• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Evaluating communicative adequacy in English speaking - development and validation of rater evaluation rubric

研究課題

研究課題/領域番号 21K00786
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関大阪大学

研究代表者

リー シーチェン・ナンシー  大阪大学, 大学院人文学研究科(言語文化学専攻), 准教授 (60512308)

研究分担者 小川 知恵  京都産業大学, 文化学部, 准教授 (40645107)
研究期間 (年度) 2021-04-01 – 2025-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
3,510千円 (直接経費: 2,700千円、間接経費: 810千円)
2023年度: 1,560千円 (直接経費: 1,200千円、間接経費: 360千円)
2022年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
2021年度: 520千円 (直接経費: 400千円、間接経費: 120千円)
キーワードSpeaking assessment / communicative adequacy / rater evaluation rubrics / speaking development / speaking proficiency / speaking evaluation / evaluation / rater evaluation / validation / speaking assessment / CAF
研究開始時の研究の概要

Developing English speaking proficiency is a continuous challenge for learners and teachers. Not only do learners struggle, many teachers also struggle with evaluatig English speaking. This research aims to develop and validate the measurement of speaking communicative adequacy for EFL learners.

研究実績の概要

Speaking evaluation is an ongoing challenge for many classroom practitioners. How to more effectively assess speaking proficiency of language is therefore an ongoing multifacted development. Speaking measurement remains controversial because it varies depending on the objectives of the speakers and the contexts in which they are in (Housen & Kuiken, 2009; Norris & Ortega, 2009). Researchers in the past three decades often measured second language (L2) speaking proficiency in terms of three constructs: complexity, accuracy, and fluency (CAF) (Ellis & Barkhuizen, 2005; Norris & Ortega, 2009). While communicative adequacy is argued to be another measurement of speaking proficiency because it evaluates the degree to which speakers are successful in achieving the objective of their speaking task (Pallotti, 2009). However, similar to the previous CAF triad, the measurement of communicative adequacy is not without criticisms because the evaluation criteria for assessing the overall speaking performance of learners and the contribution of each criteria towards the overall evaluation remain controversial. This project aims to conceptualize EFL communicative adequacy and to develop rater evaluation rubrics for measuring the speaking performance of Japanese university students.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

4: 遅れている

理由

一年間育休をしていたためです。

今後の研究の推進方策

Research meetings will be conducted monthly to speed up the research progress. One domestic conference presentation has been schedule for October 2024. Proposal has been submitted to an international conference in April 2025.

報告書

(3件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 2022 実施状況報告書
  • 2021 実施状況報告書
  • 研究成果

    (13件)

すべて 2022 2021

すべて 雑誌論文 (7件) (うち国際共著 2件、 査読あり 5件、 オープンアクセス 4件) 学会発表 (6件) (うち国際学会 1件)

  • [雑誌論文] Validating survey instruments for measuring L3 learning attitudes2022

    • 著者名/発表者名
      Lee Shzh-chen Nancy
    • 雑誌名

      The PanSig 2021 Journal

      巻: 1 ページ: 267-278

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] Conceptualizing online second language teacher self-efficacy2022

    • 著者名/発表者名
      Lee Shzh-chen Nancy
    • 雑誌名

      言語文化共同プロジェクト 2021 応用言語学における理論と実践 研究と教育を通して

      巻: 1 ページ: 10-18

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • オープンアクセス
  • [雑誌論文] Conceptualizing and measuring EFL speaking communicative adequacy for Japanese2022

    • 著者名/発表者名
      Lee Shzh-chen Nancy、Ogawa Chie
    • 雑誌名

      RELC conference proceedings

      巻: 1 ページ: 246-161

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Analyzing Japanese University English Teachers’ Self-Efficacy to Teach Online2021

    • 著者名/発表者名
      Shzh-chen Lee Nancy、Ogawa Chie
    • 雑誌名

      JALT Postconference Publication - Issue 2020.1; August 2021

      巻: 2020 号: 1 ページ: 81-81

    • DOI

      10.37546/jaltpcp2020-11

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] The effects of explicit form-focused instruction on English speaking self-efficacy2021

    • 著者名/発表者名
      Lee Shzh-chen Nancy
    • 雑誌名

      OnCUE Journal Special Issue

      巻: 3 ページ: 54-70

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [雑誌論文] Conceptualizing and Measuring Second Language Speaking Proficiency2021

    • 著者名/発表者名
      Lee Shzh-chen Nancy
    • 雑誌名

      言語文化共同プロジェクト 2020 応用言語学における理論と実践 -研究と教育を通して

      巻: 1 ページ: 11-20

    • NAID

      120007164652

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
  • [雑誌論文] Online teaching self-efficacy: How English teachers feel during the Covid-19 pandemic2021

    • 著者名/発表者名
      Lee Shzh-chen Nancy、Ogawa Chie
    • 雑誌名

      Indonesian TESOL Journal

      巻: 3 ページ: 1-17

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [学会発表] Effects of weekly explicit grammar instruction on L2 speaking development2022

    • 著者名/発表者名
      Lee Shzh-chen Nancy
    • 学会等名
      Pansig Conference
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
  • [学会発表] Effects of Grammar Instruction on Different L2 proficiency Level Speakers2022

    • 著者名/発表者名
      Lee Shzh-chen Nancy
    • 学会等名
      Annual Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
  • [学会発表] Students’ perception of peer EFL interactive communicative adequacy2022

    • 著者名/発表者名
      Lee Shzh-chen Nancy、Ogawa Chie
    • 学会等名
      2022年度 大学英語教育学会(JACET)関西支部大会
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
  • [学会発表] Conceptualizing and measuring EFL speaking communicative adequacy for Japanese2022

    • 著者名/発表者名
      Lee Shzh-chen Nancy、Ogawa Chie
    • 学会等名
      56th RELC International Conference- Equitable and inclusive Language Education: New Paradigms, Pathways, and Possibilities
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Validating survey instruments for measuring Japanese learners’ attitudes toward learning second and third language2021

    • 著者名/発表者名
      Lee Shzh-chen Nancy
    • 学会等名
      Pansig Conference
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
  • [学会発表] How can teachers better self-manage themselves when teaching online?2021

    • 著者名/発表者名
      Lee Shzh-chen Nancy、Ogawa Chie
    • 学会等名
      Kyoto JALT Pandemic Practices Colloquium
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書

URL: 

公開日: 2021-04-28   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi