研究課題/領域番号 |
20K00828
|
研究種目 |
基盤研究(C)
|
配分区分 | 基金 |
応募区分 | 一般 |
審査区分 |
小区分02100:外国語教育関連
|
研究機関 | 千葉大学 |
研究代表者 |
カズノブ ダビッド 千葉大学, 大学院看護学研究院, 助教 (10646657)
|
研究分担者 |
酒井 郁子 千葉大学, 大学院看護学研究院, 教授 (10197767)
|
研究期間 (年度) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
研究課題ステータス |
完了 (2023年度)
|
配分額 *注記 |
2,730千円 (直接経費: 2,100千円、間接経費: 630千円)
2022年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2021年度: 780千円 (直接経費: 600千円、間接経費: 180千円)
2020年度: 1,300千円 (直接経費: 1,000千円、間接経費: 300千円)
|
キーワード | Nursing education / Nursing English / Cultural competence / Language education / Cultural humility / English language / Curriculum assessment / Intercultural competence / Curriculum design |
研究開始時の研究の概要 |
This research aims at assessing a new nursing English curriculum designed to promote cultural and linguistic competence as important factors for patient safety and health outcomes. We will survey 180 students from undergraduate to graduate levels using our own intercultural nursing questionnaire. This research will provide 1) clearer guidelines for teaching nursing English, 2) better engagement in nursing students, and 3) new curriculum assessment tools for nursing English curricula.
|
研究成果の概要 |
50人のボランティアの学部生から完全な量的および質的調査データを収集しました。データは、選択科目を受講する学生による学術目的での看護英語の使用に焦点を当てており、2つのスピーキングコース、1つのライティングコース、1つのプレゼンテーションコース、および1つのWebベースの交換プログラムの学生が含まれていました。新しい英語カリキュラムは、言語的または非言語的なコミュニケーションに対する学生の開放性を高め、批判的思考と文化的自己認識を促進し、看護の文脈で英語を使用するための実践的なスキルを習得するという点で、共通語としての英語への継続的かつ効果的なつながりを開発することが示されました。
|
研究成果の学術的意義や社会的意義 |
Our results support the implementation of English language courses in nursing education to facilitate the acquisition of general openness in Japanese students at the undergraduate and graduate levels.
|