研究課題/領域番号 |
20K13568
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研究種目 |
若手研究
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配分区分 | 基金 |
審査区分 |
小区分07080:経営学関連
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研究機関 | 早稲田大学 |
研究代表者 |
楊 筱恬 (楊 ショウテン) 早稲田大学, 商学学術院, 助教 (30843940)
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研究期間 (年度) |
2020-04-01 – 2022-03-31
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研究課題ステータス |
完了 (2021年度)
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配分額 *注記 |
1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
2021年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2020年度: 520千円 (直接経費: 400千円、間接経費: 120千円)
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キーワード | innovation / inter-firm relationship / competition / cooperation / supplier network / buyer innovation |
研究開始時の研究の概要 |
The study would draw on the social network theory to analyze the influences of supplier-supplier competition, cooperation and their interplay on buyer’s innovation, using the data of the listed Japanese buyers in manufacturing industries and their networks of first-tier suppliers.
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研究成果の概要 |
本研究の目的は、供給者ネットワークにおける水平的なS-S競争と協力が、買い手の革新に与える影響を調査することである。S-S競争の結果は強力ではないが、負の二項回帰は、S-S競争と協力が買い手の革新に逆U字型の効果を与えることを示す。さらに、S-S競争が、S-S協力と買い手の革新の関係において、緩和効果を持ち得ることを示している。S-S競争とS-S協力の相互作用に関しては、供給者の間で適度な協力と穏やかな競争を同時に維持することが、買い手の革新にとって最善の選択であり、一方で、供給者の間での激しい競争と協力を同時に維持することもまた、買い手の革新にとって意外な効果をもたらす。
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研究成果の学術的意義や社会的意義 |
This study contributes by linking the dyadic analysis of vertical relationships to the network analysis of supplier-supplier relations. It also provides insights to manufacturers’ policymakers on how to strategically manage their supplier networks for improve their innovation performance.
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