromiya, Kiriko Komura, Brendan Flanagan, Hiroaki Ogata
    • 学会等名
      International Conference on Learning Analytics and Knowledge. Frankfurt, Germany March 2019
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Oh! Another Deadline: Cohort Analysis of Learner’s Behaviors in Self-Directed Tasks2020

    • 著者名/発表者名
      Rwitajit Majumdar, Huiyong Li, Yuan Yuan Yang, Gokhan Akapinar, Brendan Flanagan, Hiroaki Ogata
    • 学会等名
      International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT) 2020
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] The Relationship between Student Performance and Reading Behavior in Open eBook Assessment.2020

    • 著者名/発表者名
      Brendan Flanagan, Rwitajit Majumdar, Gokhan Akapinar, Hiroaki Ogata
    • 学会等名
      International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT) 2020
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Adaptive Support for Acquisition of Self-direction Skills using Learning and Health Data2019

    • 著者名/発表者名
      Rwitajit Majumdar, Huiyong Li, Yuan Yuan Yang, Gokhan Akapinar, Brendan Flanagan, Hiroaki Ogata
    • 学会等名
      International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT) 2019
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Modeling Self-Planning and Promoting Planning Skills in a Data-Rich Context2019

    • 著者名/発表者名
      Huiyong Li, Yuan Yuan Yang, Rwitajit Majumdar, Gokhan Akapinar, Brendan Flanagan, Hiroaki Ogata
    • 学会等名
      27th International Conference on Computers in Education (ICCE2019), pp. 300-305, 2019.12.5
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Measuring Analysis Skill in Data-informed Self-directed Activities.2019

    • 著者名/発表者名
      Yuan Yuan Yang, Rwitajit Majumdar, Huiyong Li, Gokhan Akapinar, Brendan Flanagan, Hiroaki Ogata
    • 学会等名
      27th International Conference on Computers in Education (ICCE2019), pp. 335-343, 2019.12.2
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Data-driven Validation of Pedagogical Model - A Case of Blended LCM Model2019

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Kuromiya, Rwitajit Majumdar R., Jayakrishnan Madathil Warriem and Hiroaki Ogata
    • 学会等名
      10th IEEE International Conference on Technology for Education (T4E) 2019
    • 関連する報告書
      2019 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Practice-Based Self Direction: A Conceptual Framework2019

    • 著者名/発表者名
      Li H., Majumdar R., Yang Y.Y., Akapinar G., Flanagan B., Ogata H.
    • 学会等名
      International Conference on Learning Analytics and Knowledge. Tempe, USA March 2019
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] LAView: Learning Analytics Dashboard Towards Evidence-based Education2019

    • 著者名/発表者名
      Majumdar R., Akapinar A., Akapinar G., Flanagan B. and Ogata H.
    • 学会等名
      International Conference on Learning Analytics and Knowledge. Tempe, USA March 2019
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Learning Analytics Dashboard Widgets to Author Teaching-Learning Cases for Evidence-based Education2019

    • 著者名/発表者名
      Majumdar R., Akapinar A., Akapinar G., Flanagan B., Ogata H
    • 学会等名
      International Conference on Learning Analytics and Knowledge. Tempe, USA March 2019
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] International Workshop on Technology-Enhanced and Evidence-Based Education and Learning2019

    • 著者名/発表者名
      Majumdar R., I Boticki., Ogata H.
    • 学会等名
      International Conference on Learning Analytics and Knowledge. Tempe, USA March 2019
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] LET's GOAL: Toward to Goal Oriented Active Learner.2019

    • 著者名/発表者名
      Li H. and Yang Y.Y.
    • 学会等名
      ICT Innovation at Kyoto University
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
  • [学会発表] GOAL: Supporting Learner’s Development of Self-Direction Skills using Health and Learning Data2018

    • 著者名/発表者名
      Majumdar R., Yuan Yuan Yang, Huiyong Li, Akapinar G., Flanagan B., Ogata H.
    • 学会等名
      26th International Conference on Computers in Education (ICCE2018), pp. 406-415, 2018.11.29
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Supporting Data-Driven Decision Making by Learners and Teachers2018

    • 著者名/発表者名
      Majumdar R.
    • 学会等名
      26th International Conference on Computers in Education (ICCE2018)
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] A System to Support People’s Learning and Health By Promoting Their Self Direction Skills.2018

    • 著者名/発表者名
      Yang Y.Y.
    • 学会等名
      Program for Leading Graduate Schools
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
  • [学会発表] How Technology supports Learning at Scale and Evidence-based Education2018

    • 著者名/発表者名
      Majumdar R, Warriem J., Ogata H.
    • 学会等名
      IEEE T4E 2018
    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
    • 招待講演
  • [備考] GOAL Website

    • URL

      https://sites.google.com/view/letsgoal

    • 関連する報告書
      2018 実績報告書
  • [備考] LET Research Unit

    • URL

      http://www.let.media.kyoto-u.ac.jp/

    • 関連する報告書
      2018 実績報告書

URL: 

公開日: 2018-08-27   更新日: 2024-03-26  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi