• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Addressing the issue of assessing English as an Additional Language (EAL) learners: Developing and validating a word list and Vocabulary Levels Test for EAL learners

研究課題

研究課題/領域番号 20K00793
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関名古屋商科大学 (2022)
関西学院大学 (2020-2021)

研究代表者

ブルックス ギャビン  名古屋商科大学, 国際学部, 講師 (10610818)

研究分担者 CLENTON JONATHAN  広島大学, 人間社会科学研究科(総), 准教授 (80762434)
Fraser Simon  広島大学, 外国語教育研究センター, 教授 (10403510)
研究期間 (年度) 2020-04-01 – 2023-03-31
研究課題ステータス 完了 (2022年度)
配分額 *注記
4,420千円 (直接経費: 3,400千円、間接経費: 1,020千円)
2022年度: 1,950千円 (直接経費: 1,500千円、間接経費: 450千円)
2021年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
2020年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
キーワードEAL / Vocabulary / Corpus Linguistics / Assessment / Word lists / Academic vocabulary / Corpus linguistics / Corpus
研究開始時の研究の概要

This research will start with an initial assessment of EAL learners’ vocabulary and its relationship to their academic performance.We will then work on the development of the EAL-corpus and word list. After the corpus and word list have been developed, we will validate them by using them to analyze a separate corpus of EAL texts as well as assessing EAL learners' actual knowledge of the words in the word list that we have developed. Finally, the word list and corpus will be made available for both teachers and researchers to use with their own EAL learners.

研究成果の概要

このプロジェクトでは、日本のインターナショナルスクール数校と協力し、EMIの文脈で学ぶEALの学生を対象とした包括的なコーパスと単語リストのセットを作成しました。現在、最終的な単語帳を出版しているところです。これらの単語帳は、それぞれのサブコーパスの9.5%から22.6%をカバーし、481から845のレンマを含んでおり、このグループの学習者をサポートするのに役立ちます。これらの単語帳が提供するカバー範囲は、既存の単語帳を凌駕しており、教室でEAL生徒をサポートするための貴重なリソースとしての可能性を示しています。

研究成果の学術的意義や社会的意義

The wordlists that we have compiled with help to support EAL learners studying in the international school setting. The word lists will make it possible to evaluate materials, develop supporting materials, and assess EAL learners in this context.

報告書

(4件)
  • 2022 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2021 実施状況報告書
  • 2020 実施状況報告書
  • 研究成果

    (9件)

すべて 2023 2022 2021 2020

すべて 学会発表 (8件) (うち国際学会 6件) 図書 (1件)

  • [学会発表] How to Measure Lexical Diversity with R and Python, and Why You Would Want To2022

    • 著者名/発表者名
      Gavin Brooks
    • 学会等名
      JALT CALL
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
  • [学会発表] Why Do EAL Learners Struggle with Reading Comprehension: A Corpus-Based Analysis2022

    • 著者名/発表者名
      Gavin Brooks, Jon Clenton, Simon Fraser
    • 学会等名
      British Association of Applied Linguistics
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] What Words Do EAL Learners Need to Know to be Successful: The Importance of Domain Specific Word Lists2022

    • 著者名/発表者名
      Gavin Brooks, Jon Clenton, Simon Fraser
    • 学会等名
      British Association of Applied Linguistics
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Creating an EAL Word List: Bridging the Gaps in EAL Learners’ Vocabulary Knowledge2021

    • 著者名/発表者名
      Gavin Brooks, Jon Clenton, Simon Fraser
    • 学会等名
      Journees de la Recherche en Education (JRE) 2021
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Academic vocabulary and formulaic language in the EAL context: Creating a discipline-specific EAL word list2021

    • 著者名/発表者名
      Gavin Brooks, Jon Clenton, Simon Fraser
    • 学会等名
      30th Conference of the European Second Language Association
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] The Importance of Vocabulary for English as an Additional Language Learners’ Reading Comprehension2021

    • 著者名/発表者名
      Gavin Brooks, Jon Clenton
    • 学会等名
      British Association of Applied Linguistics
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Academic Vocabulary and Multiword Expressions in an EAL Context2021

    • 著者名/発表者名
      Gavin Brooks, Jon Clenton, & Simon Fraser
    • 学会等名
      Hiroshima Lexical Research Foundation
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Using the VLT to Assess Young EAL Learners: Benefits, Issues, and a Way Forward2020

    • 著者名/発表者名
      Gavin Brooks, Jon Clenton
    • 学会等名
      Hiroshima Vocabulary Assessment Research Group 2020 Conference
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
  • [図書] EAL Research for the Classroom: Practical and Pedagogical Implications2023

    • 著者名/発表者名
      Gavin Brooks, Jon Clenton, Simon Fraser
    • 総ページ数
      240
    • 出版者
      Routledge
    • ISBN
      9781003274889
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書

URL: 

公開日: 2020-04-28   更新日: 2024-01-30  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi