• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Comparative Study on Gender and Rural-urban Learning Achievements Inequalities in Francophone Sub-Saharan African Primary Education

研究課題

研究課題/領域番号 21K13534
研究種目

若手研究

配分区分基金
審査区分 小区分09020:教育社会学関連
研究機関滋賀県立大学

研究代表者

Sanfo Mohamadou・Bassirou・Jean・Baptiste  滋賀県立大学, 全学共通教育推進機構, 講師 (40897584)

研究期間 (年度) 2021-04-01 – 2025-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
2,730千円 (直接経費: 2,100千円、間接経費: 630千円)
2022年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
2021年度: 1,560千円 (直接経費: 1,200千円、間接経費: 360千円)
キーワードGender inequalities / Learning inequalities / Rural-urban inequality / RIF / Francophone Africa / RIF decompostion / Oaxaca decomposition / rural education / learning achievements / decomposition / RIF decomposition / Gender gap / sub-Saharan Africa
研究開始時の研究の概要

This study examines the gender and rural-urban learning achievements gap in francophone SSA countries. It decomposes the gap into the tangible and intangible factors that explain it. It uses RIF decomposition and PASEC 2014 and 2019 data. It will be a pioneer to explain these gaps in SSA countries.

研究実績の概要

The current research project was initally delayed, but I was able to make some progress. The research design and the analysis were improved, allowing me to present the findings at an international conference. Moreover, the explanation of gender inequalities in learning outcomes was used to write a book. The manuscript of the book was submitted to Kakenhi for the application of a grant for research publication.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

2: おおむね順調に進展している

理由

The research progressed rather smoothly because I was able to reach the milestones I expected to reach this fiscal year. For example, I wanted to compile one part of the research into a book, which I have been able to do.

今後の研究の推進方策

I plan to compile the analysis on rural-urban inequalities into research article or a book for publication, depending on factors like time and availibility of funds. I plan to present the overall findings at a conference, or if budget allows me, organize an event (e.g., a workshop) where I can share the research findings with ministry of education officials in one of the countries investigated.

報告書

(3件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 2022 実施状況報告書
  • 2021 実施状況報告書
  • 研究成果

    (7件)

すべて 2023 2022 2021

すべて 雑誌論文 (1件) (うち国際共著 1件、 査読あり 1件、 オープンアクセス 1件) 学会発表 (6件) (うち国際学会 6件)

  • [雑誌論文] Factors explaining rural-urban learning achievement inequalities in primary education in Benin, Burkina Faso, Togo, and Cameroon2023

    • 著者名/発表者名
      Jean-Baptiste M.B. SANFO
    • 雑誌名

      International Journal of Educational Research Open

      巻: 4 ページ: 1-12

    • DOI

      10.1016/j.ijedro.2023.100234

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [学会発表] Factors of Rural-Urban Learning Outcomes Inequalities in French-speaking Sub-Saharan Africa: A Longitudinal Analysis2023

    • 著者名/発表者名
      Sanfo M.B. Jean-Baptiste
    • 学会等名
      the 4th International Conference on “Social Science Business and Comparative Legal System” (SBCL)- MRRDS-2023
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Factors Explaining Gender Inequalities in Learning Outcomes in Francophone Sub-Saharan African Primary Education2023

    • 著者名/発表者名
      Sanfo M.B. Jean-Baptiste
    • 学会等名
      International Conference on Education Quality (ICEQ 2023)
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Factors Explaining Gender Inequalities in Learning Outcomes in Francophone Sub- Saharan African Primary Education2022

    • 著者名/発表者名
      Jean-Baptiste M.B. SANFO
    • 学会等名
      33rd JASID Annual Conference
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Factors Explaining Gender Inequalities in Learning Outcomes in Francophone Sub-Saharan African Primary Education2022

    • 著者名/発表者名
      Jean-Baptiste M.B. SANFO
    • 学会等名
      The Japan Society for Afrasian Studies (JSAS) Annual Academic Conference
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] What Explains the Rural-Urban Learning Achievements Inequalities in Francophone Sub-Saharan African Primary Education2021

    • 著者名/発表者名
      SANFO Mohamadou Bassirou Jean-Baptiste
    • 学会等名
      The 13th Asian Conference on Education (ACE2021)
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] What Explains the Rural-urban Learning Achievements Inequalities in Francophone Sub-Saharan African Primary Education2021

    • 著者名/発表者名
      SANFO Mohamadou Bassirou Jean-Baptiste
    • 学会等名
      The Japan Society of Afrasian Studies 2021 International Conference
    • 関連する報告書
      2021 実施状況報告書
    • 国際学会

URL: 

公開日: 2021-04-28   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi