• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

Investigating an AI-based writing assistant's impact on English language learners' writing proficiency

研究課題

研究課題/領域番号 22K00718
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
審査区分 小区分02100:外国語教育関連
研究機関早稲田大学 (2023)
兵庫県立大学 (2022)

研究代表者

ガイエド ジョンモリース  早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 講師(テニュアトラック) (20868393)

研究分担者 クロス ジェフリーS  東京工業大学, 環境・社会理工学院, 教授 (90532044)
研究期間 (年度) 2022-04-01 – 2025-03-31
研究課題ステータス 交付 (2023年度)
配分額 *注記
3,640千円 (直接経費: 2,800千円、間接経費: 840千円)
2024年度: 910千円 (直接経費: 700千円、間接経費: 210千円)
2023年度: 1,170千円 (直接経費: 900千円、間接経費: 270千円)
2022年度: 1,560千円 (直接経費: 1,200千円、間接経費: 360千円)
キーワードAI writing / AI assessment / L2 writing / CALL / AI assistant / metacognition / artificial intelligence / AIED / AI in education / cognitive load
研究開始時の研究の概要

Advancements in natural language processing have led to more sophisticated intelligent writing assistants which offer feedback to users. Yet, empirical research on these tools is lacking. This research addresses this gap in the literature by developing and assessing a novel writing assistant.

研究実績の概要

Research activities are progressing well, with several papers recently submitted to international conferences and journals. The projects are advancing, benefiting from collaborative efforts with other researchers working in the field of AI-assisted writing/assessment. Although the project started with the focus of developing an AI-assisted writing tool, new developments in the area of AI-based qualitative assessment have allowed the researchers to explore assessment as well. This has led to a broadening of the project's scope to include both writing production aids and automated assessment of English as a Foreign Language text.

現在までの達成度 (区分)
現在までの達成度 (区分)

1: 当初の計画以上に進展している

理由

Presentations at upcoming conferences include our work on automated AI assessment of L2 writing. Overall, the momentum in this research project is strong with research surrounding AI in education benefitting from rapid technological gains and collaboration with other institutions.

今後の研究の推進方策

Development of localized LLMs that can perform as well as gold standard pay-per-token foundational models are being investigated.

報告書

(2件)
  • 2023 実施状況報告書
  • 2022 実施状況報告書
  • 研究成果

    (7件)

すべて 2023 2022

すべて 雑誌論文 (3件) (うち国際共著 3件、 査読あり 3件、 オープンアクセス 1件) 学会発表 (4件) (うち国際学会 1件)

  • [雑誌論文] Impact on Second Language Writing via an Intelligent Writing Assistant and Metacognitive Training2022

    • 著者名/発表者名
      Maurice Gayed John、Kristine Jonson Carlon May、Scott Cross Jeffrey
    • 雑誌名

      IEEE Frontiers in Education Conference (FIE)

      巻: 0 ページ: 1-9

    • DOI

      10.1109/fie56618.2022.9962406

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] The Matthew effect in CALL: Examining the equity of a novel intelligent writing assistant as English language support2022

    • 著者名/発表者名
      Gayed John、Jonson Carlon May Kristine、Cross Jeffrey
    • 雑誌名

      Proceedings of the XXIst International CALL Research Conference

      巻: 0 ページ: 80-93

    • DOI

      10.29140/9781914291050-12

    • ISBN
      9781914291050
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり / 国際共著
  • [雑誌論文] Exploring an AI-based writing assistant's impact on English language learners2022

    • 著者名/発表者名
      Gayed John Maurice、Carlon May Kristine Jonson、Oriola Angelu Mari、Cross Jeffrey S.
    • 雑誌名

      Computers and Education: Artificial Intelligence

      巻: 3 ページ: 100055-100055

    • DOI

      10.1016/j.caeai.2022.100055

    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
    • 査読あり / オープンアクセス / 国際共著
  • [学会発表] Language educators' perspective on AI in education2023

    • 著者名/発表者名
      John M. Gayed
    • 学会等名
      EUROCALL 2023
    • 関連する報告書
      2023 実施状況報告書
    • 国際学会
  • [学会発表] Impact on Second Language Writing via an Intelligent Writing Assistant and Metacognitive Training.2022

    • 著者名/発表者名
      Gayed, J.M.
    • 学会等名
      2022 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), 2022
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
  • [学会発表] The Equity of a Novel Intelligent Writing Assistant as English Language Learning Support2022

    • 著者名/発表者名
      Gayed, J.M.
    • 学会等名
      SmartCALL XXIst International CALL Research Conference
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書
  • [学会発表] Human-mediated AI writing assistance: A case study with Japanese English Language Learners2022

    • 著者名/発表者名
      Gayed, J.M.
    • 学会等名
      JACET 60th Commemorative International Convention
    • 関連する報告書
      2022 実施状況報告書

URL: 

公開日: 2022-04-19   更新日: 2024-12-25  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi