• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

A usage-based approach to understanding L2 learners' knowledge of English affixes

研究課題

研究課題/領域番号 20K00898
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関東京理科大学

研究代表者

スチュワート ジェフリー  東京理科大学, 教養教育研究院神楽坂キャンパス教養部, 准教授 (40536306)

研究分担者 Mclean Stuart  桃山学院大学, 経営学部, 准教授 (10624794)
ステクル ティモシー  新潟県立大学, 国際地域学部, 教授 (40601711)
Brown Dale  金沢大学, 外国語教育系, 准教授 (50781168)
ベネット フィリップ  新潟県立大学, 国際地域学部, 准教授 (70601714)
バティ アーロン  慶應義塾大学, 看護医療学部(藤沢), 教授 (80406686)
研究期間 (年度) 2020-04-01 – 2025-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
4,030千円 (直接経費: 3,100千円、間接経費: 930千円)
2022年度: 2,080千円 (直接経費: 1,600千円、間接経費: 480千円)
2021年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
2020年度: 520千円 (直接経費: 400千円、間接経費: 120千円)
キーワードvocabulary acquisition / derivations / Vocabulary / Derivations / Affixes / vocabulary / vocabulary testing / applied lingustics / morphology / affixes / word families / Vocabulary acquisition / Language testing
研究開始時の研究の概要

Frequency-based wordlists for L2 vocabulary instruction are typically based on “headwords” in lieu of separate entries for inflections and derivations of these words. This project will test how far usage-based metrics of affix difficulty predict the difficulty of derivations for Japanese learners of English. The project will involve the creation of an explanatory Multi-faceted Rasch model of the likelihood a learner will know a derivational form given (a) their total vocabulary mastery, (b) the difficulty of the headword and (c) the difficulty of the affix(es) in the derivation.

研究実績の概要

Data collection has progressed since the last report. To date we have collected data from 429 students, including 120 who have taken the entire test of 1300 words. The remaining students have taken smaller sections of the test, which has added 24-80 additional responses per test item.
Over the first semester of 2024 approximately 40 more students will complete the entire test. Data collection will close in July 2024, at which point we will begin marking the test data and preparing it for analysis.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

2: おおむね順調に進展している

理由

The extensions we have been granted have allowed us to collect a sufficient amount of data, and we will still have time left over to complete the analysis and begin writing up the results for submission to a journal.

今後の研究の推進方策

Over the summer of 2024, two human raters will score the data in order to ensure inter-rater reliability. Over the fall we will conduct an analysis of the data using the Rasch Measurement program FACETS. Once this is completed and we have answered our initial research question and written up the results, we may conduct additional analyses using a generalized linear model and adding additional variables to analysis, such as measures of lexical diversity for each derivation analyzed.

報告書

(4件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 2022 実施状況報告書
  • 2021 実施状況報告書
  • 2020 実施状況報告書
  • 研究成果

    (20件)

すべて 2024 2023 2022 2021 2020 その他

すべて 雑誌論文 (14件) (うち国際共著 10件、 査読あり 14件、 オープンアクセス 3件) 学会発表 (4件) (うち国際学会 3件、 招待講演 1件) 備考 (2件)

  • [雑誌論文] The Development and Initial Validation of O-WSVLT, a Meaning-Recall Online L2 Spanish Vocabulary Levels Test2024

    • 著者名/発表者名
      Robles-Garcia Pablo, McLean Stuart, Stewart Jeffrey, Shin Ji-young, Sanchez-Gutierrez Claudia Helena
    • 雑誌名

      Language Assessment Quarterly

      巻: 21 号: 2 ページ: 181-205

    • DOI

      10.1080/15434303.2024.2311724

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] ‘The wisdom of crowds’: When teacher judgments outperform word-frequency as a predictor of students’ vocabulary knowledge2023

    • 著者名/発表者名
      Robles-Garcia Pablo, Stewart Jeffrey, Nicklin Christopher, Vitta Joseph P., McLean Stuart, Kramer Brandon
    • 雑誌名

      Language Teaching Research

      巻: 0 ページ: 0-0

    • DOI

      10.1177/13621688231176067

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] The contribution of affixes to productive English vocabulary knowledge for Chinese, German and Spanish learners: A comparison2023

    • 著者名/発表者名
      Stewart Jeffrey, Brown Dale, Bennett Phil, Robles-Garcia Pablo, Sanchez-Gutierrez Claudia H., Marcos Miguel Nausica, Vitta Joseph P., Nicklin Christopher, Stoeckel Tim, McLean Stuart
    • 雑誌名

      System

      巻: 115 ページ: 103035-103035

    • DOI

      10.1016/j.system.2023.103035

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書 2022 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] Establishing meaning recall and meaning recognition vocabulary knowledge as distinct psychometric constructs in relation to reading proficiency2023

    • 著者名/発表者名
      Stewart Jeffrey, Gyllstad Henrik, Nicklin Christopher, McLean Stuart
    • 雑誌名

      Language Testing

      巻: 41 号: 1 ページ: 89-108

    • DOI

      10.1177/02655322231162853

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書 2022 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] Quantifying proper nouns’ influence on L2 English learners’ reading fluency2023

    • 著者名/発表者名
      Christopher Nicklin, Allie Patterson, Stuart McLean
    • 雑誌名

      Studies in Second Language Acquisition

      巻: Online First 号: 4 ページ: 1-24

    • DOI

      10.1017/s027226312200050x

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] The Relationship between Word Difficulty and Frequency: A Response to Hashimoto (2021)2022

    • 著者名/発表者名
      Jeffrey Stewart, Joseph P Vitta, Christopher Nicklin, Stuart McLean, Geoffrey G Pinchbeck, Brandon Kramer
    • 雑誌名

      Language Assessment Quarterly

      巻: 19 号: 1 ページ: 90-101

    • DOI

      10.1080/15434303.2021.1992629

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書 2021 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Validating word lists that represent learner knowledge in EFL contexts: The impact of the definition of word and the choice of source corpora2022

    • 著者名/発表者名
      Geoffrey G Pinchbeck, Dale Brown, Stuart Mclean, Brandon Kramer
    • 雑誌名

      System

      巻: 106 ページ: 102771-102771

    • DOI

      10.1016/j.system.2022.102771

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] WHAT THE RESEARCH SHOWS ABOUT WRITTEN RECEPTIVE VOCABULARY TESTING2021

    • 著者名/発表者名
      Stewart Jeffrey、Stoeckel Tim、McLean Stuart、Nation Paul、Pinchbeck Geoffrey G.
    • 雑誌名

      Studies in Second Language Acquisition

      巻: 43 号: 2 ページ: 462-471

    • DOI

      10.1017/s0272263121000437

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] The coming paradigm shift in the use of lexical units2021

    • 著者名/発表者名
      Brown, D., Stewart, J., Stoeckel, T., & McLean, S.
    • 雑誌名

      Studies in Second Language Acquisition

      巻: 43 (5) 号: 5 ページ: 950-953

    • DOI

      10.1017/s0272263121000668

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Correlations of Modalities of Written Vocabulary Knowledge to Listening and Reading Proficiency: A Comparison2021

    • 著者名/発表者名
      Stewart, J., McLean, S. & Batty, A.
    • 雑誌名

      Vocabulary Learning and Instruction

      巻: 10 (2) 号: 2 ページ: 55-63

    • DOI

      10.7820/vli.v10.2.stewart

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Using confidence intervals to determine adequate item sample sizes for vocabulary tests: An essential but overlooked practice2021

    • 著者名/発表者名
      Gyllstad, H., McLean, S. & Stewart, J.
    • 雑誌名

      Language Testing

      巻: 38 (4) 号: 4 ページ: 558-579

    • DOI

      10.1177/0265532220979562

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書 2020 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Lexical Mastery Thresholds and Lexical Units: A Reply to Laufer2021

    • 著者名/発表者名
      McLean, S., & Stoeckel, T.
    • 雑誌名

      Reading in a Foreign Language

      巻: 33 (2) ページ: 247-259

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Predicting L2 reading proficiency with modalities of vocabulary knowledge A bootstrapping approach.2020

    • 著者名/発表者名
      McLean, S., Stewart, J, & Batty, A.
    • 雑誌名

      Language Testing

      巻: 0nlinefirst 号: 3 ページ: 389-411

    • DOI

      10.1177/0265532219898380

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] The Most Appropriate Lexical Unit for L2 Vocabulary Research and Pedagogy: A Brief Review of the Evidence2020

    • 著者名/発表者名
      Brown, D., Stoeckel, T., Mclean, S. & Stewart, J.
    • 雑誌名

      Applied Linguistics

      巻: NA 号: 3 ページ: 596-602

    • DOI

      10.1093/applin/amaa061

    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [学会発表] Initial validation of a meaning-recall online L2 Spanish Vocabulary Levels Test2022

    • 著者名/発表者名
      Robles-Garcia, P., Stewart, J., & McLean, S.
    • 学会等名
      2022 Language Testing Research Colloquium
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Correlations of Modalities of Written Vocabulary Knowledge to Listening and Reading Proficiency: A Comparison2021

    • 著者名/発表者名
      Stewart, J.
    • 学会等名
      2021 JALT Vocabulary SIG Symposium
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] Predicting L2 reading proficiency with modalities of vocabulary knowledge: A bootstrapping approach2020

    • 著者名/発表者名
      Stewart, J.
    • 学会等名
      2020 Conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL)(Conference Cancelled)
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Forms of Vocabulary Knowledge and Reading Ability2020

    • 著者名/発表者名
      Stewart, J.
    • 学会等名
      JALT 2020 International Conference
    • 関連する報告書
      2020 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [備考] TUS Elsevier Researcher Profile: Jeffrey Stewart

    • URL

      https://tus.elsevierpure.com/ja/persons/stewart-jeffrey

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
  • [備考] Keio Elsevier Researcher Profile: Aaron Batty

    • URL

      https://keio.pure.elsevier.com/en/persons/aaron-batty

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書

URL: 

公開日: 2020-04-28   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi