• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

表情とパラ言語を自動評価する非言語コミュニケーション能力育成教材の開発と実践評価

研究課題

研究課題/領域番号 21K00675
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関富山大学

研究代表者

COOPER T・D  富山大学, 学術研究部教養教育学系, 准教授 (70442449)

研究分担者 的場 隆一  富山高等専門学校, その他部局等, 准教授 (30592323)
塚田 章  富山高等専門学校, その他部局等, 教授 (40236849)
研究期間 (年度) 2021-04-01 – 2025-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
3,770千円 (直接経費: 2,900千円、間接経費: 870千円)
2023年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
2022年度: 1,300千円 (直接経費: 1,000千円、間接経費: 300千円)
2021年度: 1,300千円 (直接経費: 1,000千円、間接経費: 300千円)
キーワードfacial expression / eye gaze tracking / nonverbal communication / online job interviews / action research / Facial expression / AI / mock interviews / online interviews / gaze tracking / kinect camera / mock job interview / L1 L2 differences / paralanguage
研究開始時の研究の概要

The system will automatically assess the NVC skills of both student’s language interviews and presentations; specifically, users will be given immediate feedback on the quantity and quality of their facial expression, and their spoken answers to real-life situations.

研究実績の概要

We increased the number of questions we asked to students to eleven questions, with five in Japanese and six in English. We also incorporated a Japanese native speaking English teacher to act as an interiewer and assessor for the interviews. Furthermore, we began testing a new group of interviewees to increase our data that we have collected over the last 3 years. The software and system that we designed was modified to include both AI-related facial expression assessment and eye gaze analysis. Our finding were presented at the ASIA TEFL 2023 conference in Daejeon, Korea, and the SITE 2024 conference in Nevada, USA. Our paper was aceepted by the proceedings for that conference and pub;ised in March.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

3: やや遅れている

理由

COVID delayed the start of this research grant, and forced us to pivot from carrying out face to face interviews into online only interviews. But we have gotten back on track with presenting our research to the public.

今後の研究の推進方策

Increase database to 15 questions with more students. Modification and design of software and system prototype. Write project report and publish and present at one domestic and one foreign conference.

報告書

(3件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 2022 実施状況報告書
  • 2021 実施状況報告書
  • 研究成果

    (8件)

すべて 2023 2022

すべて 雑誌論文 (1件) (うち査読あり 1件) 学会発表 (7件) (うち国際学会 7件)

  • [雑誌論文] Culturally connecting online: how our facial expressions change across languages (a primary study)2023

    • 著者名/発表者名
      Todd Cooper, Akira Tsukada, Ryuichi Matoba, Ren No, Miho Takano
    • 雑誌名

      Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2024

      巻: 2023 ページ: 437-441

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [学会発表] Using AI to Ace Online Zoom Interviews2023

    • 著者名/発表者名
      Todd Cooper, Akira Tsukada, & Ryuichi Matoba
    • 学会等名
      21st AsiaTEFL International Conference (AsiaTEFL 2023)
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Tech Disruptors to Education: How artificial intelligence and Chat GPT influences the future2023

    • 著者名/発表者名
      Robert Dykes & Todd Cooper
    • 学会等名
      21st AsiaTEFL International Conference (AsiaTEFL 2023)
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Verification of the Emergence of a Hierarchical Structure of Language through Cultural Inheritance with Consideration of the Mother Tongue2023

    • 著者名/発表者名
      Taichi Masui, Ryuichi Matoba, Cooper Todd
    • 学会等名
      AROB-ISBC-SWARM 2023
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] A Study of an Interview Evaluation System Considering Eye Gaze Information2023

    • 著者名/発表者名
      Takeru Kobayashi, Ryuichi Matoba, Kaori Fukagawa, Akira Tsukada, Cooper Todd
    • 学会等名
      AROB-ISBC-SWARM 2023
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] De-Kinecting to Connect: Using Older Technology to Increase bettier learning connections2023

    • 著者名/発表者名
      Todd Cooper, Akira Tsukada, Kaori Fukagawa, Ryuichi Matoba
    • 学会等名
      19th Annual CamTESOL Conference on English Language Teaching
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Two Languages, One Face: a primary study in how our facial expressions change across languages2022

    • 著者名/発表者名
      Todd Cooper, Akira Tsukada, Kaori Fukagawa, Ryuichi Matoba
    • 学会等名
      EDIL-EdMEDIA 2022
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Two Languages, One Face: a primary study in how our facial expressions change across languages2022

    • 著者名/発表者名
      Todd Cooper, Akira Tsukada, Kaori Fukagawa
    • 学会等名
      ALANZ/ALAA/ALTAANZ 2022
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会

URL: 

公開日: 2021-04-28   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi