• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Acquisition and decay: The long-term impact of study abroad on receptive vocabulary knowledge and lexical diversity

研究課題

研究課題/領域番号 20K00763
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関同志社大学

研究代表者

NEFF Peter  同志社大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授 (70411072)

研究分担者 ブルックス ギャビン  名古屋商科大学, 国際学部, 講師 (10610818)
CLENTON JONATHAN  広島大学, 人間社会科学研究科(総), 准教授 (80762434)
研究期間 (年度) 2020-04-01 – 2025-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
4,160千円 (直接経費: 3,200千円、間接経費: 960千円)
2023年度: 1,300千円 (直接経費: 1,000千円、間接経費: 300千円)
2022年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
2021年度: 910千円 (直接経費: 700千円、間接経費: 210千円)
2020年度: 520千円 (直接経費: 400千円、間接経費: 120千円)
キーワードreceptive vocabulary / lexical diversity / study abroad / Applied Linguistics / Study Abroad / Vocabulary / Lexical Diversity
研究開始時の研究の概要

The purpose of this research project is to discover the changes that one-year study abroad bring about on language learners' working vocabulary and patterns of spoken communication.

研究実績の概要

Project data collection and analysis continued in the 2023 academic year. The Principal Investigator co-authored one papers currently under review at a major international journal. The Co-investigators also maintained research output, including publication of a book on English as an Additional Language. This edited volume investigates the multifaceted elements that shape EAL pedagogy and research in a variety of settings and research areas, including linguistic ability influences on subject-specific skills, integrating learners’ home languages into classroom environments, and the importance of supporting EAL teachers in the classroom.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

2: おおむね順調に進展している

理由

The progress is on track, with final results to be collected and analyzed in the 2024 academic year.

今後の研究の推進方策

Our plans for the final year include: 1) final data analysis 2) writing final results into a research paper.

報告書

(4件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 2022 実施状況報告書
  • 2021 実施状況報告書
  • 2020 実施状況報告書
  • 研究成果

    (19件)

すべて 2023 2022 2021 2020

すべて 雑誌論文 (6件) (うち国際共著 3件、 査読あり 5件、 オープンアクセス 1件) 学会発表 (10件) (うち国際学会 9件、 招待講演 2件) 図書 (3件)

  • [雑誌論文] Humor strategies in the foreign language class2022

    • 著者名/発表者名
      Neff Peter、Dewaele Jean-Marc
    • 雑誌名

      Innovation in Language Learning and Teaching

      巻: Online 号: 3 ページ: 1-13

    • DOI

      10.1080/17501229.2022.2088761

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Is This Thing On? Teacher Views of Incorporating Humor Into Online Language Classes2022

    • 著者名/発表者名
      Rucynski John、Okayama University
    • 雑誌名

      The Language Teacher

      巻: 46 号: 6 ページ: 9-9

    • DOI

      10.37546/jalttlt46.6-2

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] The English classroom as “warai no ba”: Instructor views on humor and language learning in Japan2021

    • 著者名/発表者名
      Peter Neff, John Rucynski
    • 雑誌名

      International Journal of Educational Research

      巻: 2-2(1) ページ: 100070-100070

    • DOI

      10.1016/j.ijedro.2021.100070

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Exploring the importance of vocabulary for English as an additional language learners’ reading comprehension2021

    • 著者名/発表者名
      Brooks Gavin、Clenton Jon、Fraser Simon
    • 雑誌名

      Studies in Second Language Learning and Teaching

      巻: 11 号: 3 ページ: 351-376

    • DOI

      10.14746/ssllt.2021.11.3.3

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
  • [雑誌論文] Short-term and long-term study abroad: The impact on language learners' intercultural communication, L2 confidence, and sense of L2 self2020

    • 著者名/発表者名
      Neff, Peter; Apple, Matthew
    • 雑誌名

      Journal of Multilingual and Multicultural Development

      巻: ONLINE 号: 7 ページ: 1-18

    • DOI

      10.1080/01434632.2020.1847125

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Vocabulary Usage in Second Language Presentations2020

    • 著者名/発表者名
      Brooks, Gavin
    • 雑誌名

      JALT Postconference Publication 2019

      巻: 1 号: 1 ページ: 288-295

    • DOI

      10.37546/jaltpcp2019-34

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [学会発表] Considering Cultural Context When Incorporating Humor Into EFL Classes2023

    • 著者名/発表者名
      Peter Neff, John Rucynski
    • 学会等名
      TESOL 2023
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] “Reading the room” in Zoom: Challenges and opportunities using humor in synchronous online language education2023

    • 著者名/発表者名
      Peter Neff, John Rucynski
    • 学会等名
      AAAL 2023
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Humor Strategies in the L2 Classroom: Learner Perspectives and Preferences2022

    • 著者名/発表者名
      Peter Neff
    • 学会等名
      JALT 2022
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Investigating the extent to which vocabulary knowledge and skills can predict aspects of fluency2021

    • 著者名/発表者名
      Jon Clenton
    • 学会等名
      INTERNATIONAL ASSOCIATION OF APPLIED LINGUISTICS
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Investigating vocabulary use in fluency: exploring potential task, spoken output, and skill influences2021

    • 著者名/発表者名
      John Clenton
    • 学会等名
      Research Days in Education (RDE) 2021
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] The varying effects of long- and short-term study abroad on L2 learners2021

    • 著者名/発表者名
      Peter Neff
    • 学会等名
      British Association for Applied Linguistics 2021
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] “Similar yet different”: Teacher views of humor in online language teaching2021

    • 著者名/発表者名
      Peter Neff, John Rucynski
    • 学会等名
      JALT 2021
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] “Is this thing on??”: Teacher views on incorporating humor into online language classes2021

    • 著者名/発表者名
      Peter Neff, John Rucynski
    • 学会等名
      ASHN 2022
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Short- and long-term study abroad: The impact on language learners’ intercultural communication, speaking confidence, and sense of L2 self2020

    • 著者名/発表者名
      Peter Neff
    • 学会等名
      Birkbeck applied linguistics webinar series
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] Assessing Young English Language Learners’ Vocabulary Knowledge: The Importance of Domain Specific Assessments2020

    • 著者名/発表者名
      Jonathan Clenton
    • 学会等名
      Hawaii International Conference on English Language and Literature Studies
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [図書] EAL Research for the Classroom: Practical and Pedagogical Implications2023

    • 著者名/発表者名
      Gavin Brooks, Jon Clenton, Simon Fraser
    • 総ページ数
      240
    • 出版者
      Routledge
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
  • [図書] L1 backgrounds and multilingual lexicons2020

    • 著者名/発表者名
      Paul Booth; Jonathan Clenton
    • 総ページ数
      196
    • 出版者
      Routledge
    • ISBN
      9780429031410
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
  • [図書] Vocabulary and the Four Skills Pedagogy, Practice, and Implications for Teaching Vocabulary2020

    • 著者名/発表者名
      Jonathan Clenton; Paul Booth
    • 総ページ数
      256
    • 出版者
      Routledge
    • ISBN
      0367249979
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書

URL: 

公開日: 2020-04-28   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi