• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

新型コロナウイルス流行後の日本人大学生の科学的信頼に関する研究

研究課題

研究課題/領域番号 22F31711
研究種目

特別研究員奨励費

配分区分補助金
応募区分外国
審査区分 小区分09050:高等教育学関連
研究機関広島大学

研究代表者

盧 濤  広島大学, 人間社会科学研究科(社), 教授 (80289652)

研究分担者 PU XINZHU  広島大学, 社会(科)学研究科, 外国人特別研究員
研究期間 (年度) 2022-07-27 – 2023-03-31
研究課題ステータス 完了 (2022年度)
配分額 *注記
800千円 (直接経費: 800千円)
2022年度: 800千円 (直接経費: 800千円)
キーワードtrust in science / Japanese students / science communication / media communication
研究開始時の研究の概要

This research focuses on the impact of Japanese media literacy education on college students’ scientific trust.

研究実績の概要

Researcher Pu’s current research is focused on exploring Japanese college students’ trust in science in the post-epidemic era. To investigate this topic, we’re conducting a mixed-methods study that combines both quantitative and qualitative data collection and analysis.For the quantitative component, they have already finished designing and administering the trust in science questionnaire to a sample of Japanese college students. The questionnaire aims to measure various dimensions of trust in science and collect demographic information to examine potential differences in trust across groups.For the qualitative component, Researcher Pu is conducting in-depth interviews with a subset of participants to gain a deeper understanding of their attitudes and beliefs towards science, as well as the factors that shape their trust in science.During the current year of research, Researcher Pu has already publicly published four academic papers. In the future, they plan to increase the sample size by recruiting participants from additional universities and academic disciplines, conduct a longitudinal study, explore the role of cultural factors in shaping trust in science, and collaborate with other researchers.Overall, Researcher Pu believes that these strategies can help them generate more robust and comprehensive findings on Japanese college students’ trust in science in the post-epidemic era and contribute to the growing body of literature on trust in science and promote a more informed and engaged public.

現在までの達成度 (段落)

令和4年度が最終年度であるため、記入しない。

今後の研究の推進方策

令和4年度が最終年度であるため、記入しない。

報告書

(1件)
  • 2022 実績報告書
  • 研究成果

    (4件)

すべて 2023 2022

すべて 雑誌論文 (2件) (うち国際共著 1件、 オープンアクセス 1件) 学会発表 (2件) (うち国際学会 2件、 招待講演 2件)

  • [雑誌論文] Building Bridges between Science and Society: Typical Experience of Science Communicators Cultivation in Japanese Higher Education Institutions2023

    • 著者名/発表者名
      XINZHU PU
    • 雑誌名

      西日本教育研究

      巻: 8 ページ: 69-83

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
  • [雑誌論文] Playlabor: An Exploratory Study on Labor Control of E-Sports Boosters2022

    • 著者名/発表者名
      XINZHU PU, XINYUE XU
    • 雑誌名

      2022 International Conference on Culture-Oriented Science and Technology (CoST)

      巻: 1 ページ: 196-199

    • DOI

      10.1109/cost57098.2022.00048

    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • オープンアクセス / 国際共著
  • [学会発表] The Potential Energy of Context in Brand Communication Education Reform from the Perspective of Mobile Media2023

    • 著者名/発表者名
      XINZHU PU, YU WANG, JING LIANG
    • 学会等名
      2023 International Conference on Artificial Intelligence and Education (ICAIE)
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演
  • [学会発表] "Social media use and consumption culture: evidence from a cross-sectional survey of college students2022

    • 著者名/発表者名
      XINZHU PU, YANNING WANG, ZICHUAN HUANG, ZHE ZHANG
    • 学会等名
      2022 3rd International Conference on Big Data and Social Science (ICBDSS)
    • 関連する報告書
      2022 実績報告書
    • 国際学会 / 招待講演

URL: 

公開日: 2022-07-28   更新日: 2024-03-26  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi