• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Japanese Language Education and Multiculturalism in the Context of Postcolonial Theory: Innovative Applications in the Classroom

研究課題

研究課題/領域番号 21K02294
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分09020:教育社会学関連
研究機関宇都宮大学

研究代表者

戚 傑  宇都宮大学, 国際学部, 教授 (50359585)

研究期間 (年度) 2021-04-01 – 2025-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
4,030千円 (直接経費: 3,100千円、間接経費: 930千円)
2023年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
2022年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
2021年度: 1,430千円 (直接経費: 1,100千円、間接経費: 330千円)
キーワードMulticulturalism / Multicultural education / Postcolonial studies / Pedagogy / JSL / Immigration
研究開始時の研究の概要

This study examines images and histories of schooling, assimilation, and "otherness" in Japan. This project seeks to not only reexamine Japanese language teaching for immigrant children in Japanese schools and the Japanese version of multiculturalism, but also to propose a new pedagogy for Japanese language education.

研究実績の概要

The aim of this research project is to propose and identify new methodologies utilizing postcolonial theory which enable the problematization of Japanese language education for immigrant children in Japanese schools as well as the Japanese conception of multiculturalism. This project also seeks to rethink Japanese language teaching for immigrant children in Japanese schools and the Japanese version of multiculturalism. This study has advanced the following findings: a) postcolonial studies have come to recognize the saliency of including the particularities of each point of contact between different cultures and histories in analysis; b) the processes by which “dominant” cultures adapt to the presence of immigrants in their midst, and the ways in which each of them embrace, reject, and hybridize with the “others” who are living among them differs significantly depending on the unique histories and values of the receiving nations, as well as those of the immigrants being received; c) Japanese language pedagogy is broadly defined as the method and practice of teaching, and refers to theories of learning, and how this process influences, and is influenced by the Japanese social, political, and psychological development of learners. Partial and in progress research outcomes have been published internationally and presented at international conferences.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

3: やや遅れている

理由

Although partial research outcomes have been published and presented internationally, further international research collaborations and publishing are anticipated.

今後の研究の推進方策

In the following year, this research will be concluded and will propose several rational immigration policies and Japanese language teaching pedagogies. The research outcomes will be published and presented domestically and internationally.

報告書

(3件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 2022 実施状況報告書
  • 2021 実施状況報告書
  • 研究成果

    (24件)

すべて 2023 2022 2021 その他

すべて 国際共同研究 (7件) 雑誌論文 (5件) (うち査読あり 5件、 オープンアクセス 1件) 学会発表 (8件) (うち国際学会 7件) 図書 (2件) 学会・シンポジウム開催 (2件)

  • [国際共同研究] University of Wisconsin-Madison(米国)

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
  • [国際共同研究] University of Rochester(米国)

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
  • [国際共同研究] Columbia University(米国)

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
  • [国際共同研究] University of Wisconsin-Madison(米国)

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
  • [国際共同研究] University of Rochester(米国)

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
  • [国際共同研究] University of Wisconsin-Madison(米国)

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
  • [国際共同研究] University of Rochester(米国)

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
  • [雑誌論文] A STUDY ON THE RELIABILITY OF AN ARTIFICIAL INTELLIGENCE MODEL FOR WATER ENVIRONMENT EVALUATION2023

    • 著者名/発表者名
      Shengping Zhang; Jie Qi
    • 雑誌名

      International Journal of GEOMATE

      巻: 25 (107) ページ: 220-227

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] A COMPREHENSIVE STATISTICAL MODEL FOR WATER ENVIRONMENT RANKING BASED ON MULTIPLE ENVIRONMENTAL2023

    • 著者名/発表者名
      Shengping Zhang; Jie Qi
    • 雑誌名

      Proceedings of the 13th International Conference on Geotechnique, Construction Materials and Environment

      巻: 2023 ページ: 896-901

    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] EXAMINING WATER ENVIRONMENT DATA FOR AN ARTIFICIAL INTELLIGENCE EVALUATION MODEL2022

