研究課題/領域番号 |
21K13654
|
研究種目 |
若手研究
|
配分区分 | 基金 |
審査区分 |
小区分09070:教育工学関連
|
研究機関 | 立命館アジア太平洋大学 |
研究代表者 |
Roux Petrus 立命館アジア太平洋大学, 教育開発・学修支援センター, 准教授 (20769088)
|
研究期間 (年度) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
研究課題ステータス |
完了 (2023年度)
|
配分額 *注記 |
2,730千円 (直接経費: 2,100千円、間接経費: 630千円)
2023年度: 390千円 (直接経費: 300千円、間接経費: 90千円)
2022年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2021年度: 1,690千円 (直接経費: 1,300千円、間接経費: 390千円)
|
キーワード | cultural intelligence / learning design / Cultural Intelligence / LearningDesign / InstructionalDesign / Learning Design / Educational Technology / Instructional Systems / educational technology / instructional systems / global citizen |
研究開始時の研究の概要 |
This project applies a unique interdisciplinary framework to investigate the development of cultural intelligence (CQ) in undergraduates at an international university in Japan. Combining instructional design (ID) theory and educational technologies in a blended learning and hybrid-type classroom format, the project investigates the use of online learning technologies and traditional methods of experience-based learning to develop the CQ of students at a Japanese university.
|
研究成果の概要 |
グローバリゼーションとテクノロジーの進歩は、いたるところで教育システムを破壊しており、高等教育機関(HEI)はプレッシャーにさらされている。特に、異文化間学習のためのテクノロジーを活用した高等教育(HE)の教育法は未開発のままである。インストラクショナル・デザイン(ID&T)と教育テクノロジーをハイブリッド形式で組み合わせ、参加者の文化的知性(CQ)を開発するためのオンライン学習テクノロジーと体験型学習について調査した。この調査により、統合的なハイブリッド教育法が実現され、大学での学習における異文化間学習、すなわちCQの育成に成功した。
|
研究成果の学術的意義や社会的意義 |
The program was successful in developing CQ in participants. It highlighted the importance of needs analysis during program construction, building motivation and curiosity in participants through course design, and the results emphasized the need for critical thinking development in participants.
|