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Para-esports: defining player motor and cognitive performance metrics and creating competitive-gaming interfaces for amputees

研究課題

研究課題/領域番号 21H03475
研究種目

基盤研究(B)

配分区分補助金
応募区分一般
審査区分 小区分61020:ヒューマンインタフェースおよびインタラクション関連
研究機関筑波大学

研究代表者

Hassan Modar  筑波大学, システム情報系, 助教 (20830201)

研究分担者 清水 如代  筑波大学, 医学医療系, 准教授 (40620993)
松田 壮一郎  筑波大学, 人間系, 助教 (90762675)
研究期間 (年度) 2021-04-01 – 2024-03-31
研究課題ステータス 完了 (2023年度)
配分額 *注記
17,550千円 (直接経費: 13,500千円、間接経費: 4,050千円)
2023年度: 3,900千円 (直接経費: 3,000千円、間接経費: 900千円)
2022年度: 4,290千円 (直接経費: 3,300千円、間接経費: 990千円)
2021年度: 9,360千円 (直接経費: 7,200千円、間接経費: 2,160千円)
キーワードHuman Interface / Assistive Robotics / Motor Control / Cyber Interfaces / Cognitive performance / Control Interface / Social Presence / Human Augmentation / Gamification / esports / motor performance / cognitive performance / para-athletes / human interface / spatial awareness / visuo-spatial attention / cyber-physical interface / Para-esports / prosthetics / human augmentation / para-sports / interface design / disability / human performance
研究開始時の研究の概要

This project investigates para-esports for persons with physical disabilities. To enable para-esports we will investigate the physical and cognitive performances needed to compete in esports, and develop prosthetic controllers for persons with limb loss to realize a more inclusive society.

研究成果の概要

パラeスポーツにおいて高パフォーマンスを達成するために必要な指標について調査し、前腕(断端)の空間方向を使用することで高い帯域幅(bits/sec)のインタフェースが示され、モータ学習の進展をもたらした(Hassan 2022)。また、筋電位信号の使用は高テンポ(actions/sec)インタフェースに適した候補であることも示された (Ccorimanya 2023)。認知的要因も調査され、バイオシグナルがパートナーの社会的存在感を効果的に増強することが示された(Hassan 2024)。さらに、この結果をリハビリ分野に転用するプラットフォームの開発・検証を行った(Kennard 2024)。

研究成果の学術的意義や社会的意義

We demonstrated the potential for persons with upper limb amputation to participate in esports, inclusion in online and cyber spaces, and to qualify for jobs that require intensive use of computers. Cognitive aspects are also expected to contribute to inclusion and performance in cyber spaces.

報告書

(4件)
  • 2023 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2022 実績報告書
  • 2021 実績報告書
  • 研究成果

    (5件)

すべて 2024 2023 2022

すべて 雑誌論文 (4件) (うち国際共著 2件、 査読あり 4件、 オープンアクセス 3件) 産業財産権 (1件)

  • [雑誌論文] Max Well-Being: A Modular Platform for the Gamification of Rehabilitation2024

    • 著者名/発表者名
      Maxwell Kennard, Modar Hassan, Yukiyo Shimizu and Kenji Suzuki
    • 雑誌名

      Frontiers in Robotics and AI, section Biomedical Robotics

      巻: -

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] Augmenting the Sense of Social Presence in Online Video Games Through the Sharing of Biosignals2024

    • 著者名/発表者名
      M. Hassan, M. Kennard, S. Yoshitake, K. Ishac, S. Takahashi, S.K. Kim, T. Matsui, M. Hirokawa and K. Suzuki
    • 雑誌名

      IEEE Access

      巻: -

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Comparison of Accessibility Game Control Interfaces Performance to Enable Para-Esports for Persons with Upper-Limb Deficiencies2023

    • 著者名/発表者名
      Ccorimanya Luis、Hassan Modar、Suzuki Kenji
    • 雑誌名

      2023 IEEE/SICE International Symposium on System Integration (SII)

      巻: - ページ: 1-7

    • DOI

      10.1109/sii55687.2023.10039333

    • 関連する報告書
      2023 実績報告書 2022 実績報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] Joy-Pros: A Gaming Prosthesis to Enable Para-Esports for Persons With Upper Limb Deficiencies2022

    • 著者名/発表者名
      Hassan Modar、Shimizu Yukiyo、Hada Yasushi、Suzuki Kenji
    • 雑誌名

      IEEE Access

      巻: 10 ページ: 18933-18943

    • DOI

      10.1109/access.2022.3151094

    • 関連する報告書
      2021 実績報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [産業財産権] 仮想空間制御装置およびプログラム2022

    • 発明者名
      廣川 暢一、松井 崇、ハサン モダル、他
    • 権利者名
      廣川 暢一、松井 崇、ハサン モダル、他
    • 産業財産権種類
      特許
    • 出願年月日
      2022
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書

URL: 

公開日: 2021-04-28   更新日: 2025-01-30  

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