    • 著者名/発表者名
      Shengping Zhang; Jie Qi
    • 雑誌名

      PROCEEDINGS OF EIGHTH INTERNATIONAL CONFERENCE - SEE 2022 STRUCTURE, ENGINEERING & ENVIRONMENT (ISBN: 978-4-909106094 C3051)

      巻: NO ページ: 478-483

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] A Sensitivity Analysis of River Environment Factors Through Deep Learning2022

    • 著者名/発表者名
      Shengping Zhang; Jie Qi
    • 雑誌名

      International Journal of GEOMATE,

      巻: Vol.23, Issue 97 ページ: 146-153

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] A STUDY ON APPLICATION OF DEEP LEARNING TO WATER ENVIRONMENT PLANNING2021

    • 著者名/発表者名
      Shengping Zhang; Jie Qi
    • 雑誌名

      PROCEEDINGS OF THE ELEVENTH INTERNATIONAL CONFERENCE - GEOMATE 2021

      巻: - ページ: 522-527

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス
  • [学会発表] Discursive Constructions of Multiculturalism and Multicultural Education in Japan2023

    • 著者名/発表者名
      Jie Qi; Shengping Zhang
    • 学会等名
      2023 Annual Meeting of the American Educational Research Association
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] A COMPREHENSIVE STATISTICAL MODEL FOR WATER ENVIRONMENT RANKING BASED ON MULTIPLE ENVIRONMENTAL2023

    • 著者名/発表者名
      Shengping Zhang; Jie Qi
    • 学会等名
      The 13th International Conference on Geotechnique, Construction Materials and Environmente International Society
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
  • [学会発表] Teaching immigrant students: Paradoxes of Multiculturalism and Multicultural Education2022

    • 著者名/発表者名
      Jie Qi; Ann Zhang
    • 学会等名
      The 67th Comparative and International Educational Society Annual Conference
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] EXAMINING WATER ENVIRONMENT DATA FOR AN ARTIFICIAL INTELLIGENCE EVALUATION MODEL2022

    • 著者名/発表者名
      Shengping Zhang; Jie Qi
    • 学会等名
      THE EIGHTH INTERNATIONAL CONFERENCE - SEE 2022 STRUCTURE, ENGINEERING & ENVIRONMENT
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] The Creation of the Chinese Intellectual: Appraising the Role of the State and Social Movements2021

    • 著者名/発表者名
      Jie Qi; Shengping Zhang
    • 学会等名
      2021 Annual Meeting of the American Educational Research Association
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Rethinking racism by examining the mechanisms of discriminatory housing and schooling in elementary and secondary schools2021

    • 著者名/発表者名
      Jie Qi; David Hursh; Zhe Chen,
    • 学会等名
      The 65th Comparative and International Educational Society Annual Conference
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] A discursive analysis of college English teaching in China from a social constructionism perspective2021

    • 著者名/発表者名
      Wenjun Shi; Jie Qi
    • 学会等名
      The 65th Comparative and International Educational Society Annual Conference
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] A STUDY ON APPLICATION OF DEEP LEARNING TO WATER ENVIRONMENT PLANNING2021

    • 著者名/発表者名
      Shengping Zhang; Jie Qi
    • 学会等名
      THE ELEVENTH INTERNATIONAL CONFERENCE - GEOMATE
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [図書] グローバル化と外国人児童生徒教育2022

    • 著者名/発表者名
      戚傑(丸山剛史編)
    • 総ページ数
      112
    • 出版者
      一藝社
    • ISBN
      4863592612
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
  • [図書] Epistemic Colonialism and the Transfer of Curriculum Knowledge across Borders (Studies in Curriculum Theory Series)2022

    • 著者名/発表者名
      Jie Qi; Jiyoung Seo-Cense; Shengping Zhang (W. Zhao, T. Popkewitz & T. Autio, Eds)
    • 総ページ数
      276
    • 出版者
      Routledge
    • ISBN
      036733948X
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
  • [学会・シンポジウム開催] The 67th Comparative and International Educational Society Annual Conference2022

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
  • [学会・シンポジウム開催] THE EIGHTH INTERNATIONAL CONFERENCE - SEE 2022 STRUCTURE, ENGINEERING & ENVIRONMENT2022

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書

URL: 

公開日: 2021-04-28   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi