• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Investigating the Impact of Learner Proficiency on Their Usage of Vocabulary and Multi-word Expressions: A Longitudinal Multi-modal Corpus

研究課題

研究課題/領域番号 21K00577
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02080:英語学関連
研究機関関西学院大学

研究代表者

Jordan Jennifer  関西学院大学, 総合政策学部, 専任講師 (00469264)

研究分担者 ブルックス ギャビン  名古屋商科大学, 国際学部, 講師 (10610818)
CLENTON JONATHAN  広島大学, 人間社会科学研究科(総), 准教授 (80762434)
Fraser Simon  広島大学, 外国語教育研究センター, 教授 (10403510)
研究期間 (年度) 2021-04-01 – 2026-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
4,290千円 (直接経費: 3,300千円、間接経費: 990千円)
2025年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
2024年度: 520千円 (直接経費: 400千円、間接経費: 120千円)
2023年度: 1,300千円 (直接経費: 1,000千円、間接経費: 300千円)
2022年度: 910千円 (直接経費: 700千円、間接経費: 210千円)
2021年度: 520千円 (直接経費: 400千円、間接経費: 120千円)
キーワードmulti-word expressions / vocabulary / corpus / English education
研究開始時の研究の概要

The current project is a direct response to recent calls by researchers for a large-scale corpus to determine how learners acquire specific language skills, including vocabulary and MWE.

研究実績の概要

This year we collected the final set of data we will use for the corpus. The data collected during the pandemic was clearer in terms of the audio, but we found a number of other problems with it and decided to collect an additional face-to-face year. This concludes the data collection phase of the project.

The major difficulty we have found so far with the data is the expensive and time-consuming nature of getting the spoken data transcribed. As such, we have been working to solve these problems and facilitate a smoother, faster transcription process. The transcription was our major focus this year.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

3: やや遅れている

理由

The challenges of the data collection have mainly be teacher error in trying to get the recordings done properly and returned to the project coordinator. In addition, we have experienced a bit of a bottle neck at the point of getting the data transcribed. We are working on ways to streamline that with code and online systems. We are continuing to use a dedicated transcriber consistency, but this leads to slower progress on the transcriptions.

今後の研究の推進方策

We are continuing with processing data this year and are hoping to get some help from Dawn Knight at Cardiff University with understanding how to better organize the data to allow for easy access to entries from different learners. This will allow others to more easily access the anonymous data and conduct research on it. We will continue analyzing the data for our own research projects in the meantime.

報告書

(3件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 2022 実施状況報告書
  • 2021 実施状況報告書
  • 研究成果

    (9件)

すべて 2023 2022 2021

すべて 雑誌論文 (1件) (うち査読あり 1件) 学会発表 (8件) (うち国際学会 4件)

  • [雑誌論文] L2 Vocabulary Knowledge Across Modes of Production: A Pilot Study2021

    • 著者名/発表者名
      Brooks, G. & Jordan, J.
    • 雑誌名

      JALT Post Conference Publication

      巻: 1 ページ: 177-184

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [学会発表] Using Whisper to Automate the Transcription of L2 Learners' Spoken Text2023

    • 著者名/発表者名
      Brooks, G. & Jordan, J.
    • 学会等名
      JALT Conference
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
  • [学会発表] Investigating Lexical Patterns Using a Longitudinal Learner Corpus2023

    • 著者名/発表者名
      Brooks, G. & Jordan, J.
    • 学会等名
      TESOL 2023
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Using a Large-Scale Longitudinal Learner Corpus for Materials Development2023

    • 著者名/発表者名
      Brooks, G. & Jordan, J.
    • 学会等名
      TESOL 2023
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] The Importance of the L2 Corpora for Material Development2022

    • 著者名/発表者名
      Brooks, G. & Jordan, J.
    • 学会等名
      JALT Pan-Sig
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
  • [学会発表] The SPS ELP Corpus Project2021

    • 著者名/発表者名
      Jordan, J. & Brooks, G.
    • 学会等名
      Hiroshima Lexical Research Forum
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
  • [学会発表] The Challenges and Opportunities Associated with Developing a Longitudinal, Multi-modal Learner Corpus2021

    • 著者名/発表者名
      Jordan, J.
    • 学会等名
      British Association of Applied Linguistics
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] A Multi-modal, Longitudinal Corpus Project2021

    • 著者名/発表者名
      Jordan, J. & Brooks, G.
    • 学会等名
      Japan Association of Language Teachers
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
  • [学会発表] Investigating Learner Vocabulary Use Across Different Modes of Production2021

    • 著者名/発表者名
      Brooks, G. & Jordan, J.
    • 学会等名
      Teachers of English as a Second Language (TESOL)
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会

URL: 

公開日: 2021-04-28   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi