• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Japanese parents' beliefs about children's early English education

研究課題

研究課題/領域番号 21K00797
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関神奈川大学

研究代表者

中村 ジェニス  神奈川大学, 外国語学部, 准教授 (10622136)

研究期間 (年度) 2021-04-01 – 2025-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
1,690千円 (直接経費: 1,300千円、間接経費: 390千円)
2023年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2022年度: 520千円 (直接経費: 400千円、間接経費: 120千円)
2021年度: 520千円 (直接経費: 400千円、間接経費: 120千円)
キーワードlanguage beliefs / language attitudes / extra-curricular English / study abroad / Japanese children / English learning / Japanese parents / private English learning / children's prespectives / 英語学習 / 英語で子育て / 素人理論 / 子ども / 育児本 / Language beliefs / Early English education
研究開始時の研究の概要

This study investigates the extent to which Japanese parents' language beliefs influence their choices on children’s English learning. It surveys their beliefs about the age factor, their role in children’s English learning, school and extra-curricular English lessons and the importance of English.

研究実績の概要

I have published one Open Access peer-reviewed article in an international journal this year. It explains Japanese parents' language beliefs and language attitudes regarding children's early extra-curricular English learning. It found that, while most Japanese parents have a positive attitude towards English, it is their belief in an early start for language learning that motivates them to enroll their children for extra-curricular English lessons. These lessons did not necessarily benefit the learning of English later in school. Hiatuses and discontinuity in learning, limited instruction time, instruction type, a lack of parental involvement, and children’s lack of interest or readiness affected the effectiveness of extra-curricular English learning. Japanese parents’ language beliefs may drive their children’s extra-curricular English learning, but such investments may not necessarily produce the results they desire.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

2: おおむね順調に進展している

理由

The research is extended for another year because its scope has been expanded to investigate Japanese families who migrate overseas for educational purposes, particularly for their children to obtain high English proficiency.

今後の研究の推進方策

I will be presenting a conference paper in the International Association of Applied Linguistics (AILA) World Congress in Kuala Lumpur, Malaysia in August,2024. The paper relates to the emerging phenomenon of early study abroad among some Japanese families. It will discuss the children's socioemotional wellbeing in the context of study abroad. I hope to write a paper on this subject within the new fiscal year.

報告書

(3件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 2022 実施状況報告書
  • 2021 実施状況報告書
  • 研究成果

    (5件)

すべて 2023 2022 2021

すべて 雑誌論文 (2件) (うち国際共著 2件、 査読あり 2件、 オープンアクセス 2件) 学会発表 (2件) (うち国際学会 2件) 学会・シンポジウム開催 (1件)

  • [雑誌論文] Parental language attitudes and beliefs underlying children’s extra-curricular English learning in Japan2023

    • 著者名/発表者名
      Janice Nakamura
    • 雑誌名

      Modern Journal of Studies in English Language Teaching and Literature

      巻: 5(2) ページ: 40-60

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [雑誌論文] English parenting for Japanese parents2021

    • 著者名/発表者名
      Nakamura Janice
    • 雑誌名

      English Today

      巻: Online First 号: 1 ページ: 1-6

    • DOI

      10.1017/s0266078421000286

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [学会発表] Mother and child study abroad: Japanese children's perspectives on language learning in Malaysia2023

    • 著者名/発表者名
      Janice Nakamura
    • 学会等名
      Malaysia International Conference on Languages, Literatures, and Cultures (MICOLLAC)
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] English language planning in Japanese families2022

    • 著者名/発表者名
      Janice Nakamura
    • 学会等名
      Sociolinguistics Symposium
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会・シンポジウム開催] Global Insights on Language Learning2023

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書

URL: 

公開日: 2021-04-28   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi