研究課題/領域番号 |
20K00793
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研究種目 |
基盤研究(C)
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配分区分 | 基金 |
応募区分 | 一般 |
審査区分 |
小区分02100:外国語教育関連
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研究機関 | 名古屋商科大学 (2022) 関西学院大学 (2020-2021) |
研究代表者 |
ブルックス ギャビン 名古屋商科大学, 国際学部, 講師 (10610818)
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研究分担者 |
CLENTON JONATHAN 広島大学, 人間社会科学研究科(総), 准教授 (80762434)
Fraser Simon 広島大学, 外国語教育研究センター, 教授 (10403510)
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研究期間 (年度) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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研究課題ステータス |
完了 (2022年度)
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配分額 *注記 |
4,420千円 (直接経費: 3,400千円、間接経費: 1,020千円)
2022年度: 1,950千円 (直接経費: 1,500千円、間接経費: 450千円)
2021年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
2020年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
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キーワード | EAL / Vocabulary / Corpus Linguistics / Assessment / Word lists / Academic vocabulary / Corpus linguistics / Corpus |
研究開始時の研究の概要 |
This research will start with an initial assessment of EAL learners’ vocabulary and its relationship to their academic performance.We will then work on the development of the EAL-corpus and word list. After the corpus and word list have been developed, we will validate them by using them to analyze a separate corpus of EAL texts as well as assessing EAL learners' actual knowledge of the words in the word list that we have developed. Finally, the word list and corpus will be made available for both teachers and researchers to use with their own EAL learners.
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研究成果の概要 |
このプロジェクトでは、日本のインターナショナルスクール数校と協力し、EMIの文脈で学ぶEALの学生を対象とした包括的なコーパスと単語リストのセットを作成しました。現在、最終的な単語帳を出版しているところです。これらの単語帳は、それぞれのサブコーパスの9.5%から22.6%をカバーし、481から845のレンマを含んでおり、このグループの学習者をサポートするのに役立ちます。これらの単語帳が提供するカバー範囲は、既存の単語帳を凌駕しており、教室でEAL生徒をサポートするための貴重なリソースとしての可能性を示しています。
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研究成果の学術的意義や社会的意義 |
The wordlists that we have compiled with help to support EAL learners studying in the international school setting. The word lists will make it possible to evaluate materials, develop supporting materials, and assess EAL learners in this context.
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