研究課題/領域番号 |
20K13898
|
研究種目 |
若手研究
|
配分区分 | 基金 |
審査区分 |
小区分09020:教育社会学関連
|
研究機関 | 東京大学 |
研究代表者 |
KARTIKA DIANA 東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授 (60794831)
|
研究期間 (年度) |
2020-04-01 – 2025-03-31
|
研究課題ステータス |
交付 (2023年度)
|
配分額 *注記 |
4,290千円 (直接経費: 3,300千円、間接経費: 990千円)
2023年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
2022年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
2021年度: 910千円 (直接経費: 700千円、間接経費: 210千円)
2020年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
|
キーワード | Inclusion / Education / Inclusive education / Education for All / Diversity / Shifting demographics / Asia / Homeschooling / Home-based learning / Parental engagement / Parental leadership / Partnership in education / Alternative education / Singapore / Japan / homeschooling / home-based learning / pandemic / Homeschool |
研究開始時の研究の概要 |
SDG4を考慮した自宅学習は、「すべての人々に安全で非暴力的、包摂的、効果的な学習環境を提供できるようにする」という新たな教育形態として日本とシンガポールにおいてもより充実な国策や支援が必要とされている。そこで本研究は、教育の主要目的(社会化、文化変容、個人化)を通じ、アンケートとインタビュー調査を実施するで、公教育と自宅学習を比較し相違点を特定する。日本とシンガポールに自宅学習に関する研究及びデータが非常に少ない他、本研究では様々な原因で公立学校に通いにくい子供達が自宅でも「包摂的かつ公平で質の高い教育」の確保ができるように主張し、実際に自宅学習側のニーズに合った支援も検討する。
|
研究実績の概要 |
Research regarding the education of vulnerable populations in Japan continues, with the focus shifting towards a Japanese society that is increasingly becoming more diverse (and less homogenous). More specifically, seminars conducted over the past years have seen a change of discussion to education for diverse populations.
As this project approaches the last year of implementation, I plan to focus more on examining the current trends of diversity that are occuring within Asia, with a movement of demographic populations from South and Southeast Asia into historically homogenous East Asia, and to examine the issues of inclusion in education for these changing societies.
|
現在までの達成度 (区分) |
現在までの達成度 (区分)
3: やや遅れている
理由
Fieldwork remains significantly delayed, and the unfolding of educational changes across the world and societal changes in Japan over the pandemic leads me to evaluate my focus at this current point of human society.
|
今後の研究の推進方策 |
As this project approaches the last year of implementation, major societal changes has affected the relevance and timeliness of the original targeted research subjects. In line with the post-corona society and a world that has been increasingly seeing a grassroot-led movement towards inclusion, I plan to focus more on examining the current trends of diversity that are occuring within Asia, with a movement of demographic populations from South and Southeast Asia into historically homogenous East Asia, and to examine the issues of inclusion in education for these changing societies.
|