研究課題/領域番号 |
21K13081
|
研究種目 |
若手研究
|
配分区分 | 基金 |
審査区分 |
小区分02100:外国語教育関連
|
研究機関 | 関西大学 |
研究代表者 |
Lucas Matthew 関西大学, 外国語学部, 准教授 (50796498)
|
研究期間 (年度) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
研究課題ステータス |
完了 (2023年度)
|
配分額 *注記 |
3,120千円 (直接経費: 2,400千円、間接経費: 720千円)
2023年度: 780千円 (直接経費: 600千円、間接経費: 180千円)
2022年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
2021年度: 1,300千円 (直接経費: 1,000千円、間接経費: 300千円)
|
キーワード | plurals / morphology / explicit instruction / grammatical accuracy / Japanese EFL learners / web-based instruction / articles |
研究開始時の研究の概要 |
The precise factors affecting learning gains related to L1-L2 awareness-raising are yet to be determined. Furthermore, instructional methods tend to be restricted to the classroom. This project seeks to address these gaps with respect to English articles for Japanese EFL learners in a CALL context.
|
研究成果の概要 |
本研究は、日本人EFL学習者の英語冠詞の習熟度向上を支援することを目的とした。第一段階はリーディングとライティング、第二段階はリスニングとスピーキングに焦点を当てた。プロジェクトでは、eラーニング・プログラムの指導用コンテンツを作成し、学習者に4つの条件でさまざまな変数を与え、どの変数が最も効果的かを検討した。また、オンライン・プラットフォームを開発し、指導前、指導直後、指導後4週間の受容的・生産的正確さを測定した。
|
研究成果の学術的意義や社会的意義 |
The present research has identified variables that help shape the learning of English articles, highlighting how the native tongue can be harnessed to improve second-language grammar. Conducted in an online environment, the research also demonstrates that improvements can be made autonomously.
|