• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Assessment of a new nursing English curriculum focusing on intercultural competence

研究課題

研究課題/領域番号 20K00828
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関千葉大学

研究代表者

カズノブ ダビッド  千葉大学, 大学院看護学研究院, 助教 (10646657)

研究分担者 酒井 郁子  千葉大学, 大学院看護学研究院, 教授 (10197767)
研究期間 (年度) 2020-04-01 – 2024-03-31
研究課題ステータス 完了 (2023年度)
配分額 *注記
2,730千円 (直接経費: 2,100千円、間接経費: 630千円)
2022年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2021年度: 780千円 (直接経費: 600千円、間接経費: 180千円)
2020年度: 1,300千円 (直接経費: 1,000千円、間接経費: 300千円)
キーワードNursing education / Nursing English / Cultural competence / Language education / Cultural humility / English language / Curriculum assessment / Intercultural competence / Curriculum design
研究開始時の研究の概要

This research aims at assessing a new nursing English curriculum designed to promote cultural and linguistic competence as important factors for patient safety and health outcomes. We will survey 180 students from undergraduate to graduate levels using our own intercultural nursing questionnaire. This research will provide 1) clearer guidelines for teaching nursing English, 2) better engagement in nursing students, and 3) new curriculum assessment tools for nursing English curricula.

研究成果の概要

50人のボランティアの学部生から完全な量的および質的調査データを収集しました。データは、選択科目を受講する学生による学術目的での看護英語の使用に焦点を当てており、2つのスピーキングコース、1つのライティングコース、1つのプレゼンテーションコース、および1つのWebベースの交換プログラムの学生が含まれていました。新しい英語カリキュラムは、言語的または非言語的なコミュニケーションに対する学生の開放性を高め、批判的思考と文化的自己認識を促進し、看護の文脈で英語を使用するための実践的なスキルを習得するという点で、共通語としての英語への継続的かつ効果的なつながりを開発することが示されました。

研究成果の学術的意義や社会的意義

Our results support the implementation of English language courses in nursing education to facilitate the acquisition of general openness in Japanese students at the undergraduate and graduate levels.

報告書

(5件)
  • 2023 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2022 実施状況報告書
  • 2021 実施状況報告書
  • 2020 実施状況報告書
  • 研究成果

    (10件)

すべて 2023 2021

すべて 雑誌論文 (4件) (うち国際共著 4件、 査読あり 4件、 オープンアクセス 4件) 学会発表 (6件) (うち国際学会 5件)

  • [雑誌論文] Changes in Attitudes and Beliefs Regarding Intercultural Academic Communication in Nursing: Assessing a Collaborative Online International Learning (COIL) Program between Japan and the USA2023

    • 著者名/発表者名
      Casenove David
    • 雑誌名

      NEW PERSPECTIVES IN SCIENCE EDUCATION

      巻: 12 ページ: 21-25

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Changes in attitudes and beliefs regarding intercultural academic communication in nursing: assessing a collaborative online international learning (COIL) program between Japan and the USA2023

    • 著者名/発表者名
      David CASENOVE
    • 雑誌名

      Conference Proceedings. New Perspectives in Science Education 2023

      巻: 1 ページ: 21-25

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Cognitive and metacognitive awareness prompts as core components of a new English language curriculum for nursing students in Japan: a model2021

    • 著者名/発表者名
      David Casenove
    • 雑誌名

      Nursing English Nexus

      巻: 5 ページ: 20-27

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Cognitive and metacognitive awareness prompts as core components of new English language curricula for nursing students in Japan2021

    • 著者名/発表者名
      David Casenove
    • 雑誌名

      Nursing English Nexus

      巻: 5 ページ: 15-25

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [学会発表] Changes in Attitudes and Beliefs Regarding Intercultural Academic Communication in Nursing: Assessing a Collaborative Online International Learning (COIL) Program between Japan and the USA2023

    • 著者名/発表者名
      Casenove David
    • 学会等名
      12th International Conference New Perspectives in Science Education
    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
  • [学会発表] Changes in attitudes and beliefs regarding intercultural academic communication in nursing: assessing a collaborative online international learning (COIL) program between Japan and the USA2023

    • 著者名/発表者名
      David CASENOVE
    • 学会等名
      New Perspectives in Science Education 12th Edition 2023
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Impact of self-reflection prompts on graduate nursing students in an academic English course2021

    • 著者名/発表者名
      David Casenove
    • 学会等名
      EAFONS 2021
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Cognitive and metacognitive awareness as core concepts of new English language curricula for nursing students2021

    • 著者名/発表者名
      David Casenove
    • 学会等名
      JANET 2021
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Learning experiences of nursing students in a US/Japan Coil Program2021

    • 著者名/発表者名
      David Casenove
    • 学会等名
      APAIE 2022
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] IMPACT OF SELF-REFLECTION PROMPTS ON GRADUATE NURSING STUDENTS IN AN ACADEMIC ENGLISH COURSE2021

    • 著者名/発表者名
      David Casenove
    • 学会等名
      24th EAST ASIAN FORUM OF NURSING SCHOLARS VIRTUAL CONFERENCE 2021
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 国際学会

URL: 

公開日: 2020-04-28   更新日: 2025-01-30  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi