研究課題/領域番号 |
21K17781
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研究種目 |
若手研究
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配分区分 | 基金 |
審査区分 |
小区分61020:ヒューマンインタフェースおよびインタラクション関連
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研究機関 | 東京大学 |
研究代表者 |
王 正 東京大学, 生産技術研究所, 特任助教 (20837497)
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研究期間 (年度) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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研究課題ステータス |
完了 (2023年度)
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配分額 *注記 |
3,510千円 (直接経費: 2,700千円、間接経費: 810千円)
2022年度: 1,040千円 (直接経費: 800千円、間接経費: 240千円)
2021年度: 2,470千円 (直接経費: 1,900千円、間接経費: 570千円)
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キーワード | HMI / Automated driving / Machine learning / Intelligent vehicles / Driver behavior modeling / Human-centered design / Shared control / Haptic interface / Mutual adaptation |
研究開始時の研究の概要 |
This research will focus on driver-automation mutual adaptation with haptic interface. First, I will test the hypothesis that the driver-automation mutual adaptation could be modeled using data-driven approach based on driver’s integration of visual and haptic sensory information. Second, it is expected that drivers would feel the mutually adaptive system more trustworthy and would be more satisfied compared to one-way adaptation. Third, driver-automation cooperative performance, including reduced driver workload and lane departure risks, will be improved through mutual adaptation.
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研究成果の概要 |
この研究は、運転手と自動化の相互適応、および高度な自動運転体験のための触覚共有制御システムの開発に焦点を当てています。プロジェクトの初めに、運転手の行動を高精度で横方向制御モデルが確立されました。その後、運転手が介入できる共有制御を含むステアリングアシスタンスシステムが開発されました。このシステムは、車両がフェイルセーフ動作を開始する際の運転手の介入要求を考慮し、運転手の制御可能性に基づいた共有制御を開発しています。さらに、新しいドライビングシミュレータの研究により、更新された信頼値を持つ相互適応共有制御システムがテストされ、車線維持性能とユーザー満足度の向上が示されました。
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研究成果の学術的意義や社会的意義 |
My research provides insights on understanding how driver interacts with haptic shared control system. Moreover, by designing a shared control system, my research helps to raise people’s motivation and ability to move that would expand their life space by improving driving safety and comfort.
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