研究課題/領域番号 |
20K00871
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研究種目 |
基盤研究(C)
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配分区分 | 基金 |
応募区分 | 一般 |
審査区分 |
小区分02100:外国語教育関連
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研究機関 | 南山大学 |
研究代表者 |
DEACON Bradley 南山大学, 国際教養学部, 准教授 (10454406)
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研究分担者 |
MILES Richard 南山大学, 国際教養学部, 准教授 (90751602)
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研究期間 (年度) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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研究課題ステータス |
完了 (2023年度)
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配分額 *注記 |
4,160千円 (直接経費: 3,200千円、間接経費: 960千円)
2023年度: 780千円 (直接経費: 600千円、間接経費: 180千円)
2022年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
2021年度: 910千円 (直接経費: 700千円、間接経費: 210千円)
2020年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
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キーワード | intercultural competence / short-term study abroad / global mindedness / active learning / global-mindedness / virtual exchange / intercultural attitudes / students’ perceptions / Intercultural competence / study abroad / Active Learning / Intercultural Competence / Global Competence |
研究開始時の研究の概要 |
This research project seeks to better ascertain how theoretical findings related to Active Learning (AL) have been practically implemented in a Japanese university educational context in order to more effectively prepare students for success in a short-term study-abroad program. The key research question in this study is: What Active Learning experiences do Japanese university students find effective in their home learning context and in their CLIL-based short-term study-abroad context?
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研究成果の概要 |
短期留学プログラムについて、北米で2つの発表を行いました。最初の研究では、米国の大学との留学プログラムが、日本の大学2年生のグローバルマインドに及ぼす影響を実証的に評価しました。2つ目の研究は、異文化間行動の意図と実際の異文化間コミュニケーション行動に焦点を当てた。また、2024年に出版予定のタイでの留学プログラムにおいて、日本人大学生グループの学術・文化ガイドを務めたタイの大学バディパートナーボランティアが異文化感受性に及ぼす影響を検証した論文を執筆しました。これらの研究は、本研究プロジェクトの焦点であるアクティブラーニングに基づく教育的アプローチを促進する教育的文脈と結びついています。
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研究成果の学術的意義や社会的意義 |
This research focused on answering the question: What is the impact of a short-term study-abroad program with an active learning focus on participating students? A model was created using factors (attitudes, behavior, intention) that were found in previous steps in this research design.
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