• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

A Q-methodology international multiphase study exploring cultural differences in the understanding of professionalism and leadership in medical education comparing Japanese and UK contexts

研究課題

研究課題/領域番号 21K10377
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分58010:医療管理学および医療系社会学関連
研究機関福島県立医科大学

研究代表者

Maham Stanyon  福島県立医科大学, 公私立大学の部局等, 助手 (80863563)

研究分担者 色摩 弥生  福島県立医科大学, 医学部, 教授 (40291562)
大谷 晃司  福島県立医科大学, 医学部, 教授 (50285029)
研究期間 (年度) 2021-04-01 – 2025-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
4,160千円 (直接経費: 3,200千円、間接経費: 960千円)
2023年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2022年度: 1,950千円 (直接経費: 1,500千円、間接経費: 450千円)
2021年度: 1,560千円 (直接経費: 1,200千円、間接経費: 360千円)
キーワードProfessionalism / Qualitative research / Q-methodology / Leadership / Undergraduate / Person-centred analysis
研究開始時の研究の概要

This project is a multiphase international project exploring the meaning or professional behaviour and leadership in medical education across two cultures. The project uses Q-methodology to explore and extract the core viewpoints of key stakeholder groups (including medical students, clinicians and administrators) from 60 participants in Japan and the UK. This research will uncover cultural differences in the perceptions between groups and across cultures of professional behaviour and leadership, informing the development of culturally relevant professionalism and leadership frameworks.

研究実績の概要

Results have been presented internationally at the AMEE conference 2022 and domestically at the Japan Society for Medical Education conference 2022 and 2021.
Confirmation of a further presentation at the 2024 Japan Society for Medical Education is awaited.
This research has been awarded the Japan Society for Medical Education Silver Award 2021. A paper is under consideration by the international English journal, Medical Education.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

3: やや遅れている

理由

Delay due to 1 year maternity leave by principal researcher
Further delays due to staff changes at Imperial College London, UK (partner university)
Impact of COVID-19 which affected recruitment and interview schedules

今後の研究の推進方策

A further 1 year extension has been granted. In this time the data will undergo secondary examination to explore cultural differences related to leadership factors (focusing on power and hierarchy) that affect professionalism (phase 2).
A further research paper is expected to be completed in the remaining time.

報告書

(3件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 2022 実施状況報告書
  • 2021 実施状況報告書
  • 研究成果

    (8件)

すべて 2024 2022 2021 その他

すべて 国際共同研究 (2件) 学会発表 (5件) (うち国際学会 3件、 招待講演 1件) 備考 (1件)

  • [国際共同研究] Imperial College London(英国)

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
  • [国際共同研究] Imperial College London(英国)

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
  • [学会発表] Cross-cultural perspectives on unprofessionalism: An update from the Japan-UK Q-method study2024

    • 著者名/発表者名
      Maham Stanyon, Yayoi Shikama, Jo Horsburgh, Ravi Parekh, Gautham Benoy, Sayaka Oikawa, Megumi Yasuda, Zoe Moula and Koji Otani.
    • 学会等名
      第56回日本医学教育学会大会 (国際学会)
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
  • [学会発表] The culturally constructed face of professionalism: International Japan-UK Q-method study update2022

    • 著者名/発表者名
      Maham Stanyon
    • 学会等名
      第54回日本医学教育学会大会
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] The culturally constructed faces of unprofessionalism: An international Q-methodology study2022

    • 著者名/発表者名
      Maham Stanyon, Yayoi Shikama, Zoe Moula, Jo Horsburgh, Ravi Parekh, Koji Otani
    • 学会等名
      AMEE
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Perspectives on Medical Professionalism2022

    • 著者名/発表者名
      Maham Stanyon
    • 学会等名
      Faculty Development on Medical Education, Teikyo University
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] Cross-cultural constructions of unprofessional behaviour: a Qmethod pilot study2021

    • 著者名/発表者名
      Maham Stanyon
    • 学会等名
      第53回日本医学教育学会大会 (53rd Conference of the Japanese Society for Medical Education)
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [備考] 第53回日本医学教育学会大会で本学教員がSilver Awardを受賞

    • URL

      https://www.fmu.ac.jp/univ/daigaku/topics/20210819.html

    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書

URL: 

公開日: 2021-04-28   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi