研究課題/領域番号 |
20K13584
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研究種目 |
若手研究
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配分区分 | 基金 |
審査区分 |
小区分07080:経営学関連
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研究機関 | 一橋大学 |
研究代表者 |
Lee Jinju (リジンジュ) 一橋大学, 大学院経営管理研究科, 講師 (30870224)
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研究期間 (年度) |
2020-04-01 – 2022-03-31
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研究課題ステータス |
完了 (2021年度)
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配分額 *注記 |
3,250千円 (直接経費: 2,500千円、間接経費: 750千円)
2021年度: 1,560千円 (直接経費: 1,200千円、間接経費: 360千円)
2020年度: 1,690千円 (直接経費: 1,300千円、間接経費: 390千円)
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キーワード | Corporate Strategy / Strategic Alliance / Value Chain / Competition Strategy / Alliance Porffolio / Global Value Chain / Demand Shock / Alliance Portfolio / Airline Industry / Competitive Dynamics |
研究開始時の研究の概要 |
Designing and configuring the alliance portfolio structure is a critical issue in alliance management. Focusing on the global airlines industry, I investigate how firms strategically adjust their alliance portfolios as a reaction to the market demand shock and competition structure changes.
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研究成果の概要 |
本研究では、需要ショックと競争構造の変化という異なるタイプの市場変化の下での競争戦略を調査しました。まず、COVID-19パンデミック下での経営資源の再割り当てと構成を決定する企業の行動特性(組織学習など)の異なる影響を示唆する調査結果を得ました。2番目のプロジェクトの結果は、市場のショックが戦略的アライアンス(strategic alliance)形成パターンに変形を引き起こしたことを示唆しています。この調査は、グローバルバリューチェーンの最適な構造と他企業と協力関係を構築する上で、より包括的な見方を提供します。
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研究成果の学術的意義や社会的意義 |
This research aims to provide a more holistic view in managing the organizational resource and learning activities under unexpected market changes. The findings provide practical implications to understand about strategic resource sharing and partnership to facilitate cooperation with competitors.
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