研究課題/領域番号 |
21H03475
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研究種目 |
基盤研究(B)
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配分区分 | 補助金 |
応募区分 | 一般 |
審査区分 |
小区分61020:ヒューマンインタフェースおよびインタラクション関連
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研究機関 | 筑波大学 |
研究代表者 |
Hassan Modar 筑波大学, システム情報系, 助教 (20830201)
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研究分担者 |
清水 如代 筑波大学, 医学医療系, 准教授 (40620993)
松田 壮一郎 筑波大学, 人間系, 助教 (90762675)
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研究期間 (年度) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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研究課題ステータス |
完了 (2023年度)
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配分額 *注記 |
17,550千円 (直接経費: 13,500千円、間接経費: 4,050千円)
2023年度: 3,900千円 (直接経費: 3,000千円、間接経費: 900千円)
2022年度: 4,290千円 (直接経費: 3,300千円、間接経費: 990千円)
2021年度: 9,360千円 (直接経費: 7,200千円、間接経費: 2,160千円)
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キーワード | Cognitive performance / Control Interface / Social Presence / Human Augmentation / Gamification / esports / motor performance / cognitive performance / para-athletes / human interface / spatial awareness / visuo-spatial attention / cyber-physical interface / Para-esports / prosthetics / human augmentation / para-sports / interface design / disability / human performance |
研究開始時の研究の概要 |
This project investigates para-esports for persons with physical disabilities. To enable para-esports we will investigate the physical and cognitive performances needed to compete in esports, and develop prosthetic controllers for persons with limb loss to realize a more inclusive society.
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研究実績の概要 |
We investigated a modular esports platform for persons with a variety of physical disabilities. This platform is based on previous findings of this project from M. Hassan et al., IEEE Access 2022, and L. Ccorimanya et al., IEEE/SICE 2023. It was tested in a clinical environment by 10 medical professionals and can help with physical rehabilitation. We investigated augmenting the cognitive aspects of online esports through the sharing of biosignals, to improve the social presence and co-presence between players. The results showed that sharing biosignals was effective. We investigated the cognitive skills required for high performance in esports. We conducted a within the group using a battery of cognitive tests in a group of 30 participants, “beginner” and “experienced”. The results indicate differences in response time, short-term memory, and selective attention in favor of the experienced players.
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現在までの達成度 (段落) |
令和5年度が最終年度であるため、記入しない。
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今後の研究の推進方策 |
令和5年度が最終年度であるため、記入しない。
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