• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Heritage language literacy development in Japanese-educated children

研究課題

研究課題/領域番号 21K00740
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関国際基督教大学

研究代表者

QUAY Suzanne  国際基督教大学, 教養学部, 教授 (70276442)

研究分担者 中村 ジェニス  神奈川大学, 外国語学部, 准教授 (10622136)
研究期間 (年度) 2021-04-01 – 2025-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
1,690千円 (直接経費: 1,300千円、間接経費: 390千円)
2023年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2022年度: 520千円 (直接経費: 400千円、間接経費: 120千円)
2021年度: 520千円 (直接経費: 400千円、間接経費: 120千円)
キーワードbilingual / biliterate / weekend school / English writing / home language / biliteracy / bilingualism / bicultural / heritage language / weekend schools / English literacy / Japan
研究開始時の研究の概要

Children’s progress in English writing will be monitored longitudinally for three years along with their home language and weekend school practices. This study then determines how Japanese-English bilingual children in weekend schools successfully attain English literacy skills.

研究実績の概要

Two peer-reviewed research articles have been published in open-access international journals on the English literacy development of Japanese-English bilingual children attending English weekend schools in Japan. The results based on a standardized writing assessment tool showed that the children achieved a high level of English literacy from regular attendance and enjoyment of weekend school, along with parental support and access to English reading materials. This level was maintained during COVID-19 even when their weekend school lessons were taught online. Children with very high writing scores read frequently in English and enjoyed reading independently and voluntarily. Thus recreational reading was found to be important for developing a high level of home language literacy.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

2: おおむね順調に進展している

理由

Most data have been collected. Only a few remaining children will have their final writing assessment FY2024. After these children have been assessed, we will proceed to analyze their longitudinal performance and write a final paper based on the results.

今後の研究の推進方策

We will complete the writing assessment of the children FY2024. We will also present the results at an international conference and write up the results for publication in an international peer-reviewed journal.

報告書

(3件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 2022 実施状況報告書
  • 2021 実施状況報告書
  • 研究成果

    (6件)

すべて 2023 2022 2021

すべて 雑誌論文 (4件) (うち国際共著 3件、 査読あり 4件、 オープンアクセス 3件) 学会発表 (2件) (うち国際学会 2件)

  • [雑誌論文] The Development of English Writing in Bilingual Children Attending Weekend School in Japan During the COVID-19 Pandemic2023

    • 著者名/発表者名
      Nakamura Janice、Quay Suzanne
    • 雑誌名

      Journal of Home Language Research

      巻: 6(1) 号: 1 ページ: 2-2

    • DOI

      10.16993/jhlr.50

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Factors Affecting Home Language Literacy Development in Japanese-English Bicultural Children in Japan2023

    • 著者名/発表者名
      Quay Suzanne、Nakamura Janice
    • 雑誌名

      Languages

      巻: 8 号: 4 ページ: 251-251

    • DOI

      10.3390/languages8040251

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] The development of English writing in bilingual children attending weekend school in Japan during the COVID-19 pandemic2023

    • 著者名/発表者名
      Janice Nakamura, Suzanne Quay
    • 雑誌名

      Journal of Home Language Research

      巻: Forthcoming

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] Japanese-English bilingual children’s literacy development in weekend schools in Japan2022

    • 著者名/発表者名
      Suzanne Quay, Janice Nakamura
    • 雑誌名

      Japan Journal of Multilingualism and Multiculturalism

      巻: 28 ページ: 1-18

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [学会発表] The development of English writing in bilingual children attending weekend school in Japan during the COVID-19 pandemic2023

    • 著者名/発表者名
      Janice Nakamura and Suzanne Quay
    • 学会等名
      Second Hawaii International Conference on English Language and Literature Studies (HICELLS 2023)
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Minority language literacy in Japanese-English bilingual children in Japan: Factors affecting English writing proficiency2021

    • 著者名/発表者名
      Janice Nakamura and Suzanne Quay
    • 学会等名
      International Symposium on Bilingualism
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会

URL: 

公開日: 2021-04-28   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi